Econamiq-Modus

Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.

Subsidie
€ 43.831
2019

Projectdetails

Inleiding

Het consortium, bestaande uit ECONAMIQ B.V., Den Ouden Technische Dienstverlening C.V. en Tameson B.V., zet in op het efficiënter maken van alle types brandstofmotoren. Hiertoe wil het consortium een nieuw type cilinderkop ontwikkelen dat inspeelt op de imperfecties van de technologie van cilinderuitschakeling. Door het combineren van cilinderuitschakeling met een andere techniek: overexpansie, in een nieuw type adaptieve cilinderkop, kan de energie die overblijft uit de verbrandingsreactie worden herleid naar de inactieve cilinders. Met deze resterende energie kunnen zij een extra arbeidsslag maken en wordt de brandstofmotor als geheel een stuk efficiënter.

Innovatie

Het nieuwe innovatieve product betreft een gemodificeerde cilinderkop met overdrachtskanalen, aangepaste dubbele bovenliggende nokkenassen en het ECONAMIQ-principe. De combinatie van overexpansie van de extra arbeidsslag en cilinderuitschakeling in dynamische vorm is een nieuw concept voor de automotive industrie: het “ECONAMIQ-principe”. Met behulp van de restdruk uit de uitlaatgassen aan het einde van de arbeidsslag van de actieve cilinders, worden uitgeschakelde cilinders bij een extra lage drukslag geëxpandeerd om een extra arbeidsslag uit de gedeeltelijk belaste motor te krijgen. Door het ECONAMIQ-principe te gebruiken op verbrandingsmotoren, worden zowel de prestaties als de efficiëntie verbeterd zonder de motor lay-out drastisch te veranderen.

Meerwaarde

Uit de gesprekken met diverse autofabrikanten is gebleken dat, wanneer de technologie ontwikkeld is, zij bereid zijn om een bedrag te betalen om de technologie in te zetten in nieuwe motoren middels een onderzoeksbudget. Eenmaal uitontwikkeld kan de technologie onder licentie geadapteerd worden door de autofabrikant. Deze strategie wordt reeds vaak toegepast door ontwikkelaars en autofabrikanten. Op deze manier wordt bij een succesvolle ontwikkeling en marktimplementatie waarde gecreëerd voor alle betrokken ontwikkelpartners.

De meerwaarde voor de eindgebruiker is evident. Een auto die gebruikmaakt van deze ontwikkeling kent een brandstofbesparing van ruim 12%. Voor de regio wordt meerwaarde gegenereerd, doordat de hoofdontwikkelaar en IP-eigenaar van de innovatie in de regio is gevestigd. Zij zullen opbrengsten voortkomend uit dit project inzetten om een in de regio gevestigd technologiebedrijf op te zetten. Daarnaast draagt het project bij aan de doelstellingen van de strategische agenda EBU binnen de groene economie: energiepositief wonen en werken.

Aansluiting MIT R&D Samenwerking

Het project is gericht op de versterking van de positie van drie mkb-ondernemingen. Het project sluit aan bij de doelstellingen en thema’s van de HTSM-topsector binnen de roadmaps ‘Automotive’ en ‘Embedded systems’. Tevens draagt het project sterk bij aan de doelstellingen van logistiek binnen de actielijn ‘Duurzaamheid’ en de algehele doelstellingen van de topsector Energie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 43.831

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2019

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Finvestor B.V. (Econamiq BV)penvoerder
  • Den Ouden Technische Dienstverlening CV
  • Tameson BV

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander

Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.

€ 125.163
Mkb-innovati...

Motonext: blueprint for the green future

Het Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren.

€ 212.100
Mkb-innovati...

Universal GreenJob

Pullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen.

€ 85.120
Mkb-innovati...

ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem

Dit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek.

€ 185.745
Mkb-innovati...

Dynamische windturbine

Torque Wind Turbine en Modec ontwikkelen samen een innovatieve, efficiënte kleine windturbine voor duurzame energieoplossingen, gericht op de groeiende markt en economische versterking in Zuid-Nederland.

€ 174.270

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s

EPC ontwikkelt een systeem voor het achteraf inbouwen van Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in oudere motorvoertuigen om brandstofverbruik met 20% te verlagen, na een haalbaarheidsonderzoek.

€ 20.000
Demonstratie...

Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotor

TDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten.

€ 120.735
Demonstratie...

CET Investering in IVECO gastrucks

CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.

€ 1.022.667
Mkb-innovati...

Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s

EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

MULTI-FUEL/RESIDUAL HEAT HPU

Pierik Techniek B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een multi-fuel systeem voor hydraulisch vermogen, gericht op hernieuwbare energie en restwarmte, om economische en technische uitdagingen aan te pakken.

€ 19.270