Ontwikkeling hightech inspectiedrones t.b.v. maritieme maintenance
Dit project ontwikkelt innovatieve inspectiedrones voor maritieme infrastructuur om kosten te verlagen, veiligheid te waarborgen en onderhoud efficiënter te plannen.
Projectdetails
Inleiding
De Europese infrastructuur veroudert snel. In Nederland geven we elk jaar al ongeveer € 6 miljard uit om in goede staat te houden wat we vroeger hebben gebouwd. Een groot deel hiervan bestaat uit zogenaamde monitoring- en maintenance werkzaamheden aan watergebonden infrastructuur. Zo bevat onze infrastructuur ongeveer 40.000 bruggen en viaducten. Veel van deze bruggen, steigers en sluizen bereiken de komende jaren het einde van hun beoogde levensduur, terwijl de verkeersbelasting toeneemt.
Huidige situatie
Hierdoor verschuift de inspanning van het bouwen van nieuwe infrastructuur naar het in stand houden van bestaande infrastructuur. Vervanging of renovatie is echter ingrijpend voor het netwerk. Het brengt kosten met zich mee en vereist goede planning om hinder te beperken. Daarom loont het om preciezer te bepalen hoelang deze maritieme infrastructuur veilig kan worden gebruikt, zodat onnodig vroeg vervangen of renoveren wordt voorkomen.
Monitoring en inspectie
Monitoring helpt de daadwerkelijke staat van de infrastructuur te bepalen, waardoor goede voorspellingen zijn te maken van de toekomstige conditie. Zo kunnen nadere inspecties, onderhoud, renovaties of andere maatregelen op het juiste moment plaatsvinden. In de praktijk leidt meten en monitoren er vrijwel altijd toe dat je maatregelen kunt uitstellen zonder dat de veiligheid in het geding is. Dit voorkomt dat het zekere voor het onzekere wordt genomen en onnodig wordt ingegrepen. Kortom, vanuit de maritieme wereld is er veel vraag naar actuele en exacte onderhoudsdata.
Inefficiënte inspectiemethoden
Inspecties aan bruggen, steigers en andersoortige watergebonden infrastructuur worden momenteel uitgevoerd met behulp van bemande schepen, tijdelijke inspectieconstructies en met behulp van veel manuele arbeid. De huidige manier van inspecties uitvoeren is uiterst ineffectief. De kosten zijn hoog, terwijl de inspecties inconsequent en met een te lage frequentie plaatsvinden. Daarnaast brengt de huidige manier risico’s met zich mee voor het uitvoerend personeel. Dit leidt ertoe dat waterautoriteiten en -bedrijven niet altijd voldoende inzicht hebben in de actuele status van hun assets en zicht hebben op de noodzaak van onderhoud.
Projectdoelstellingen
In dit project wil Ronik Inspectioneering in samenwerking met AquaSmartXL innovatieve monitoring- en inspectietechnieken ontwikkelen, waarmee nauwkeurige informatie over de conditie van maritieme infrastructuur kan worden verkregen. Dit met aandacht voor lage kosten en beperkte omgevings- en milieuhinder.
Ontwikkeling van inspectiedrones
Binnen het project zullen hightech inspectiedrones worden ontwikkeld, waarbij volledig wordt afgestapt van traditionele en tijdrovende inspectiemethoden. Zo kunnen onderhoudsinspecties goedkoper, duurzamer en zonder disruptieve maatregelen uitgevoerd worden en op plekken die normaal gesproken moeilijk bereikbaar zijn. Door de toestand en belasting van de watergebonden infrastructuur nauwkeurig in kaart te brengen, en hiermee de resterende levensduur van de constructie te bepalen, kan een bijdrage worden geleverd aan beter ‘assetmanagement’. Betere conditiebepaling zorgt voor kostenbesparing en voorkomt verkeershinder, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid.
Technologische innovaties
Aanvragers zijn voornemens een vliegende en een varende inspectiedrone te ontwikkelen, die ook tezamen inspecties kunnen uitvoeren, inclusief slimme analyse software en verschillende robotica-componenten ten behoeve van het uitvoeren van niet-destructief materiaalonderzoek (o.a. wanddikte-, beton- en corrosiemetingen). Met behulp van deze drones beogen aanvragers complete inspecties uit te voeren op basis waarvan een instandhoudingsadvies gegeven kan worden.
Einddoel
Uiteindelijk doel van dit R&D-samenwerkingsproject is het ontwikkelen van pilotsystemen, inspectieprotocollen en inspectiemodellen om het werkingsprincipe voor het monitoren van kunstwerken in de natte infrastructuur middels drones te demonstreren en het perspectief voor praktijktoepassing van deze systemen aan te tonen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 131.425 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- RoNik Inspectioneering B.V.penvoerder
- AquaSmartXL B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Oplossingen voor inspectie en -onderzoek van betonconstructies onderwaterHet project onderzoekt de haalbaarheid van een NDT-methode met drones voor onderwaterinspectie van betonelementen in bruggen en waterwerken. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Dronesysteem ten behoeve van Maritieme InspectiesAquaSmart Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een dronesysteem voor veilige, kosteneffectieve inspecties van watergebonden infrastructuur, ter vervanging van duikers. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Autonome drones voor de inzet bij veiligheid en inspectie van waterwegenMapture onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom dronesysteem voor het inspecteren en monitoren van waterwegen, ter ondersteuning van overheidsdoelstellingen en innovatie in Nederland. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Aerial Quadcopter Units for Aquatic Flow Investigation and Nautical DataHet project ontwikkelt een autonoom dronesysteem voor real-time golfvoorspelling om de operationele efficiëntie en veiligheid in de offshore windindustrie te verbeteren en de ecologische impact te verminderen. | MOOI | € 3.201.598 | 2024 | Details |
Oplossingen voor inspectie en -onderzoek van betonconstructies onderwater
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een NDT-methode met drones voor onderwaterinspectie van betonelementen in bruggen en waterwerken.
Dronesysteem ten behoeve van Maritieme Inspecties
AquaSmart Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een dronesysteem voor veilige, kosteneffectieve inspecties van watergebonden infrastructuur, ter vervanging van duikers.
Autonome drones voor de inzet bij veiligheid en inspectie van waterwegen
Mapture onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom dronesysteem voor het inspecteren en monitoren van waterwegen, ter ondersteuning van overheidsdoelstellingen en innovatie in Nederland.
Aerial Quadcopter Units for Aquatic Flow Investigation and Nautical Data
Het project ontwikkelt een autonoom dronesysteem voor real-time golfvoorspelling om de operationele efficiëntie en veiligheid in de offshore windindustrie te verbeteren en de ecologische impact te verminderen.