Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s
EPC ontwikkelt een systeem voor het achteraf inbouwen van Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in oudere motorvoertuigen om brandstofverbruik met 20% te verlagen, na een haalbaarheidsonderzoek.
Projectdetails
Inleiding
Essing Performance Center B.V. (hierna EPC) is actief op het gebied van de ontwikkeling van software en hardware waarmee een motorvoertuig meer vermogen krijgt of, bij gelijkblijvend vermogen, minder brandstof verbruikt. In de automotive industrie worden recentelijk in motorvoertuigen motoren ingebouwd met een ingebouwde Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling, hierna genoemd: AACU, waardoor de motor minder energie nodig heeft en minder brandstof verbruikt. AACU-systemen kunnen in oudere motorvoertuigen achteraf niet ingebouwd worden.
Doel van het Project
EPC is voornemens een systeem (software en hardware) te gaan ontwikkelen waarmee het mogelijk wordt om AACU ook in oudere motorvoertuigen te bewerkstelligen. Hiertoe wil EPC een technisch economisch haalbaarheidsonderzoek uitvoeren.
Onderzoeksaanpak
-
Literatuur- en marktonderzoek
Ten behoeve van dit haalbaarheidsonderzoek zal EPC op grond van literatuur-, internet-, markt- en patentonderzoek nagaan welke systemen voor AACU er reeds op de markt zijn. -
Technisch Onderzoek
Vervolgens zal EPC via eigen technisch onderzoek nagaan of een technisch geheel nieuw achteraf in te bouwen systeem voor AACU voor oudere motorvoertuigen technisch haalbaar is. Daartoe zullen er specifieke meetapparatuur, sensoren en onderdelen voor een bovenliggend nokkenassysteem voor aansluiting op de cilinderkoppen moeten worden aangeschaft waarmee dan een prototype van een AACU-systeem kan worden gebouwd. -
Softwareontwikkeling
Bovendien zal EPC zelf software ontwikkelen voor de aansturing van het AACU-systeem. -
Economische Haalbaarheid
Na de bepaling van de technische haalbaarheid van het AACU-systeem zal door EPC de bedrijfseconomische haalbaarheid van het nieuwe systeem worden bepaald. Dit zal gebeuren door de brandstofbesparing per gereden kilometer te vergelijken met de kosten en investeringen die noodzakelijk zijn voor de inbouw van het AACU-systeem in motorvoertuigen.
Verwachtingen en Evaluatie
Binnen het haalbaarheidsonderzoek zal EPC onderzoeken of en zo ja hoe het mogelijk is om een Achteraf-AACU-systeem te ontwikkelen, dat op zoveel mogelijk motorvoertuigen vanaf emissieklasse Euro 4 geïnstalleerd kan worden en effectief is. Het Achteraf-AACU-systeem bestaat nog niet. De bedrijfseconomische calculatie van de economische haalbaarheid is een belangrijk onderdeel van het project.
Tevens zal er een economische evaluatie uitgevoerd worden waarbij er een schatting zal worden gemaakt van de uiteindelijke tijdsinspanning en bijbehorende kosten om de nieuwe Achteraf-AACU hardware en software te ontwikkelen, te testen en uit te rollen in de markt. Daarbij zal tevens een marktmodel en afzet/omzetverwachting voor de nieuwe AACU software en hardware worden opgesteld, met daaruit volgend een netto winst en cashflow ten gevolge van de uitvoering van het project.
Conclusie
Afzetten van de kosten-inspanningen en investeringen tegen de verwachte marktopbrengsten (dus: prognose van ROI) zal uiteindelijk de grondslag geven voor een go-nogo besluit voor een vervolgproject op dit haalbaarheidsonderzoek. De verwachting is dat een Achteraf-AACU-systeem tot circa 20% brandstof zal besparen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Essing Performance Center B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’sEPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigenADS ontwikkelt alternatieve brandstofsystemen en onderzoekt de haalbaarheid van een open source ECU om duurzame mobiliteit te bevorderen en emissies te verminderen in Europa. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigenADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
OUT-OF-AUTOCLAVE COMPLETE CONTROLIACT ontwikkelt dynamische besturingssystemen voor autoclaaf en out-of-autoclave processen in de auto-industrie om de productie van composietmaterialen te versnellen en kosten te verlagen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
FLEETSYSTEMS 2.0IACT Fleetsystems ontwikkelt een Cloud Based Fleet Management Systeem met sensorfusion om CO2-uitstoot te verlagen, verkeersveiligheid te verbeteren en kosten te reduceren voor voertuigeigenaren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Inbouwsysteem Automatische Actieve Cilinder Uitschakeling in bestaande auto’s
EPC ontwikkelt een systeem voor automatische cilinderuitschakeling in oudere voertuigen om brandstofverbruik met 20% te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen
ADS ontwikkelt alternatieve brandstofsystemen en onderzoekt de haalbaarheid van een open source ECU om duurzame mobiliteit te bevorderen en emissies te verminderen in Europa.
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen
ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.
OUT-OF-AUTOCLAVE COMPLETE CONTROL
IACT ontwikkelt dynamische besturingssystemen voor autoclaaf en out-of-autoclave processen in de auto-industrie om de productie van composietmaterialen te versnellen en kosten te verlagen.
FLEETSYSTEMS 2.0
IACT Fleetsystems ontwikkelt een Cloud Based Fleet Management Systeem met sensorfusion om CO2-uitstoot te verlagen, verkeersveiligheid te verbeteren en kosten te reduceren voor voertuigeigenaren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
CET Investering in IVECO gastrucksCET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen. | Demonstratie... | € 1.022.667 | Onbekend | Details |
Plug & Play Artificial Energy IntelligenceHet project ontwikkelt een plug & play energiebesparingssoftware met kunstmatige intelligentie voor de industrie, gericht op CO2-reductie en kostenbesparing, getest in twee pilotomgevingen. | Demonstratie... | € 120.420 | Onbekend | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemDit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
CET Investering in IVECO gastrucks
CET ontwikkelt en implementeert een innovatieve technologie voor gastrucks om emissies te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen, met als doel 20 trucks om te bouwen en de markt te overtuigen van de voordelen.
Plug & Play Artificial Energy Intelligence
Het project ontwikkelt een plug & play energiebesparingssoftware met kunstmatige intelligentie voor de industrie, gericht op CO2-reductie en kostenbesparing, getest in twee pilotomgevingen.
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Dit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek.
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.