Hydrostatisch regeneratief remsysteem voor lichtgewicht stadsvoertuig
TUX mobility B.V. ontwikkelt een innovatief hydrostatisch regeneratief remsysteem voor lichtgewicht stadsvoertuigen om energieverbruik te verlagen en de remkracht te optimaliseren.
Projectdetails
Inleiding
Het project behelst de ontwikkeling van een handzaam optisch meetinstrument, de EcoSpot, waarmee waterbeheerders instantaan de ecologische kwaliteit van oppervlaktewater kunnen meten zonder dat daar watermonsters en dure laboratoria aan te pas komen.
Functionaliteit van de EcoSpot
Met de EcoSpot kan op een snelle en kostenefficiënte wijze een ruimtelijk beeld verkregen worden van een plas, vijver, meer of sloot. Uniek aan de EcoSpot is dat:
- Er geen fysiek watermonster genomen hoeft te worden.
- Het resultaat van de meting direct aanwezig is.
- Geen geavanceerde kennis nodig is om het apparaat goed te bedienen.
Gegevensverwerking en presentatie
Door de koppeling te maken met een smartphone en een mobiele applicatie worden alle data automatisch gecontroleerd, op een overzichtelijke manier gepresenteerd aan de gebruiker en verzonden naar een server. Het meetinstrument wordt voorzien van GPS en een gebruiksvriendelijke interface.
De server presenteert de data vervolgens in een online webomgeving waar de data eenvoudig bekeken en geanalyseerd kunnen worden. De data kunnen tevens gedownload worden zodat deze mogelijk onderdeel kunnen worden van de verplichte jaarlijkse Water Framework Directive (WFD) rapportage van waterbeheerders.
Toekomstige mogelijkheden
Daarvoor zijn optische metingen nog niet als standaard geaccepteerd, maar remote sensing wordt sterk gepromoot als optische technologie van de toekomst.
Met de ontwikkeling van de EcoSpot kan de stap worden gezet naar een integraal waterbeheerssysteem waarmee niet alleen waterbeheerders maar ook commerciële ondernemingen (aquacultuur, viskwekers, baggeraars) op basis van zowel metingen van waterkwantiteit (o.a. neerslag, verdamping, waterpeilen) als metingen van de waterkwaliteit onderbouwde besluiten kunnen nemen om bijvoorbeeld:
- Water in te laten
- Water uit te laten
- Door te spoelen
- Te beluchten
Hierdoor kan ook een verbetering van de waterkwaliteit op zwemlocaties worden gerealiseerd.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TUX mobility B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Hydrostatisch regeneratief remsysteem voor lichtgewicht stadsvoertuigDit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief regeneratief remsysteem om energieverbruik van lichtgewicht stadsvoertuigen te verlagen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een compact plug and play waterstof e-drivesysteem voor oudere SUV's om deze te upcyclen naar duurzame voertuigen en zo bij te dragen aan emissievrije mobiliteit in steden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Maritieme hybride aandrijflijnHet project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof brandstofcellen en batterijpakketten, ter vermindering van fossiele energieafhankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Kunststof en lichtgewicht body en chassisFvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Hydrostatisch regeneratief remsysteem voor lichtgewicht stadsvoertuig
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief regeneratief remsysteem om energieverbruik van lichtgewicht stadsvoertuigen te verlagen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een compact plug and play waterstof e-drivesysteem voor oudere SUV's om deze te upcyclen naar duurzame voertuigen en zo bij te dragen aan emissievrije mobiliteit in steden.
Maritieme hybride aandrijflijn
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof brandstofcellen en batterijpakketten, ter vermindering van fossiele energieafhankelijkheid.
Kunststof en lichtgewicht body en chassis
FvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die off-grid opereren en R&D gericht op gewichtsreductie en duurzame productie bevorderen, met als doel een CO2-neutrale mobiliteit in opkomende landen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw met zonne-energie en geavanceerde technologieën om last-mile mobiliteit in opkomende landen te verbeteren en banen te creëren. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
yDriveHet project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie. | Mkb-innovati... | € 133.787 | 2021 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die off-grid opereren en R&D gericht op gewichtsreductie en duurzame productie bevorderen, met als doel een CO2-neutrale mobiliteit in opkomende landen.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw met zonne-energie en geavanceerde technologieën om last-mile mobiliteit in opkomende landen te verbeteren en banen te creëren.
yDrive
Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.