Nieuwe productielijn lage temperatuur PmB-asfalt
Het project richt zich op het inrichten van een nieuwe productielijn voor lage temperatuur polymeerbitumen-asfalt bij Ooms Producten B.V., met als doel energie- en CO2-reductie te realiseren.
Projectdetails
Aanleiding
Voor het maken van standaard asfalt worden penetratiebitumen gebruikt. In geval van hoge belasting, zoals bij vliegvelden, haventerreinen en zwaar belaste snelwegen (bijv. A15 Maasvlakte-Ridderkerk), worden polymeerbitumen (PmB) in het asfalt toegepast.
PmB-asfalt heeft bovendien een langere levensduur en een hogere kwaliteit dan gewoon asfalt met penetratiebitumen. Op dit moment kan 10 % van de toegepaste bitumen in Nederland als PmB worden getypeerd.
De gebruikelijke asfaltproductie bij temperaturen van 160 tot 180 graden Celsius kost erg veel energie en resulteert in een hoge CO2-uitstoot. Door het toepassen van technieken op de penetratiebitumen, zoals verschuimen en het toevoegen van waxen, kan het asfalt bij lage temperaturen (LT-asfalt) worden geproduceerd. LT-asfalt levert een forse energie- en CO2-reductie.
Het is innovatief en vernieuwend om asfalt met polymeerbitumen (PmB) bij een lagere temperatuur te produceren. Ooms Producten B.V. werkt al jaren aan het ontwikkelen van modificaties van PmB voor toepassing in LT-asfalt met een verlaging van de productietemperatuur van 160-180 graden naar ca. 130 graden.
Doelstelling
De doelstelling van dit demonstratieproject is om een nieuwe productielijn voor lage temperatuur PmB-asfalt op de bestaande bedrijfslocatie van Ooms Producten B.V. aan de Langeloop 8 te Schagen in te richten en te exploiteren.
Korte omschrijving
Het demonstratieproject 'Nieuwe productielijn lage temperatuur PmB-asfalt' bestaat uit 2 fasen, namelijk het inrichten en exploiteren van de nieuwe productielijn.
-
Fase 1 (november 2020 – februari 2022): De bestaande bitumenfabriek op de bedrijfsvestiging van Ooms Producten B.V. in Schagen wordt aangepast en uitgebreid voor de nieuwe productielijn voor het lage temperatuur PmB-asfalt.
-
Fase 2 (maart 2022 – november 2022): De nieuwe productielijn wordt geëxploiteerd, resulterend in de productie van 1.000 ton LT-PmB (bitumenfabriek), welke wordt gebruikt voor de productie van 20.000 ton lage temperatuur PmB-asfalt (asfaltcentrale).
Resultaat
Het resultaat van het demonstratieproject is een aangepaste en uitgebreide bitumenfabriek (begin 2022 gereed), waarmee LT-asfalt (met een percentage van 5 % gemodificeerd LT-bitumen) met een gas- en CO2-reductie van ca. 20-25 % ten opzichte van het huidige hoge temperatuur PmB-asfalt geproduceerd kan worden.
Na een succesvolle afronding van dit demonstratieproject van ca. 1.000 ton LT-PmB en 20.000 ton LT PmB-asfalt (eind 2022) zal de productie van LT-PmB in de bitumenfabriek in Schagen worden vergroot naar 10.000 ton per jaar.
Met aftrek van eigen gebruik kan dan 9.000 ton aan derden, waaronder andere asfaltcentrales, worden verkocht. Met de 10.000 ton LT-PmB kan dan in totaal ca. 200.000 ton lage temperatuur PmB-asfalt voor de Nederlandse markt worden geproduceerd.
In 5 jaar tijd zou hierdoor in Nederland een CO2-reductie van in totaal 3.800 ton CO2 kunnen worden behaald. Ook zal de productie van LT PmB-asfalt in Schagen dan geleidelijk worden opgevoerd van 20.000 ton naar 35.000 ton per jaar.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 112.943 |
Tijdlijn
Startdatum | 11-9-2020 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Ooms Producten B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitsproHet project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren. | DEI+ | € 490.356 | 2015 | Details |
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten. | DEI+ | € 237.000 | Onbekend | Details |
Integrated Sustainable Energy StationHet ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert. | DEI+ | € 2.776.119 | 2015 | Details |
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector. | DEI+ | € 1.543.452 | 2015 | Details |
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro
Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.
Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.
Integrated Sustainable Energy Station
Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.
Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Industriële opschaling van biobased engineered bio-bitumen en black water treatmentIngenia ontwikkelt bio-bitumen uit organische grondstoffen en hergebruikt reststromen via nieuwe zuiveringstechnieken, met als doel fossiele bitumen te vervangen en CO2-uitstoot te verminderen. | MIT R&D Samenwerking | € 187.726 | 2017 | Details |
De Nieuwe Generatie AsfaltcentraleHet project ontwikkelt een duurzame asfaltcentrale die 80-100% gerecycled materiaal gebruikt, met als doel een CO2-reductie van 52% en bij te dragen aan de circulaire economie in Nederland. | VEKI | € 9.909.701 | Onbekend | Details |
Gasreductie AsfaltNu Stein met Lage Energie Asfaltbeton (LEAB)Het project implementeert het LEAB-productieproces voor asfalt om de productietemperatuur te verlagen, aardgasverbruik te verminderen en de milieubelasting te minimaliseren. | VEKI | € 433.650 | 2024 | Details |
Industriële opschaling van biobased engineered bio-bitumen en black water treatment
Ingenia ontwikkelt bio-bitumen uit organische grondstoffen en hergebruikt reststromen via nieuwe zuiveringstechnieken, met als doel fossiele bitumen te vervangen en CO2-uitstoot te verminderen.
De Nieuwe Generatie Asfaltcentrale
Het project ontwikkelt een duurzame asfaltcentrale die 80-100% gerecycled materiaal gebruikt, met als doel een CO2-reductie van 52% en bij te dragen aan de circulaire economie in Nederland.
Gasreductie AsfaltNu Stein met Lage Energie Asfaltbeton (LEAB)
Het project implementeert het LEAB-productieproces voor asfalt om de productietemperatuur te verlagen, aardgasverbruik te verminderen en de milieubelasting te minimaliseren.