CET Investering in IVECO gastrucks
CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.
Projectdetails
Aanleiding
CET maakt gastrucks een volledig alternatief voor Dieseltrucks. De overheid propageert gastrucks, omdat ze veel voordelen hebben ten opzichte van standaard Dieseltrucks: betere efficiëntie, minder fijnstof, roet en NOx.
Echter, standaard gastrucks hebben twee bezwaren die grootschalige invoer belemmeren:
- Ze verliezen methaan, een 23 keer sterker broeikasgas dan CO2.
- Ze bouwen trager dan diesels hun vermogen op, wat ze minder goed inzetbaar maakt.
CET neemt deze belemmeringen weg en voegt daar een lager brandstofgebruik als extra voordeel aan toe. CET is een combinatie van vier technologieën die samen meer zijn dan de som der delen. Aan de basis staat de smoorvrije kleppentechnologie (Intellectueel Eigendom van NoNox bv), die gecombineerd wordt met Exhaust Gas Recirculation voor verbeterde verbranding en daarmee verminderde emissies. Als laatste is er een - relatief zeer beperkte - 3-weg Selective Catalytic Reduction Katalysator die de laatste NOx afvangt. Dit alles wordt bestuurd vanuit een elektronisch motormanagementsysteem, dat speciaal voor deze configuratie geprogrammeerd wordt.
Doelstelling
In dit project nemen HDM Sustainable Solutions uit Maassluis en Schouten Almkerk bv, IVECO dealer en leasebedrijf uit Almkerk, de taak op zich om de eerste 20 gastrucks uit te rusten met Clean Engine Technology (CET) en deze door AHOLD-distributeurs te laten gebruiken.
Korte omschrijving
Om Clean Engine Technology in te kunnen bouwen, koopt HDM de bewuste motor (alle 20 gastrucks gebruiken dezelfde gasmotor) en de benodigde technologie en licenties in: inclusief smoorkleppenvrije technologie, Exhaust Gas Recirculation, Selective Catalytic Reduction en het aangepaste motormanagement.
Omdat het een demonstratieproject is, maken de partners gebruik van een On Board Diagnostic System om harde gebruiksgegevens te kunnen verzamelen. Met deze technologie bouwen ze de trucks om. Omdat het om de eerste seriematige ombouw gaat, ondergaan de trucks eerst functionele tests voordat ze aan de gebruikers overgedragen worden. De gebruikersdata staan aan de basis van de rapportage die we gebruiken voor publicaties om de markt te overtuigen.
Resultaat
Het uiteindelijk directe resultaat is dat 20 gastrucks uitgevoerd worden met Clean Engine Technology, wat alleen al voor deze trucks leidt tot een CO2-voordeel van ca. 5.500 ton gedurende de levensduur van 1 miljoen kilometers van deze trucks.
Daarnaast zullen de publicaties over de positieve resultaten de markt overtuigen van de voordelige effecten van CET. Dit leidt tot een hogere penetratie van CET in de markt. De ervaringen in dit project geven de deelnemers een technisch leereffect, waardoor ze de markt op termijn een scherper aanbod kunnen doen, wat tot een beter TCO voor de eindgebruiker leidt.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 1.022.667 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | Jaar onbekend |
Partners & Locaties
Projectpartners
- HDM Sustainable Solutions B.V.penvoerder
- Schouten Almkerk B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Carbon Zero Factory: An all-electric Industrial energy solutionFTM ontwikkelt een all-electric productie faciliteit in Rotterdam om de afhankelijkheid van aardgas te verminderen, met als doel significante CO2-reductie en waardevolle inzichten voor de industrie te bieden. | Demonstratie... | € 2.616.212 | 2019 | Details |
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotorTDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten. | Demonstratie... | € 120.735 | 2019 | Details |
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen. | Demonstratie... | € 678.294 | 2022 | Details |
Cargo Treatment on-BoardHolland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken. | Demonstratie... | € 380.599 | Onbekend | Details |
Clean Event Power demonstratieID&T en partners ontwikkelen een modulaire 10 kV energie-infrastructuur voor Mysteryland om dieselaggregaten te vervangen, met als doel duurzaamheid, kostenbesparing en toepasbaarheid op andere evenementen. | Demonstratie... | € 324.340 | Onbekend | Details |
Carbon Zero Factory: An all-electric Industrial energy solution
FTM ontwikkelt een all-electric productie faciliteit in Rotterdam om de afhankelijkheid van aardgas te verminderen, met als doel significante CO2-reductie en waardevolle inzichten voor de industrie te bieden.
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotor
TDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten.
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.
Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.
Cargo Treatment on-Board
Holland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken.
Clean Event Power demonstratie
ID&T en partners ontwikkelen een modulaire 10 kV energie-infrastructuur voor Mysteryland om dieselaggregaten te vervangen, met als doel duurzaamheid, kostenbesparing en toepasbaarheid op andere evenementen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
CO2-vrij industrieel warmtesysteem middels warmtepomp, warmteopslag en restwarmtebenuttingCoca-Cola European Partners vervangt de gasgestookte stoominstallatie in Dongen door CO2-neutrale systemen om in 2023 aardgasvrij te worden en jaarlijks 2.420 ton CO2 te reduceren. | Versnelde kl... | € 1.863.000 | 2021 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
Elektrificatie Scania MeppelScania Meppel streeft ernaar om het gasverbruik in 2033 naar 0 m3/jaar te reduceren door duurzame installaties en water-water warmtepompen te implementeren, met een focus op efficiëntie en CO2-reductie. | Versnelde kl... | € 290.000 | 2024 | Details |
NOH-40Oliehoorn vervangt zijn conventionele productielijn door een duurzame gasloze lijn om de productiecapaciteit te vergroten en de CO2- en NOx-emissie drastisch te verlagen. | Versnelde kl... | € 1.024.160 | 2024 | Details |
CO2-vrij industrieel warmtesysteem middels warmtepomp, warmteopslag en restwarmtebenutting
Coca-Cola European Partners vervangt de gasgestookte stoominstallatie in Dongen door CO2-neutrale systemen om in 2023 aardgasvrij te worden en jaarlijks 2.420 ton CO2 te reduceren.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
Elektrificatie Scania Meppel
Scania Meppel streeft ernaar om het gasverbruik in 2033 naar 0 m3/jaar te reduceren door duurzame installaties en water-water warmtepompen te implementeren, met een focus op efficiëntie en CO2-reductie.
NOH-40
Oliehoorn vervangt zijn conventionele productielijn door een duurzame gasloze lijn om de productiecapaciteit te vergroten en de CO2- en NOx-emissie drastisch te verlagen.