Industriële opschaling van biobased engineered bio-bitumen en black water treatment
Ingenia ontwikkelt bio-bitumen uit organische grondstoffen en hergebruikt reststromen via nieuwe zuiveringstechnieken, met als doel fossiele bitumen te vervangen en CO2-uitstoot te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Ingenia Consultants & Engineers BV (Ingenia) heeft met ondersteuning van een MIT-subsidie op labschaal de haalbaarheid aangetoond van de productie van bio-bitumen uit organische grondstoffen. Bio-bitumen kan fossiel bitumen vervangen bij de productie van asfalt. Met behulp van een recentelijk toegekende Interreg Crossroads-subsidie wordt een eerste pilot reactor gebouwd. Hierbij is Bjond Innovation b.v.b.a. als R&D-partner aangesloten. Bjond is materiaaldeskundige en heeft de relatie met de asfaltmarkt. Bjond is in deze MIT-aanvraag geen subsidie vragende partner.
Doel van de MIT R&D-aanvraag
Deze MIT R&D-aanvraag is gericht op reststromen die bij de productie van bio-bitumen vrijkomen: dit zijn bio-char en black water. Met behulp van de ontwikkeling van nieuwe zuiveringstechnieken moeten alle reststromen volledig hergebruikt en verwaard kunnen worden.
Projectpartners en processen
Voor het verwerken van de black water-reststroom die vrijkomt in het bio-bitumenproces is projectpartner Numosa aan boord. Numosa heeft met een (andere) MIT haalbaarheidsstudie op labschaal aangetoond dat black water kan worden omgezet in schoon water en nutriënten. Het slib dat hierbij vrijkomt, wordt weer opnieuw in het productieproces voor bio-bitumen opgenomen. Door een extra zuiveringsstap toe te voegen aan het bio-bitumenproductieproces kan ook het vrijkomende bio-char hergebruikt en verwaard worden. De cirkel is rond. Black water treatment maakt onderdeel uit van een Sanitation Unit waarin eveneens yellow- en grey water wordt gezuiverd.
Projectresultaten
Dit MIT R&D-project is een vervolg op beide haalbaarheidsonderzoeken. De samenwerking met Bjond b.v.b.a. zal binnen dit MIT R&D-project een goede relatie garanderen met de asfaltmarkt, ook al is dit bedrijf binnen deze aanvraag geen subsidie vragende partner.
Asfaltverwerking in Nederland
Jaarlijks wordt in Nederland 15 miljoen ton asfalt verwerkt. Het asfalt bestaat voor 5% uit bitumen, dit is een jaarlijks verbruik van 750.000 ton bitumen. Binnen de productie van asfalt is het bitumenproductieproces verantwoordelijk voor de hoogste uitstoot van broeikasgas. De bio-bitumen die wordt geproduceerd uit organische grondstoffen, kan technisch gezien de fossiele bitumen vervangen. De verwachting van de betrokken wegenbouwers is dat de bio-bitumen in eerste instantie de fossiele bitumen voor 50% kan vervangen. Door de fossiele bitumen uiteindelijk volledig te vervangen door bio-bitumen, wordt de CO2-footprint verminderd met 865.000 ton CO2 per jaar. Via black water treatment wordt dan bij volledige vervanging door bio-bitumen op jaarbasis 5.211.750.000 ton black water omgezet in schoon water en nutriënten.
Beoogde projectresultaten
De beoogde projectresultaten zijn de volgende:
- De industriële opschaling van de verwerkingsstap van bio-char is aangetoond (TRL 7);
- De industriële opschaling van de verwerking van black water naar hygiënisch water en nutriënten is aangetoond (TRL 7);
- Een business case is ontwikkeld in samenwerking met asfaltproducenten voor de vermarkting van de gecombineerde bio-bitumen- en black water-productielijnen op de Nederlandse en Europese markt;
- De gehele Sanitation Unit is doorontwikkeld tot TRL 7;
- Een business case is ontwikkeld voor de vermarkting van Sanitation Units, gekoppeld aan de gecombineerde bio-bitumen- en black water-productielijnen, in gebieden waar deze infrastructuur ontbreekt;
- Biomassa wordt volledig verwaard op basis van marktvragen.
Sectoroverstijgend project
Het project is een crossover tussen de topsectoren HTSM en Agrofood.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 187.726 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Ingenia Consultants & Engineers B.V.penvoerder
- Horses & Horticulture B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
BAM Energie-efficiënte Asfalt en Mastiek RecyclingHet project valideert BAM's BEAMER-technologie voor duurzame asfaltproductie, met als doel 35% energiebesparing en CO2-reductie, en bereidt opschaling naar commercialisatie voor. | DEI+ | € 709.716 | 2018 | Details |
Collaboration in aspHalt APplications with LIgnin in the Netherlands - eXtra Lignin (CHAPLIN XL)Het CHAPLIN-XL project ontwikkelt lignine als duurzaam alternatief voor bitumen in asfalt om CO2-reductie te realiseren en de milieueffecten van asfaltproductie te verbeteren. | DEI+ | € 1.437.422 | 2020 | Details |
Volledig elektrisch en C02 neutraal Laag Temperatuur asfalt productieprocesDit project ontwikkelt een pilotinstallatie voor de productie van CO2-neutraal asfalt met 90% hergebruikte grondstoffen en 70% minder energieverbruik, ter ondersteuning van een circulaire economie. | DEI+ | € 1.938.994 | 2020 | Details |
Nieuwe productielijn lage temperatuur PmB-asfaltHet project richt zich op het inrichten van een nieuwe productielijn voor lage temperatuur polymeerbitumen-asfalt bij Ooms Producten B.V., met als doel energie- en CO2-reductie te realiseren. | DEI+ | € 112.943 | 2020 | Details |
BAM Energie-efficiënte Asfalt en Mastiek Recycling
Het project valideert BAM's BEAMER-technologie voor duurzame asfaltproductie, met als doel 35% energiebesparing en CO2-reductie, en bereidt opschaling naar commercialisatie voor.
Collaboration in aspHalt APplications with LIgnin in the Netherlands - eXtra Lignin (CHAPLIN XL)
Het CHAPLIN-XL project ontwikkelt lignine als duurzaam alternatief voor bitumen in asfalt om CO2-reductie te realiseren en de milieueffecten van asfaltproductie te verbeteren.
Volledig elektrisch en C02 neutraal Laag Temperatuur asfalt productieproces
Dit project ontwikkelt een pilotinstallatie voor de productie van CO2-neutraal asfalt met 90% hergebruikte grondstoffen en 70% minder energieverbruik, ter ondersteuning van een circulaire economie.
Nieuwe productielijn lage temperatuur PmB-asfalt
Het project richt zich op het inrichten van een nieuwe productielijn voor lage temperatuur polymeerbitumen-asfalt bij Ooms Producten B.V., met als doel energie- en CO2-reductie te realiseren.