Hydrostatisch regeneratief remsysteem voor lichtgewicht stadsvoertuig

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief regeneratief remsysteem om energieverbruik van lichtgewicht stadsvoertuigen te verlagen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

In dit project onderzoekt TUX mobility B.V. (hierna TUX) de technische en economische haalbaarheid van een te ontwikkelen (in series) hydrostatisch regeneratief remsysteem op basis van een variabele overbrenging (e.g. CVT, continuously variable transmission) en op basis van een enkele hydraulische cilinder.

Doelstelling

Het doel is om het netto energieverbruik van lichtgewicht stadsvoertuigen sterk te reduceren door de remkracht van het regeneratief remsysteem te vergroten, onafhankelijk van het type voertuig (i.e. elektrisch of brandstof aangedreven). Kinetische energie wordt dus opgeslagen in een hydraulisch systeem.

Innovatie

Het idee is dat de chauffeur van het voertuig de remkracht van een regeneratief remsysteem kan beïnvloeden (onafhankelijk van de positie van de piston in de cilinder).

In huidige systemen bepaalt de gegeven hydrostatische druk de remkracht en dus kan de chauffeur deze kracht op een gegeven moment niet beïnvloeden.

Onze nieuwe technologische toepassing is aanvankelijk bestemd voor een lichtgewicht stadsvoertuig (tevens door TUX in ontwikkeling) dat veel start/stopacties uitvoert en waar een elektromotor te weinig vermogen bezit voor een effectief (elektrisch) regeneratief remsysteem.

Huidige Toepassingen

Momenteel wordt vergelijkbare technologie enkel toegepast in zwaarbeladen vrachtauto’s, waar het vermogen van de motor en de kinetische energie van de vrachtauto (met name bepaald door de massa en snelheid van de vrachtauto) niet binnen hetzelfde bereik vallen.

Dit zijn dan ook zware en grote hydrostatische systemen; een lichtgewicht systeem voor kleinere voertuigen bestaat nog niet.

Toekomstige Toepassingen

Indien het project succesvol is, zou het systeem op termijn ook kunnen worden toegepast op externe elektrische en niet-elektrische voertuigen.

Hierdoor kan de effectiviteit van regeneratief remmen in de hele logistieke keten verhoogd worden en een aanzienlijke hoeveelheid fossiele brandstof bespaard worden.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 55.000

Tijdlijn

Startdatum8-4-2020
Einddatum31-12-2020
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • TUX mobility B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Kunststof en lichtgewicht body en chassis

FvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Maritieme hybride aandrijflijn

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Reducing energy consumption by automatic vehicle balancing

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van automatische rijhoogtebalancering om energieverbruik en uitstoot van voertuigen te verlagen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ultralight Electric Powertrain

Donkervoort Automobielen onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een ultralichte elektrische aandrijflijn met een modulair accupakket voor lange afstanden en remenergie-terugwinning.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.

Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair

TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Full Electric Telehandler

Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

€ 262.885
Mkb-innovati...

Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk Tuk

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie.

€ 193.995
Mkb-innovati...

yDrive

Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.

€ 133.787