Ontwikkeling hightech inspectiedrones t.b.v. maritieme maintenance

Dit project ontwikkelt innovatieve inspectiedrones voor maritieme infrastructuur om kosten te verlagen, veiligheid te waarborgen en onderhoud efficiënter te plannen.

Subsidie
€ 131.425
2018

Projectdetails

Inleiding

De Europese infrastructuur veroudert snel. In Nederland geven we elk jaar al ongeveer € 6 miljard uit om in goede staat te houden wat we vroeger hebben gebouwd. Een groot deel hiervan bestaat uit zogenaamde monitoring- en maintenance werkzaamheden aan watergebonden infrastructuur. Zo bevat onze infrastructuur ongeveer 40.000 bruggen en viaducten. Veel van deze bruggen, steigers en sluizen bereiken de komende jaren het einde van hun beoogde levensduur, terwijl de verkeersbelasting toeneemt.

Huidige situatie

Hierdoor verschuift de inspanning van het bouwen van nieuwe infrastructuur naar het in stand houden van bestaande infrastructuur. Vervanging of renovatie is echter ingrijpend voor het netwerk. Het brengt kosten met zich mee en vereist goede planning om hinder te beperken. Daarom loont het om preciezer te bepalen hoelang deze maritieme infrastructuur veilig kan worden gebruikt, zodat onnodig vroeg vervangen of renoveren wordt voorkomen.

Monitoring en inspectie

Monitoring helpt de daadwerkelijke staat van de infrastructuur te bepalen, waardoor goede voorspellingen zijn te maken van de toekomstige conditie. Zo kunnen nadere inspecties, onderhoud, renovaties of andere maatregelen op het juiste moment plaatsvinden. In de praktijk leidt meten en monitoren er vrijwel altijd toe dat je maatregelen kunt uitstellen zonder dat de veiligheid in het geding is. Dit voorkomt dat het zekere voor het onzekere wordt genomen en onnodig wordt ingegrepen. Kortom, vanuit de maritieme wereld is er veel vraag naar actuele en exacte onderhoudsdata.

Inefficiënte inspectiemethoden

Inspecties aan bruggen, steigers en andersoortige watergebonden infrastructuur worden momenteel uitgevoerd met behulp van bemande schepen, tijdelijke inspectieconstructies en met behulp van veel manuele arbeid. De huidige manier van inspecties uitvoeren is uiterst ineffectief. De kosten zijn hoog, terwijl de inspecties inconsequent en met een te lage frequentie plaatsvinden. Daarnaast brengt de huidige manier risico’s met zich mee voor het uitvoerend personeel. Dit leidt ertoe dat waterautoriteiten en -bedrijven niet altijd voldoende inzicht hebben in de actuele status van hun assets en zicht hebben op de noodzaak van onderhoud.

Projectdoelstellingen

In dit project wil Ronik Inspectioneering in samenwerking met AquaSmartXL innovatieve monitoring- en inspectietechnieken ontwikkelen, waarmee nauwkeurige informatie over de conditie van maritieme infrastructuur kan worden verkregen. Dit met aandacht voor lage kosten en beperkte omgevings- en milieuhinder.

Ontwikkeling van inspectiedrones

Binnen het project zullen hightech inspectiedrones worden ontwikkeld, waarbij volledig wordt afgestapt van traditionele en tijdrovende inspectiemethoden. Zo kunnen onderhoudsinspecties goedkoper, duurzamer en zonder disruptieve maatregelen uitgevoerd worden en op plekken die normaal gesproken moeilijk bereikbaar zijn. Door de toestand en belasting van de watergebonden infrastructuur nauwkeurig in kaart te brengen, en hiermee de resterende levensduur van de constructie te bepalen, kan een bijdrage worden geleverd aan beter ‘assetmanagement’. Betere conditiebepaling zorgt voor kostenbesparing en voorkomt verkeershinder, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.

Technologische innovaties

Aanvragers zijn voornemens een vliegende en een varende inspectiedrone te ontwikkelen, die ook tezamen inspecties kunnen uitvoeren, inclusief slimme analyse software en verschillende robotica-componenten ten behoeve van het uitvoeren van niet-destructief materiaalonderzoek (o.a. wanddikte-, beton- en corrosiemetingen). Met behulp van deze drones beogen aanvragers complete inspecties uit te voeren op basis waarvan een instandhoudingsadvies gegeven kan worden.

Einddoel

Uiteindelijk doel van dit R&D-samenwerkingsproject is het ontwikkelen van pilotsystemen, inspectieprotocollen en inspectiemodellen om het werkingsprincipe voor het monitoren van kunstwerken in de natte infrastructuur middels drones te demonstreren en het perspectief voor praktijktoepassing van deze systemen aan te tonen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 131.425

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • RoNik Inspectioneering B.V.penvoerder
  • AquaSmartXL B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Oplossingen voor inspectie en -onderzoek van betonconstructies onderwater

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een NDT-methode met drones voor onderwaterinspectie van betonelementen in bruggen en waterwerken.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Dronesysteem ten behoeve van Maritieme Inspecties

AquaSmart Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een dronesysteem voor veilige, kosteneffectieve inspecties van watergebonden infrastructuur, ter vervanging van duikers.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Autonome drones voor de inzet bij veiligheid en inspectie van waterwegen

Mapture onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom dronesysteem voor het inspecteren en monitoren van waterwegen, ter ondersteuning van overheidsdoelstellingen en innovatie in Nederland.

€ 20.000
MOOI

Aerial Quadcopter Units for Aquatic Flow Investigation and Nautical Data

Het project ontwikkelt een autonoom dronesysteem voor real-time golfvoorspelling om de operationele efficiëntie en veiligheid in de offshore windindustrie te verbeteren en de ecologische impact te verminderen.

€ 3.201.598