Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Projectdetails
Inleiding
Diesel is vandaag de dag, naast een populaire brandstof, geregeld in het nieuws. Dit nieuws is zelden positief. De negatieve gevolgen van dieselverbranding zijn welbekend, maar toch lijkt het niet te lukken het dieselgebruik afdoende terug te dringen. Hierbij gaat in het bijzonder de aandacht uit naar de bebouwde omgeving, waar veel mensen gezondheidsschade ondervinden van een matige tot slechte luchtkwaliteit.
Positieve Ontwikkelingen
Er is ook positief nieuws. Er worden talloze initiatieven ontplooid om ons wegvervoer te elektrificeren. Elektrische voertuigen zijn immers emissievrij. Zo is het inmiddels alweer enige tijd mogelijk om bij de plaatselijke autodealer een elektrische auto te bestellen. Dit geldt echter niet voor grote werkvoertuigen zoals verreikers.
Uitdagingen bij Elektrificatie
Hoewel er vanuit de markt grote vraag is naar elektrische alternatieven, blijken deze grootverbruikers van diesel niet gemakkelijk te elektrificeren. Wanneer er een elektrische motor in een verreiker wordt toegepast, is er namelijk een onwerkbaar groot accupakket nodig om een aanvaardbare werkduur te garanderen.
Projectdoelstellingen
In dit project gooien de partners het bestaande verreikerconcept op de schop. Door optimaal gebruik te maken van de kenmerken van elektrische aandrijvingen, bestaande waterstofgebaseerde technologie uit de (elektrische) automotive sector te valoriseren en een efficiëntere aandrijving op basis van twee separate, softwaregestuurde elektrisch-hydraulische aandrijflijnen te ontwikkelen, wordt in dit project een prototype gerealiseerd met een werkduur van 8 tot 10 uur.
Rollen van de Partners
Lead partner Urban Mobility Systems is sinds haar oprichting actief als ontwikkelaar van elektrische voertuigen. De markt van grote werkvoertuigen is volledig nieuw voor het bedrijf. In dit project is Urban Mobility Systems hoofdverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn.
Het recent gestarte Electric Drive Solutions zal actief worden in de ombouw van dieselbussen naar elektrische bussen. Met haar team van ervaren carrosseriebouwers zal zij in dit project de hoofdverantwoordelijkheid dragen voor de frame- en carrosserieontwikkeling en de realisatie van het prototype.
VHS Special Products, onderdeel van Vissers Heftruck Service, is een gevestigde speler in de markt voor werkvoertuigen sinds 1996. Zij zal haar unieke marktkennis en technische kennis op het gebied van Manitou verreikers voornamelijk inzetten voor:
- Het opstellen van de juiste productspecificaties
- Het testen van het prototype
- De vermarkting van het product na afloop van het project
Economische Impact
De drie partners versterken met dit project de Zuid-Nederlandse Hightech, Logistiek en Maintenance clusters. De economische voordelen uit het project komen de regio ten goede, en bovendien zal de elektrische verreiker de werkgelegenheid op de bedrijfslocaties in Bladel en Oss significant vergroten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 262.885 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Urban Mobility Systems B.V.penvoerder
- Electric Drive Solutions B.V.
- VHS Special Products B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een compact plug and play waterstof e-drivesysteem voor oudere SUV's om deze te upcyclen naar duurzame voertuigen en zo bij te dragen aan emissievrije mobiliteit in steden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen. | DEI+ | € 678.294 | 2022 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | OP Oost - Onderzoek en Innovatie | € 441.290 | 2023 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een compact plug and play waterstof e-drivesysteem voor oudere SUV's om deze te upcyclen naar duurzame voertuigen en zo bij te dragen aan emissievrije mobiliteit in steden.
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.
Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.