Detect and Avoid air traffic for Drones (DAD)
Het project ontwikkelt een Detect and Avoid air traffic software voor drones om veilige autonome BVLOS-vluchten mogelijk te maken in gedeeld luchtruim met bemande luchtvaart.
Projectdetails
Inleiding
Voor de groei van de Nederlandse dronesector is het noodzakelijk dat drones en bemande luchtvaart het luchtruim delen. Het luchtruim is namelijk te klein en te gecompliceerd om het op te splitsen. Om het gedeelde gebruik van het luchtruim mogelijk te maken, wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de zogeheten U-Space*. Maar om U-Space te laten werken voor alle drones en drone-operators in Nederland is het essentieel dat voor drone-operators een detect and avoid air traffic software-oplossing wordt ontwikkeld, zodat drones en bemande luchtvaart veilig van elkaar gescheiden worden en er geen inbreuk wordt gemaakt op de vliegveiligheid.
U-Space
U-Space is een reeks diensten om drone-operators te helpen bij het naleven van de nieuwe regels, terwijl de EU-lidstaten het groeiende aantal drones in hun luchtruim kunnen beheren.
Eindresultaat
Het eindresultaat is een dienst onder de naam Detect and Avoid Air Traffic Software voor drones (DAD), geschikt voor B2B, overheden en gemeenten. De DAD-software moet als dienst beschikbaar komen in de AirHub Drone Operations Center (DOC), waarmee de specifieke procedures voor het uitvoeren van dronevluchten buiten het zicht van de operator (BVLOS - Beyond Visual Line of Sight) worden geautomatiseerd en gedigitaliseerd in combinatie met U-Space.
Doelstelling
De doelstelling is het ontwikkelen van de technische mogelijkheid waarin het detect and avoid drone aansturing algoritme berekent op basis van de input van onderstaande bronnen (1, 2, 3, 4) een route voor de drone en automatisch de uit te voeren route van de drone update op basis van input van de volgende vier punten:
- Het opstellen en exporteren van een digitaal vliegplan (geo-fence corridor) en het importeren van geplande vluchtplannen, zodat alle dronevluchtroutes bekend zijn bij de luchtverkeersleiding en in het AirHub DOC.
- Het integreren en zichtbaar maken van alle drones middels het verzenden van positiegegevens van de drone en andere luchtverkeersdeelnemers die om de drone heen vliegen via transponders verbonden via 4G/5G.
- Een integratie met RemoteID. Hierbij zendt de drone de Remote ID-gegevens uit door middel van een laagvermogen radioverbinding. Dit signaal kan in een straal van enkele kilometers worden opgepikt zonder netwerkdekking en geeft informatie over de drone, de locatie en de operator.
- Input vanuit de sensoren van de drone zelf.
Conclusie
Wanneer deze oplossing haalbaar is en in de praktijk kan worden gebracht, kunnen drones op grote schaal autonome BVLOS-vluchten uitvoeren waarbij op een betrouwbare manier ander luchtverkeer kan worden gedetecteerd en ontweken.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- AirHub B.V. / Brinkman Marine Services B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
DroneSafetyGuardHet project 'DroneSecurityGuard' ontwikkelt en integreert verbeterde counter-drone producten voor vroege detectie en uitschakeling van ongewenste drones in stedelijke gebieden. | MIT R&D Samenwerking | € 198.275 | 2022 | Details |
Basisstation voor autonome microdronesHet project ontwikkelt een basisstation voor autonome microdrones om de beperkte accuduur te verhelpen, waardoor hun inzetbaarheid in commerciële toepassingen aanzienlijk toeneemt. | MIT R&D Samenwerking | € 197.400 | 2018 | Details |
DroneSafetyGuard
Het project 'DroneSecurityGuard' ontwikkelt en integreert verbeterde counter-drone producten voor vroege detectie en uitschakeling van ongewenste drones in stedelijke gebieden.
Basisstation voor autonome microdrones
Het project ontwikkelt een basisstation voor autonome microdrones om de beperkte accuduur te verhelpen, waardoor hun inzetbaarheid in commerciële toepassingen aanzienlijk toeneemt.