Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die off-grid opereren en R&D gericht op gewichtsreductie en duurzame productie bevorderen, met als doel een CO2-neutrale mobiliteit in opkomende landen.
Projectdetails
Inleiding
TUX ontwikkelt solar tuktuks die zichzelf direct opladen met zonne-energie. Hiermee draagt TUX bij aan de wereldwijde energietransitie naar een CO2-neutrale economie. Momenteel staat een slecht publiek laadnetwerk (i.e. een minimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid) de grootschalige doorbraak van schone elektrische tuktuks in opkomende landen (o.a. in Azië en Afrika) in de weg. Doordat de inzetbaarheid van elektrische tuktuks afhankelijk is van de groei van het elektriciteitsnetwerk, kunnen fleetowners en chauffeurs niet mee in de push naar elektrificatie, zonder dat dit ten koste gaat van hun portemonnee.
Huidige Status
De eerste generatie tuktuks (“TUX 1”) heeft reeds wielen op de weg. Met de TUX 1 is TUX erin geslaagd om zich 300 dagen per jaar onafhankelijk van een laadnetwerk (off-grid) voort te bewegen. Het uiteindelijke doel is om aan te tonen dat volledige onafhankelijkheid van een laadnetwerk mogelijk is.
Innovaties en Materialen
Om dit te kunnen realiseren, is gewichtsreductie van de volgende generaties en het slimmer gebruiken van grondstoffen cruciaal. Gebruikelijke materialen in automotive, zoals staal, voldoen daardoor niet (meer). Daarnaast zijn veel alternatieven slecht(er) herbruikbaar en/of recyclebaar, terwijl onze focus ligt op duurzame productie en een closed loop. Om deze reden wil het consortium R&D verrichten naar innovaties ten behoeve van gewichtsreductie van (o.a.) het platform (bestaande uit het chassis en de structurele delen), het zonnedak en de in-wiel motoren.
Consortium en Impact
Het consortium binnen dit MIT-R&D-project is sterk gefocust op R&D, met engineers van technische universiteiten van over de hele wereld. Dit MIT-R&D-samenwerkingsverband plaatst Zuid-Nederland in de schijnwerpers op het gebied van duurzame low-cost stadsvoertuigen. Op zowel de korte als op de lange termijn zorgt dit project voor tientallen innovatiegerichte banen in de regio Zuid-Nederland.
Bijdrage aan Innovatieprogramma's
Het consortium levert met haar voertuig en innovaties een zeer sterke bijdrage aan KIA 1 (Energietransitie en Duurzaamheid). Concreet sluit dit aan bij de volgende Meerjarige Missiegedreven Innovatie Programma's (MMIP’s):
- Missie D+ (Emissieloze en toekomstbestendige mobiliteit voor mensen en goederen), MMIP 9 - Innovatieve aandrijving en gebruik van duurzame energiedragers voor mobiliteit.
- Missie C (Industrie), MMIP 6 - Sluiting van Industriële Ketens (MMIP 6), deelprogramma circulaire grondstoffen.
- Missie CE (Circulaire economie), MMIP 1 - Ontwerp voor circulariteit.
Sleuteltechnologieën
Ook sluit het project aan bij de Sleuteltechnologieën Advanced Materials en Photonics and Light Technologies.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TUX mobility B.V.penvoerder
- Paulides B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw met zonne-energie en geavanceerde technologieën om last-mile mobiliteit in opkomende landen te verbeteren en banen te creëren. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk TukHet project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie. | Mkb-innovati... | € 193.995 | 2015 | Details |
Circular Sunroof SystemHet project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector. | Mkb-innovati... | € 196.181 | 2017 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw met zonne-energie en geavanceerde technologieën om last-mile mobiliteit in opkomende landen te verbeteren en banen te creëren.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Ontwikkeling van een lichtgewicht elektrische Tuk Tuk
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geavanceerde elektrische Tuk Tuk met innovatieve aandrijving, modulair accusysteem en kostenbesparende productie.
Circular Sunroof System
Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Kunststof en lichtgewicht body en chassisFvO en TUX ontwikkelen een lichter, circulair chassis voor elektrische tuktuks om de afhankelijkheid van het laadnetwerk te verminderen en de transitie naar CO2-neutraliteit te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Kunststof en lichtgewicht body en chassisFvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Circulair zonnedak voor solar voertuigHet project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak voor tuktuks dat volledig herbruikbaar is, met als doel het verbeteren van de CO2-voetafdruk en het terugwinnen van waardevolle materialen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
E-Tuk 2.0E-Tuk Factory onderzoekt de haalbaarheid van de E-Tuk 2.0, een modulair elektrisch voertuig, om wereldwijd benzineverbruik in stadsvervoer te verminderen en aan diverse marktbehoeften te voldoen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een geïntegreerd zonnedak voor een last-mile voertuig: low-cost, energie-efficiënt en robuust.
TUX ontwikkelt een kostenefficiënt zonnedak voor rickshaws, gericht op duurzame mobiliteit in opkomende landen.
Kunststof en lichtgewicht body en chassis
FvO en TUX ontwikkelen een lichter, circulair chassis voor elektrische tuktuks om de afhankelijkheid van het laadnetwerk te verminderen en de transitie naar CO2-neutraliteit te versnellen.
Kunststof en lichtgewicht body en chassis
FvO onderzoekt de ontwikkeling van een lichter chassis en body voor tuktuks om CO2-neutrale mobiliteit te versnellen.
Circulair zonnedak voor solar voertuig
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een circulair zonnedak voor tuktuks dat volledig herbruikbaar is, met als doel het verbeteren van de CO2-voetafdruk en het terugwinnen van waardevolle materialen.
E-Tuk 2.0
E-Tuk Factory onderzoekt de haalbaarheid van de E-Tuk 2.0, een modulair elektrisch voertuig, om wereldwijd benzineverbruik in stadsvervoer te verminderen en aan diverse marktbehoeften te voldoen.