Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
Projectdetails
Inleiding
Het consortium, bestaande uit ECONAMIQ B.V., Den Ouden Technische Dienstverlening C.V. en Tameson B.V., zet in op het efficiënter maken van alle types brandstofmotoren. Hiertoe wil het consortium een nieuw type cilinderkop ontwikkelen dat inspeelt op de imperfecties van de technologie van cilinderuitschakeling. Door het combineren van cilinderuitschakeling met een andere techniek: overexpansie, in een nieuw type adaptieve cilinderkop, kan de energie die overblijft uit de verbrandingsreactie worden herleid naar de inactieve cilinders. Met deze resterende energie kunnen zij een extra arbeidsslag maken en wordt de brandstofmotor als geheel een stuk efficiënter.
Innovatie
Het nieuwe innovatieve product betreft een gemodificeerde cilinderkop met overdrachtskanalen, aangepaste dubbele bovenliggende nokkenassen en het ECONAMIQ-principe. De combinatie van overexpansie van de extra arbeidsslag en cilinderuitschakeling in dynamische vorm is een nieuw concept voor de automotive industrie: het “ECONAMIQ-principe”. Met behulp van de restdruk uit de uitlaatgassen aan het einde van de arbeidsslag van de actieve cilinders, worden uitgeschakelde cilinders bij een extra lage drukslag geëxpandeerd om een extra arbeidsslag uit de gedeeltelijk belaste motor te krijgen. Door het ECONAMIQ-principe te gebruiken op verbrandingsmotoren, worden zowel de prestaties als de efficiëntie verbeterd zonder de motor lay-out drastisch te veranderen.
Meerwaarde
Uit de gesprekken met diverse autofabrikanten is gebleken dat, wanneer de technologie ontwikkeld is, zij bereid zijn om een bedrag te betalen om de technologie in te zetten in nieuwe motoren middels een onderzoeksbudget. Eenmaal uitontwikkeld kan de technologie onder licentie geadapteerd worden door de autofabrikant. Deze strategie wordt reeds vaak toegepast door ontwikkelaars en autofabrikanten. Op deze manier wordt bij een succesvolle ontwikkeling en marktimplementatie waarde gecreëerd voor alle betrokken ontwikkelpartners.
De meerwaarde voor de eindgebruiker is evident. Een auto die gebruikmaakt van deze ontwikkeling kent een brandstofbesparing van ruim 12%. Voor de regio wordt meerwaarde gegenereerd, doordat de hoofdontwikkelaar en IP-eigenaar van de innovatie in de regio is gevestigd. Zij zullen opbrengsten voortkomend uit dit project inzetten om een in de regio gevestigd technologiebedrijf op te zetten. Daarnaast draagt het project bij aan de doelstellingen van de strategische agenda EBU binnen de groene economie: energiepositief wonen en werken.
Aansluiting MIT R&D Samenwerking
Het project is gericht op de versterking van de positie van drie mkb-ondernemingen. Het project sluit aan bij de doelstellingen en thema’s van de HTSM-topsector binnen de roadmaps ‘Automotive’ en ‘Embedded systems’. Tevens draagt het project sterk bij aan de doelstellingen van logistiek binnen de actielijn ‘Duurzaamheid’ en de algehele doelstellingen van de topsector Energie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 43.831 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Finvestor B.V. (Econamiq BV)penvoerder
- Den Ouden Technische Dienstverlening CV
- Tameson BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Industriële hybride en low-NOx waterstofbranderHet project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 125.163 | 2020 | Details |
Motonext: blueprint for the green futureHet Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren. | Mkb-innovati... | € 212.100 | 2022 | Details |
Universal GreenJobPullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen. | Mkb-innovati... | € 85.120 | 2019 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemDit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
Dynamische windturbineTorque Wind Turbine en Modec ontwikkelen samen een innovatieve, efficiënte kleine windturbine voor duurzame energieoplossingen, gericht op de groeiende markt en economische versterking in Zuid-Nederland. | Mkb-innovati... | € 174.270 | 2019 | Details |
Industriële hybride en low-NOx waterstofbrander
Het project ontwikkelt een hybride waterstofbrander voor industriële toepassingen, gericht op emissiereductie en flexibiliteit in brandstofgebruik, met als doel duurzame energievoorziening te bevorderen.
Motonext: blueprint for the green future
Het Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren.
Universal GreenJob
Pullens MT en Ahlmann Nederland ontwikkelen een compacte, universele werktuigdrager om kosten te verlagen voor machineparken in groenonderhoud en sneeuwruimen, met hoge wendbaarheid en vermogen.
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Dit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek.
Dynamische windturbine
Torque Wind Turbine en Modec ontwikkelen samen een innovatieve, efficiënte kleine windturbine voor duurzame energieoplossingen, gericht op de groeiende markt en economische versterking in Zuid-Nederland.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’sEPC ontwikkelt een systeem voor het achteraf inbouwen van Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in oudere motorvoertuigen om brandstofverbruik met 20% te verlagen, na een haalbaarheidsonderzoek. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotorTDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten. | Demonstratie... | € 120.735 | 2019 | Details |
CET Investering in IVECO gastrucksCET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen. | Demonstratie... | € 1.022.667 | Onbekend | Details |
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’sEPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
MULTI-FUEL/RESIDUAL HEAT HPUPierik Techniek B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een multi-fuel systeem voor hydraulisch vermogen, gericht op hernieuwbare energie en restwarmte, om economische en technische uitdagingen aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 19.270 | 2020 | Details |
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s
EPC ontwikkelt een systeem voor het achteraf inbouwen van Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in oudere motorvoertuigen om brandstofverbruik met 20% te verlagen, na een haalbaarheidsonderzoek.
Integratie emissieloze katalytische verbrander en warmtemotor
TDSP en Zemission ontwikkelen een gastype neutrale micro warmte kracht centrale om oudere woningen duurzaam van warmte, tapwater en elektriciteit te voorzien tegen lagere kosten.
CET Investering in IVECO gastrucks
CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s
EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.
MULTI-FUEL/RESIDUAL HEAT HPU
Pierik Techniek B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een multi-fuel systeem voor hydraulisch vermogen, gericht op hernieuwbare energie en restwarmte, om economische en technische uitdagingen aan te pakken.