Cargo Treatment on-Board

Holland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken.

Subsidie
€ 380.599
Jaar onbekend

Projectdetails

Aanleiding

In Nederland wordt in de maritieme sector jaarlijks 199 miljoen ton aan fossiele en bio-based brandstoffen, en chemische natte bulkproducten overgeslagen.

Daarvan verdwijnt 0,1% naar de lucht als damp, ook wel vluchtige organische koolwaterstoffen (of VOC's) genoemd. VOC's, zoals benzeen en nafta, zijn gevaarlijk voor de volksgezondheid en het milieu.

Doelstelling

Holland Drivelines Maassluis wil met Cargo Treatment-equipment, of CT, dit probleem aanpakken.

CT verwerkt met condensatietechniek gasvormige ladingresten van nat bulktransport tot de oorspronkelijke vloeibare lading. Er is daarmee geen uitstoot meer van deze schadelijke gassen.

Als 20% van de tankschepen in de binnenvaart CT gebruikt, voorkomt CT de uitstoot van schadelijke gassen, vergelijkbaar met 1 miljoen ton CO2 per jaar. Omdat het restproduct dezelfde eigenschappen heeft als het oorspronkelijke product, heeft het een marktwaarde en gaat het niet verloren.

Korte omschrijving

In dit project beproeft en verbetert Drivelines een pilotinstallatie op een varend binnenvaartschip.

Daarmee is CT on-board nieuw, want tot nu toe zijn er alleen plannen voor vaste wal-installaties. Deze vaste walinstallaties werken met andere technieken, zoals scrubben en wassen met actieve koolwaterstoffen.

Deze technieken hebben als groot nadeel dat de reststoffen verloren gaan en als gevaarlijk chemisch afval verwerkt moeten worden.

Een wetenschappelijk bureau en een classificatie-instantie meten en valideren de resultaten van de pilot. Uiteindelijk wil Drivelines in 2024 met een werkende CT on-boardinstallatie op de markt komen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 380.599

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
SubsidiejaarJaar onbekend

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Holland Drivelines Maassluis B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

DEI+

Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro

Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.

€ 490.356
DEI+

Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.

Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.

€ 237.000
DEI+

Integrated Sustainable Energy Station

Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.

€ 2.776.119
DEI+

Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.

Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.

€ 1.543.452

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Bioclean Solutions

Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.

€ 20.000
MIT R&D Samenwerking

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100