Ontwikkeling van een smart ship-rolling motion warning system
Next Ocean en Aktis Hydraulics ontwikkelen een innovatief waarschuwing systeem voor schepen om parametrisch slingeren te voorspellen en zo het risico op het verliezen van containers te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Met de toegenomen druk op de logistieke keten worden de schepen tot hun maximale capaciteit afgeladen. Hierdoor is er geen marge meer over voor onvoorziene omstandigheden. Het aantal incidenten waarbij containers overboord slaan, is dan ook navenant toegenomen.
Probleemomschrijving
Onder specifieke condities op zee, afhankelijk van de scheepslengte, -snelheid, beladingscondities, zeegolflengte, -richting en -amplitude, kan een containerschip parametrisch gaan slingeren waarbij extreme slingerhoeken optreden. Dit fenomeen resulteert maar al te vaak in containers die overboord slaan. In de periode van november 2020 tot maart 2021 waren dit er wereldwijd meer dan 4.000.
Projectdoel
Next Ocean en Aktis Hydraulics beogen in dit R&D-samenwerkingsproject een smart ship-rolling motion warning system te ontwikkelen. Dit systeem zal aan de hand van een fusing-algoritme, gebaseerd op de verwerking van verschillende datastromen, kunnen voorspellen wanneer er door specifieke zeeomstandigheden een risico op parametrisch slingeren bestaat. Daarnaast zal het systeem advies geven aan de kapitein over hoe dit risico gemitigeerd kan worden.
Verwachte Impact
Deze ontwikkeling kan de Zuid-Hollandse maritieme industrie bijstaan en onderstrepen dat zij een voortrekkersrol heeft in de wereld als het gaat om innovaties in de maritieme sector ten behoeve van het informeren en adviseren omtrent gevaarlijke scheepssituaties. Ook de logistieke sector in Zuid-Holland zal meerwaarde uit dit project halen doordat de kosten voor containervervoer zullen dalen, doordat minder containers verloren gaan.
Innovatie
Het te ontwikkelen systeem is volledig nieuw, daar het met behulp van accurate real-time metingen een zeer nauwkeurige operationele waarschuwing zal geven op die omstandigheden waarbij parametrisch slingeren kan optreden. Dit zal het risico op het beschadigen en overboord slaan van containers sterk reduceren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 199.790 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Next Ocean BVpenvoerder
- Aktis Hydraulics BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Reducing loss of containers at seaHet project richt zich op het ontwikkelen van een detectiemethode voor parametrisch slingeren en een module voor het controleren van gevaarlijke stoffen aan boord. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Sensor FusionCaptain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Ship stabilizer control systemHet project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Autonoom varen met Shipping Technology B.V.Ontwikkel een CDD-applicatie die scheepsbemanning ondersteunt met dynamische omgevingsfactoren en waarschuwingen geeft voor aanvaringen met objecten. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Reducing loss of containers at sea
Het project richt zich op het ontwikkelen van een detectiemethode voor parametrisch slingeren en een module voor het controleren van gevaarlijke stoffen aan boord.
Sensor Fusion
Captain AI ontwikkelt een omgevings-detectiesysteem dat data van verschillende sensoren combineert om autonome scheepvaart te verbeteren en veiligheid in havens te waarborgen.
Ship stabilizer control system
Het project ontwikkelt een ship stabilizer control system om scheepsbewegingen te verbeteren en wereldwijd het aantal gekapseisde schepen te verminderen, na het oplossen van haalbaarheidsvragen.
Autonoom varen met Shipping Technology B.V.
Ontwikkel een CDD-applicatie die scheepsbemanning ondersteunt met dynamische omgevingsfactoren en waarschuwingen geeft voor aanvaringen met objecten.