Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een compact plug and play waterstof e-drivesysteem voor oudere SUV's om deze te upcyclen naar duurzame voertuigen en zo bij te dragen aan emissievrije mobiliteit in steden.
Projectdetails
Inleiding
In de huidige samenleving wordt steeds meer bekend over de nadelige effecten van benzine- en dieselauto's op het milieu. Binnen de maatschappij heerst een groeiende zorg over luchtkwaliteit en CO2-uitstoot. In 2030 streven veel grote Nederlandse steden ernaar om een volledige uitstootvrije stad te realiseren. Niet alleen zijn er wettelijke prikkels om de emissie-uitstoot te beperken, ook de voorkeuren van de consument veranderen.
Kansen voor Elektrische Voertuigen
De noodzaak om te veranderen biedt volop kansen voor elektrische voertuigen en het is dan ook niet gek dat innovaties omtrent verduurzaming een steeds grotere invloed hebben op de mobiliteitsmarkt. Echter, toekomstige wetgeving omtrent het reduceren of zelfs volledig CO2-uitstootvrij maken van steden stelt de consument voor een keuze.
Oplossing van HFX
Om hier een passende oplossing voor te bieden, gaat HFX een compacte plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem ontwikkelen, dat geschikt is voor oudere SUV 4x4 aangedreven voertuigen zoals:
- Range Rover
- Jeep
- Toyota Land Cruiser
Hierdoor zijn consumenten in staat om hun “oudere” vervuilende auto te upcyclen naar een milieuvriendelijke en duurzame variant.
Haalbaarheidsonderzoek
HFX gaat in onderhavig haalbaarheidsproject de technische en economische haalbaarheid van een innovatietraject onderzoeken. De volgende haalbaarheidsvraag staat hierbij centraal:
“Is het technisch en economisch haalbaar om een compacte plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem te ontwikkelen voor 4x4 aangedreven SUV-voertuigen, waardoor er duurzaamheids- en mobiliteitsvoordelen behaald kunnen worden om zo het upcyclen van milieubelastende voertuigen te bevorderen?”
Onderzoeksopzet
Het door HFX uit te voeren haalbaarheidsonderzoek bestaat voor een groot gedeelte uit deskresearch, waaronder:
- Literatuuronderzoek
- Technisch onderzoek
- Marktonderzoek
Voor het overige gedeelte zal er experimentele ontwikkeling plaatsvinden.
Aansluiting bij Topsectoren
De ontwikkeling van een compact plug-and-play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen heeft een directe aansluiting bij de Topsector Hightech Systems & Materials en ICT, met als gericht thema “Automotive” (2018-2025). Hierbij is een directe aansluiting te vinden bij het focusgebied ‘Future powertrain’, waarbinnen de programmalijn gezocht wordt naar efficiëntere aandrijflijnen en elektrische voertuigtechnologie.
Maatschappelijke Behoefte
Gezien de steeds strengere wet- en regelgeving omtrent CO2-uitstoot is er vanuit de maatschappij een stijgende behoefte naar energiezuinige en duurzame alternatieven in aandrijftechnieken. Tevens sluit onderhavige ontwikkeling ook aan bij de Missies voor Topsectorenbeleid, waarbij aangegeven wordt om emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050 te realiseren.
Toekomstige Stappen
Om dit te realiseren zal er omgeschakeld moeten worden naar elektrisch of waterstof aangedreven aandrijvingen, om zo de vergroening van de mobiliteitssector te bevorderen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- HFX-Research B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicleHet project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen. | MIT R&D Samenwerking | € 301.665 | 2017 | Details |
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle
Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.