Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s

EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Essing Performance Center B.V. (hierna EPC) is actief op het gebied van de ontwikkeling van software en hardware waarmee een motorvoertuig meer vermogen krijgt of, bij gelijkblijvend vermogen, minder brandstof verbruikt.

Achtergrond

In de automotive industrie worden recentelijk in motorvoertuigen motoren ingebouwd met een ingebouwde Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling, hierna genoemd: AACU, waardoor de motor minder energie nodig heeft en minder brandstof verbruikt. AACU-systemen kunnen in oudere motorvoertuigen achteraf niet ingebouwd worden.

Doelstelling

EPC is voornemens een systeem (software en hardware) te gaan ontwikkelen waarmee het mogelijk wordt om AACU ook in oudere motorvoertuigen te bewerkstelligen. Hiertoe wil EPC een technisch economisch haalbaarheidsonderzoek gaan uitvoeren.

Onderzoeksopzet

Literatuuronderzoek

a. Ten behoeve van dit haalbaarheidsonderzoek zal EPC op grond van literatuur-, internet-, markt- en patentonderzoek nagaan welke systemen voor AACU er reeds op de markt zijn.

Technisch Onderzoek

b. Vervolgens zal EPC via eigen technisch onderzoek nagaan of een technisch geheel nieuw achteraf in te bouwen systeem voor AACU voor oudere motorvoertuigen technisch haalbaar is.

  • Daartoe zullen er specifieke meetapparatuur, sensoren en onderdelen voor een bovenliggend nokkenassysteem voor aansluiting op de cilinderkoppen moeten worden aangeschaft waarmee dan een prototype van een AACU-systeem kan worden gebouwd.

Softwareontwikkeling

c. Bovendien zal EPC zelf software ontwikkelen voor de aansturing van het AACU-systeem.

Economische Haalbaarheid

d. Na de bepaling van de technische haalbaarheid van het AACU-systeem zal door EPC de bedrijfseconomische haalbaarheid van het nieuwe systeem worden bepaald.

  • Dit zal gebeuren door de brandstofbesparing per gereden kilometer te vergelijken met de kosten en investeringen die noodzakelijk zijn voor de inbouw van het AACU-systeem in motorvoertuigen.

Projectscope

Binnen het haalbaarheidsonderzoek zal EPC dus onderzoeken of en zo ja hoe het mogelijk is om een Achteraf-AACU-systeem te ontwikkelen, dat op zoveel mogelijk motorvoertuigen vanaf emissieklasse Euro 4 geïnstalleerd kan worden en effectief is. Het Achteraf-AACU-systeem bestaat nog niet.

Economische Evaluatie

De bedrijfseconomische calculatie van de economische haalbaarheid is een belangrijk onderdeel van het project. Tevens zal er een economische evaluatie uitgevoerd worden waarbij er een schatting zal worden gemaakt wat de uiteindelijke tijdsinspanning en bijbehorende kosten zullen zijn om de nieuwe Achteraf-AACU-hardware en -software te ontwikkelen, te testen en uit te rollen in de markt.

  • Daarbij zal tevens een marktmodel en afzet/omzetverwachting voor de nieuwe AACU-software en -hardware worden opgesteld, met daaruit volgend een netto winst en cashflow ten gevolge van de uitvoering van het project.

Conclusie

Afzetten van de kosteninspanningen en investeringen tegen de verwachte marktopbrengsten (dus: prognose van ROI) zal uiteindelijk de grondslag geven voor een go/nogo-besluit voor een vervolgproject op dit haalbaarheidsonderzoek.

De verwachting is dat een Achteraf-AACU-systeem tot circa 20% brandstof zal besparen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 76.500

Tijdlijn

Startdatum15-4-2020
Einddatum31-3-2021
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Essing Performance Center B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s

EPC ontwikkelt een systeem voor het achteraf inbouwen van Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in oudere motorvoertuigen om brandstofverbruik met 20% te verlagen, na een haalbaarheidsonderzoek.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen

ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen

ADS ontwikkelt alternatieve brandstofsystemen en onderzoekt de haalbaarheid van een open source ECU om duurzame mobiliteit te bevorderen en emissies te verminderen in Europa.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van de Aerox-Injector 3.0 in combinatie met plasma geactiveerd water

Het project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek voor de ontwikkeling van de Aerox-Injector 3.0 met plasma geactiveerd water voor geurreductie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Econamiq-Modus

Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.

€ 43.831
Mkb-innovati...

UnLock

Het project richt zich op het versnellen van innovatie in de gemotoriseerde tweewieler sector om te voldoen aan nieuwe milieuwetgeving, met als doel de efficiëntie en duurzaamheid van voertuigen te verbeteren.

€ 116.116