PortLiner: Flow Batteries Binnenvaart

PortLiner ontwikkelt een 135m emissievrij binnenvaartschip met flow battery technologie en een oplaadponton voor praktijkdemonstratie in het ARA-gebied.

Subsidie
€ 3.472.220
2020

Projectdetails

Aanleiding

PortLiner is een binnenvaartonderneming die zich richt op het ontwikkelen en in de vaart brengen van emissievrije binnenvaartschepen. Het gaat om batterij-elektrisch aangedreven schepen, in lengte variërend van 52m tot 110m/135m.

Het batterijtype betreft “flow batteries”, een al jaren bestaande technologie die sinds kort ook geschikt is geworden voor mobiele toepassingen zoals binnenvaart. Bij flow batteries wordt de energie opgeslagen in een vloeibaar elektrolyt; het “geladen” elektrolyt wordt in aan boord ingebouwde “stacks” (conversiecellen) omgezet in stroom voor de voorstuwing van het schip. Het “ontladen” elektrolyt wordt na gebruik weer teruggenomen en op de “oplaadlocatie” weer opgeladen.

Doelstelling

De binnenvaart is in Noord-West Europa een grote energieverbruiker die sterk verouderde verbrandingsmotoren gebruikt (gasolie/diesel). PortLiner wil demonstreren dat de transitie naar hoogefficiënte elektromotoren nu mogelijk is, met toepassing van flow batterijen.

Doel van het project is het realiseren en een praktijkdemonstratie geven van een 135m binnenvaartschip uitgerust met flow battery technologie. Om deze demonstratie te kunnen uitvoeren, zal ook een oplaadfaciliteit worden gerealiseerd waar het schip het elektrolyt kan wisselen:

  • Het gebruikte elektrolyt wordt daar ingenomen en weer opgeladen.
  • Het schip “tankt” er het opgeladen elektrolyt.

Dit “oplaadponton” wordt afgemeerd in de nabijheid van een krachtopwekfaciliteit (centrale, wind- en zonnepark).

Korte omschrijving

De activiteiten betreffen het laten afbouwen en (als demonstratie) in gebruik nemen van een 135m binnenvaartschip en een oplaadponton:

  1. Afbouw binnenschip op basis van een casco dat op voorraad beschikbaar is.
  2. De bouw van een ponton, ontworpen om als bunkerstation te fungeren.
  3. De levering en installatie van kunststoftanks, voor opslag van “geladen” en “ontladen” elektrolyt, aan boord van het schip en het ponton.
  4. De levering en installatie van het elektrolysesysteem (cellen in stacks), het elektrolyt, het batterijmanagementsysteem, het elektrotechnische gedeelte en de boord/wal-aansluiting.
  5. Het demonstreren van de werking van het schip en het bunkersysteem waarin een 135m “demonstratieschip” het elektrolyt zal afnemen en wisselen.

Resultaat

Het resultaat zal een elektrisch aangedreven binnenvaartschip zijn, uitgerust met flow batterijen, dat elektrolyt tankt en na gebruik kan wisselen bij een oplaadponton.

Het schip zal onder praktijkomstandigheden zijn werking demonstreren, met een actieradius voldoende voor operaties binnen het ARA-gebied (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen), tot aan Duisburg en vice versa. Het oplaadstation zal gelegen zijn in het Amsterdamse havengebied, op een voor de binnenvaart goed bereikbare centrale locatie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 3.472.220

Tijdlijn

Startdatum1-1-2020
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • E-PortLiner Company B.V.
  • E-PortLiner Holding B.V.penvoerder
  • E-Storage Pontoon

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

Demonstratie...

Vlakplaattractiebatterijen voor aFRR

Het project ontwikkelt een innovatieve loodzuur vlakplaattractiebatterij en een aggregatorplatform om duurzame energieopslag te optimaliseren, congestie te verminderen en de energietransitie te ondersteunen.

€ 440.813
Demonstratie...

Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip

Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.

€ 702.663
Demonstratie...

Project Puffin

Project Puffin ontwikkelt een pilot voor de Release Plant van LOHC-technologie, gericht op grootschalige waterstofopslag en -import, om de energietransitie te faciliteren en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 5.021.497
Demonstratie...

Anubis Project

Het Anubis-project demonstreert de inzet van afgedankte busbatterijen voor stationaire energieopslag, wat leidt tot hoogwaardig recyclen en significante CO2-reductie in Nederland.

€ 476.760
Demonstratie...

Ore Energy Battery: Fully scalable, ultra-cheap and easily deployable stationary long-duration energ

Het project ontwikkelt en test twee innovatieve batterijoplossingen van 10 kWh en 50 kWh voor energieopslag, gericht op het verbeteren van de integratie van hernieuwbare energie in het energienet.

€ 1.956.618

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Missiegedrev...

Offshore Floating Storage of Energy and Transfer

Het OFFSET-project ontwikkelt een geïntegreerd drijvend systeem voor de productie en opslag van waterstof en/of ammoniak, gekoppeld aan offshore windparken, om de kosten van groene brandstoffen te verlagen en de energieovergang te ondersteunen.

€ 3.048.078
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Innovation F...

Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigation

HyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility.

€ 3.066.840
Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000