Collaboration in aspHalt APplications with LIgnin in the Netherlands - eXtra Lignin (CHAPLIN XL)
Het CHAPLIN-XL project ontwikkelt lignine als duurzaam alternatief voor bitumen in asfalt om CO2-reductie te realiseren en de milieueffecten van asfaltproductie te verbeteren.
Projectdetails
Aanleiding
Bitumen is een belangrijk onderdeel van asfalt. Echter, recentelijk is de levering van bitumen (van voldoende kwaliteit) in toenemende mate een probleem en de prijs van bitumen stijgt.
Daarnaast wordt door gebruik van bitumen de vraag naar ruwe olie in stand gehouden, en wordt er bij de productie van asfalt broeikasgassen geëmitteerd. Daarmee is het gebruik van bitumen op korte en lange termijn niet duurzaam te noemen.
Doelstelling
Het hoofddoel van het CHAPLIN-XL project is industriële CO2-reductie te bereiken door het gebruik van lignine als substituut voor bitumen in asfalt verder te ontwikkelen tot TRL niveau 6/7, door onder andere:
- Ervaring opdoen met het automatiseren van de productie van asfalt met lignine in de asfaltcentrale.
- Produceren en testen van Avantium HCl lignine en ongemodificeerde kraft lignine in alle lagen van asfalt.
- Ervaring opdoen met gerecycled asfalt in combinatie met lignine tijdens productie en leggen van asfalt.
- Op pilotschaal testen om bestaand asfalt met 50% lignine te recyclen en met verse lignine binder bij te mengen bij productie en leggen van asfalt.
- Bepalen van de civieltechnische constructieve levensduur van deze asfaltmengsels en constructies met behulp van Functionele Type Testen en VGD-metingen van proefvakken.
- Bepalen van de ARBO- en milieutechnische effecten bij de productie, verwerking en de gebruiksfase van de verschillende mengsels en constructies in de proefvakken.
- Bepalen van de CO2-reductie door het gebruik van lignine in asfalt, en een gedetailleerde evaluatie van de duurzaamheidsprestaties van bio-based en circulair asfalt ten opzichte van conventioneel asfalt.
Korte omschrijving
- Ervaring opdoen met het automatiseren van de productie van asfalt met lignine in de asfaltcentrale.
- Het produceren en testen van Avantium HCl lignine in een toplaag en ongemodificeerde kraft lignine in alle lagen van asfalt.
- Op proefstrookschaal ervaring opdoen met recycling van asfalt in combinatie met lignine tijdens productie en leggen van asfalt.
- Bepalen van de civieltechnische constructieve levensduur van deze asfaltmengsels en constructies met behulp van Functionele Type Testen en VGD-metingen van proefvakken.
- Bepalen van de ARBO- en milieutechnische effecten bij de productie, verwerking en de gebruiksfase van de verschillende mengsels en constructies in de proefvakken.
- Bepalen en kwantificeren van de te behalen negatieve CO2-emissies door het gebruik van lignine in asfalt, en een gedetailleerde evaluatie van de duurzaamheidsprestaties van bio-based en circulair asfalt ten opzichte van conventioneel asfalt over de gehele levenscyclus met behulp van levenscyclusanalyse (LCA), techno-economische evaluatie (TEA) en life cycle costing (LCC).
Resultaat
- Minimaal 4 gerealiseerde teststroken, met daarin verwerkt circa 10 ton lignine.
- Ervaring in de toepassing van verschillende lignines in alle lagen van een weg, inclusief asfaltrecycling.
- Effecten op ARBO, milieu, energie en klimaat van het gebruik van lignines in asfaltrecycling.
- Bruikbare kennis en ervaring voor de toepassing op grote schaal in Nederland en daarbuiten.
- Onderbouwing van de technische en financiële haalbaarheid van het gebruik van Avantium lignine en Kraft-lignine in de recycling van asfalt.
- Onderbouwing van de technische en financiële haalbaarheid van het ombouwen van een asfaltcentrale om lignine te gebruiken.
- Aandacht in binnen- en buitenland voor biobased asfaltrecycling.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 1.437.422 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-1-2020 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Asfalt Kennis Centrum B.V.
- Avantium Chemicals B.V.
- H4A Infratechniek B.V.
- Roelofs Advies en Ontwerp B.V.
- Roelofs Wegenbouw B.V.
- Stichting Biobased Delta
- Stichting Wageningen Research
- Universiteit Utrechtpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitsproHet project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren. | DEI+ | € 490.356 | 2015 | Details |
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten. | DEI+ | € 237.000 | Onbekend | Details |
Integrated Sustainable Energy StationHet ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert. | DEI+ | € 2.776.119 | 2015 | Details |
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector. | DEI+ | € 1.543.452 | 2015 | Details |
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro
Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.
Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.
Integrated Sustainable Energy Station
Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.
Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
De Nieuwe Generatie AsfaltcentraleHet project ontwikkelt een duurzame asfaltcentrale die 80-100% gerecycled materiaal gebruikt, met als doel een CO2-reductie van 52% en bij te dragen aan de circulaire economie in Nederland. | VEKI | € 9.909.701 | Onbekend | Details |
Gasreductie AsfaltNu Stein met Lage Energie Asfaltbeton (LEAB)Het project implementeert het LEAB-productieproces voor asfalt om de productietemperatuur te verlagen, aardgasverbruik te verminderen en de milieubelasting te minimaliseren. | VEKI | € 433.650 | 2024 | Details |
De Nieuwe Generatie Asfaltcentrale
Het project ontwikkelt een duurzame asfaltcentrale die 80-100% gerecycled materiaal gebruikt, met als doel een CO2-reductie van 52% en bij te dragen aan de circulaire economie in Nederland.
Gasreductie AsfaltNu Stein met Lage Energie Asfaltbeton (LEAB)
Het project implementeert het LEAB-productieproces voor asfalt om de productietemperatuur te verlagen, aardgasverbruik te verminderen en de milieubelasting te minimaliseren.