ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Dit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek.
Projectdetails
SAMENVATTING
Aanleiding
Binnen de stadslogistiek is het gebruik van elektronisch ondersteunde tweewielers door bezorg- en pakketdiensten de afgelopen jaren sterk toegenomen, welke een duurzaam alternatief bieden voor de traditionele scooters en bezorgauto’s. Echter, hebben de elektrische tweewielers ook nadelen; in hun gebruik worden ze beperkt door de capaciteit van de aanwezige accu, en bovendien hebben ze door beperkte rijcontrole bij hoge snelheid een negatieve invloed op de verkeersveiligheid in de stedelijke omgeving. In een recent haalbaarheidsonderzoek heeft Scope Cycling met positief resultaat de mogelijkheden onderzocht voor de ontwikkeling van een bandenspanningsregulatiesysteem voor tweewielers, waarmee tijdens een rit de grip op de ondergrond wordt verbeterd en de rolweerstand verminderd. Uit dit onderzoek bleek dat deze ontwikkeling de energie-efficiëntie verbetert en de rijveiligheid verhoogt.
Doel en samenwerking
Doel van dit project is de ontwikkeling van een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor (elektrische) tweewielers, ingebouwd in het wiel. Dit project wordt uitgevoerd door partners KuBus Corporate BV (handelsnaam: Scope Cycling) en EPHI BV. Scope Cycling is een gerenommeerd ontwikkelaar van hoogwaardige en baanbrekende innovaties binnen de fietssport, en EPHI BV is een gespecialiseerde ontwikkelaar van embedded systemen, mechatronica en oplossingen binnen de logistiek en intra-logistiek. Door de aanvullende gespecialiseerde kennis van beide partijen is er sprake van sterke complementaire samenwerking.
Innovatie
Binnen onderhavig project zal een praktijkwaardig prototype ontwikkeld worden voor een bandenspanningsregulatiesysteem. Het systeem zal berijders van tweewielers in staat stellen hun bandenspanning tijdens de rit te reguleren. Zodoende kunnen zij hun controle over en de energie-efficiëntie van het voertuig naargelang de weersomstandigheden en de ondergrond verbeteren. Het systeem zal bij toepassing op elektronisch ondersteunde rijwielen binnen de stadslogistiek leiden tot een significante CO2-reductie en bovendien de rijveiligheid aanzienlijk ten goede komen.
Economische meerwaarde
Het systeem zal door Scope Cycling worden vermarkt binnen twee marktsegmenten:
- Bezorg- en pakketdiensten die gebruikmaken van e-bikes binnen de stadslogistiek.
- De fietsensport op topniveau en amateurfietsers.
Het eerste marktsegment is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid in Nederland en andere westerse landen maken een vergelijkbare ontwikkeling door. Het tweede marktsegment is in de loop van de vorige eeuw wereldwijd uitgegroeid tot een heuse subcultuur, met duizenden professionele fietsers en miljoenen fanatieke amateurs. EPHI zal de productie op zich nemen. Beide aanvragers verwachten een terugverdientijd van ongeveer drie jaar.
Meerwaarde voor de topsectoren en Zuid-Nederland
Tijdens onderhavig project zal binnen topsector Hightech Systemen & Materialen een nieuw product ontwikkeld worden dat zijn toepassing zal vinden binnen topsector Logistiek. Hierbij vindt onderhavig project in het bijzonder aansluiting met de thema’s:
- Reductie in CO2-uitstoot
- Electronics
- Embedded systems
- ICT
Deze thema's zijn gedefinieerd in het document MKB-innovatieagenda’s 2020. Voor Zuid-Nederland heeft dit project grote meerwaarde voor de sector stadslogistiek door toename van bedrijvigheid bij toeleveranciers, projectpartners en lokale distributeurs.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 185.745 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KuBus Corporate BVpenvoerder
- EPHI BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
KeraModHet KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie. | MIT R&D Samenwerking | € 167.375 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Biobased AutoplatformDonkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren. | MIT R&D Samenwerking | € 118.472 | 2023 | Details |
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpenKlompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren. | MIT R&D Samenwerking | € 340.900 | 2023 | Details |
KeraMod
Het KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie.
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Biobased Autoplatform
Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren.
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpen
Klompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
E-bike wielen voor veilige en duurzame mobiliteitScope Cycling ontwikkelt een nieuwe wielenset van vezelversterkt polymeer voor e-bikes om rijveiligheid en duurzaamheid te verbeteren, na onderzoek naar technische en economische haalbaarheid. | MIT Haalbaarheid | € 19.240 | 2023 | Details |
Circulaire servicemodel elektrische fiets en accuSwugo B.V. ontwikkelt slimme accu's voor elektrische fietsen om kosten en diefstal te verminderen, met als doel de haalbaarheid van een innovatief circulair servicemodel aan te tonen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een in het fietswiel geïntegreerd systeem voor het dynamisch reguleren van bandenspanning tijdens ritten, ter verbetering van prestaties en veiligheid voor fietsers. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
E-bike wielen voor veilige en duurzame mobiliteit
Scope Cycling ontwikkelt een nieuwe wielenset van vezelversterkt polymeer voor e-bikes om rijveiligheid en duurzaamheid te verbeteren, na onderzoek naar technische en economische haalbaarheid.
Circulaire servicemodel elektrische fiets en accu
Swugo B.V. ontwikkelt slimme accu's voor elektrische fietsen om kosten en diefstal te verminderen, met als doel de haalbaarheid van een innovatief circulair servicemodel aan te tonen.
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een in het fietswiel geïntegreerd systeem voor het dynamisch reguleren van bandenspanning tijdens ritten, ter verbetering van prestaties en veiligheid voor fietsers.
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid.