Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
In de huidige samenleving wordt steeds meer bekend over de nadelige effecten van benzine- en dieselauto's op het milieu. Binnen de maatschappij heerst een groeiende zorg over luchtkwaliteit en CO2-uitstoot. In 2030 streven veel grote Nederlandse steden ernaar om een volledige uitstootvrije stad te realiseren.
Veranderende voorkeuren
Niet alleen zijn er wettelijke prikkels om de emissie-uitstoot te beperken, ook de voorkeuren van de consument veranderen. De noodzaak om te veranderen biedt volop kansen voor elektrische voertuigen en het is dan ook niet gek dat innovaties omtrent verduurzaming een steeds grotere invloed hebben op de mobiliteitsmarkt.
Uitdagingen voor consumenten
Echter, toekomstige wetgeving omtrent het reduceren of zelfs volledig CO2-uitstootvrij maken van steden stelt de consument voor een keuze. Om hier een passende oplossing voor te bieden, gaat HFX een compacte plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem ontwikkelen. Dit systeem is geschikt voor oudere SUV 4x4 aangedreven voertuigen zoals:
- Range Rover
- Jeep
- Toyota Land Cruiser
Hierdoor zijn consumenten in staat om hun "oudere" vervuilende auto te upcyclen naar een milieuvriendelijke en duurzame variant.
Haalbaarheidsonderzoek
HFX gaat in onderhavig haalbaarheidsproject de technische en economische haalbaarheid van een innovatietraject onderzoeken. De volgende haalbaarheidsvraag staat hierbij centraal:
"Is het technisch en economisch haalbaar om een compacte plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem te ontwikkelen voor 4x4 aangedreven SUV-voertuigen, waardoor er duurzaamheids- en mobiliteitsvoordelen behaald kunnen worden om zo het upcyclen van milieubelastende voertuigen te bevorderen?"
Onderzoeksopzet
Het door HFX uit te voeren haalbaarheidsonderzoek bestaat voor een groot gedeelte uit deskresearch, waaronder:
- Literatuuronderzoek
- Technisch onderzoek
- Marktonderzoek
Voor het overige gedeelte zal er experimentele ontwikkeling plaatsvinden.
Aansluiting bij sectoren
De ontwikkeling van een compact plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen heeft een directe aansluiting bij de Topsector Hightech Systems & Materials en ICT, met als gericht thema "Automotive" (2018-2025). Hierbij is een directe aansluiting te vinden bij het focusgebied 'Future powertrain', waarbinnen de programmalijn zoekt naar efficiëntere aandrijflijnen en elektrische voertuigtechnologie.
Maatschappelijke behoefte
Gezien de steeds strengere wet- en regelgeving omtrent CO2-uitstoot is er vanuit de maatschappij een stijgende behoefte naar energiezuinige en duurzame alternatieven in aandrijftechnieken. Tevens sluit onderhavige ontwikkeling ook aan bij de Missies voor Topsectorenbeleid, waarbij aangegeven wordt om emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050 te realiseren.
Toekomstvisie
Om dit te realiseren zal er omgeschakeld moeten worden naar elektrisch of waterstof aangedreven aandrijvingen, om zo de vergroening van de mobiliteitssector te bevorderen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.100 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2020 |
Einddatum | 31-10-2020 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- HFX-Research B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie: Circulaire GeurkaarsRUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDENHet project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor palletsPMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie: Circulaire Geurkaars
RUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen.
WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDEN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen.
Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor pallets
PMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicleHet project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen. | MIT R&D Samenwerking | € 301.665 | 2017 | Details |
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle
Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.