Vouwbare Bulkcontainers zonder dak
Box2Build ontwikkelt een kosteneffectieve, opvouwbare bulkcontainer zonder dak om leeg transport te verminderen en transportkosten met 37,5% te verlagen in multimodale bulkstromen.
Projectdetails
Inleiding
Transport van goederen in een zeecontainer is een internationaal geaccepteerde en gestandaardiseerde transportoplossing. De modaliteiten spoor, trein en wegtransport zijn hierop technisch en organisatorisch ingericht.
Probleemstelling
Een groot gedeelte van alle zeecontainers in Nederland wordt leeg getransporteerd. Vouwbare containers kunnen gecombineerd worden getransporteerd en daarmee kosten besparen en CO2-uitstoot reduceren. Varianten van opvouwbare zeecontainers zijn beschikbaar, maar moeten concurreren met standaardcontainers die goedkoop en op afroep snel beschikbaar zijn.
Specifieke Uitdagingen
Specifiek voor dedicated bulkcontainertransport is zeker dat 50% van de containers leeg is. Dit zijn vaak multimodale bulktransportstromen die verlading van het bulkgoed van modaliteit naar modaliteit noodzakelijk maken.
Oplossing
Een multimodale opvouwbare bulkcontainer zal deze extra handelingen overbodig maken. Box2Build heeft een concept bedacht voor de ontwikkeling van een efficiënt, kosteneffectief en gebruiksvriendelijke opvouwbare bulkcontainer zonder dak, geschikt voor elke modaliteit, welke direct kan concurreren met nu gebruikelijke reguliere (zee)containers.
Voordelen
Met dit concept kan tot 37,5% op de huidige transportkosten worden bespaard. De ontwikkeling van deze opvouwbare bulkcontainer zonder dak is noodzakelijk voor het verminderen van leeg containertransport en het kosten efficiënt maken van het Nederlandse bulktransport.
Haalbaarheid
Het vooraf bepalen van de technische en economische haalbaarheid van “speciale” containers, geschikt voor dedicated bulktransportstromen van bijvoorbeeld graan, mineralen, afval en zand, is van groot belang.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Box2Build B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Container Unloading RobotPeeters Robotic Solutions ontwikkelt een robot om het zware en gevaarlijke werk van het lossen van containers te automatiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
“Innovatieve laad- en losinstallatie voor de overslag van poederstoffen door droge ladingschepen”Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve installatie voor poedertransport met reguliere droge ladingschepen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Duurzaamheid in sierteelt logistiekHet project ontwikkelt een duurzame, meermalige planttray met een retournetwerk en herverdelingssysteem om het gebruik van eenmalig kunststof in de sierteelt te verminderen. | Mkb-innovati... | € 11.248 | 2022 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Container Unloading Robot
Peeters Robotic Solutions ontwikkelt een robot om het zware en gevaarlijke werk van het lossen van containers te automatiseren.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
“Innovatieve laad- en losinstallatie voor de overslag van poederstoffen door droge ladingschepen”
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve installatie voor poedertransport met reguliere droge ladingschepen.
Duurzaamheid in sierteelt logistiek
Het project ontwikkelt een duurzame, meermalige planttray met een retournetwerk en herverdelingssysteem om het gebruik van eenmalig kunststof in de sierteelt te verminderen.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 196.651 | 2020 | Details |
Synchro Safety Container SystemSÿnc Global en Inventeers ontwikkelen een IoT-gebaseerd slot en tracking systeem voor zeecontainers om diefstal en drugssmokkel te verminderen door continue monitoring van locatie en status. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2019 | Details |
Duurzaam gekoelde reefer voor rail transportFreshrail en MMID ontwikkelen een prototype van een energie-efficiënte reefer container met innovatieve koelingstechnologie voor spoorvervoer, ter bevordering van duurzame logistiek. | Mkb-innovati... | € 66.052 | 2023 | Details |
Air Flow Simulation System voor koelcontainersOTFLOW en HelloContainer ontwikkelen een digitaal airflowsimulatiesysteem voor optimalisatie van gekoeld transport van groenten en fruit, om voedselverspilling te verminderen en efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 183.960 | 2020 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.
Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.
Synchro Safety Container System
Sÿnc Global en Inventeers ontwikkelen een IoT-gebaseerd slot en tracking systeem voor zeecontainers om diefstal en drugssmokkel te verminderen door continue monitoring van locatie en status.
Duurzaam gekoelde reefer voor rail transport
Freshrail en MMID ontwikkelen een prototype van een energie-efficiënte reefer container met innovatieve koelingstechnologie voor spoorvervoer, ter bevordering van duurzame logistiek.
Air Flow Simulation System voor koelcontainers
OTFLOW en HelloContainer ontwikkelen een digitaal airflowsimulatiesysteem voor optimalisatie van gekoeld transport van groenten en fruit, om voedselverspilling te verminderen en efficiëntie te verhogen.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.