“Innovatieve laad- en losinstallatie voor de overslag van poederstoffen door droge ladingschepen”
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve installatie voor poedertransport met reguliere droge ladingschepen.
Projectdetails
Inleiding
Afgelopen decennia is er sprake geweest van een ongewenste omgekeerde modal shift (van water naar de weg) in het poedertransport.
Probleemstelling
Vanwege de specifieke kenmerken zijn er specialistische gesloten schepen ontwikkeld met een zware uitrusting. Deze uitrusting bestaat uit opslagtanks en een eigen pompinstallatie aan boord om de poederstoffen te laden en lossen.
Investering en Beperkingen
De investeringskosten zijn daardoor hoog. Daarnaast kunnen de schepen niet benut worden voor andere lading en varen ze leeg terug, met name naar Duitsland waar de meeste poederstoffen vandaan komen.
Innovatie
Kleine De Jong BV heeft het idee opgevat om een innovatieve laad- en losinstallatie te ontwikkelen. Deze installatie maakt het voor "reguliere" droge ladingschepen mogelijk om poederstoffen te gaan vervoeren.
Doel van de Studie
Binnen deze haalbaarheidsstudie wordt onderzocht of de ontwikkeling van deze innovatie ook economische en technische haalbaar is.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 54.860 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-6-2021 |
Einddatum | 31-3-2022 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Holding Kleine-de Jong BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaartGlobal Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar een volautomatisch ‘On-The-Fly’ pakket laadsysteem voor vrachtwagens en containersHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een AI-gestuurd 'On-The-Fly' laadsysteem voor efficiënte stapeling van vrachtwagens en containers. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek SPMT Maintenance SystemKleinveld onderzoekt de haalbaarheid van een eigen SPMT Maintenance System om kosten en tijd van onderhoud aan SPMT's te verlagen en toekomstige groei te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Vouwbare Bulkcontainers zonder dakBox2Build ontwikkelt een kosteneffectieve, opvouwbare bulkcontainer zonder dak om leeg transport te verminderen en transportkosten met 37,5% te verlagen in multimodale bulkstromen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart
Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.
Haalbaarheidsstudie naar een volautomatisch ‘On-The-Fly’ pakket laadsysteem voor vrachtwagens en containers
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een AI-gestuurd 'On-The-Fly' laadsysteem voor efficiënte stapeling van vrachtwagens en containers.
Haalbaarheidsonderzoek SPMT Maintenance System
Kleinveld onderzoekt de haalbaarheid van een eigen SPMT Maintenance System om kosten en tijd van onderhoud aan SPMT's te verlagen en toekomstige groei te ondersteunen.
Vouwbare Bulkcontainers zonder dak
Box2Build ontwikkelt een kosteneffectieve, opvouwbare bulkcontainer zonder dak om leeg transport te verminderen en transportkosten met 37,5% te verlagen in multimodale bulkstromen.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Offshore Boarding SolutionsDit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel. | Mkb-innovati... | € 197.363 | 2016 | Details |
Mobiele LNG bunker unitHet project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie. | Mkb-innovati... | € 123.130 | 2016 | Details |
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning systemNext Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.790 | 2021 | Details |
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 196.651 | 2020 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | 1.1 - RSO1.1... | € 441.290 | 2023 | Details |
Offshore Boarding Solutions
Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.
Mobiele LNG bunker unit
Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.
Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.
Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.