Grasfalt - de weg naar 100% biobased en circulaire wegen
Het project ontwikkelt technische oplossingen voor de productie van 100% biobased en circulair asfalt, met lignine als vervanger voor bitumen, om de transitie naar een koolstofarme economie te bevorderen.
Projectdetails
Inleiding
De wereldwijde vraag naar biomassa als grondstof in plaats van op aardolie gebaseerde grondstoffen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dit is een belangrijk signaal dat de hoognodige omslag naar een koolstofarme economie in gang is gezet.
Lignine als Biobased Grondstof
Een van de meest veelbelovende biobased grondstoffen is lignine, dat via een bioraffinageproces kan worden vrijgemaakt uit houtachtige biomassa zoals miscanthus en hennep en uit bepaalde agro-reststromen als tarwestro, quinoa en grassen. Lignine is een zeer interessante biobased bron voor allerlei aromatische chemische producten zoals bindmiddelen.
Toepassing van Lignine
Lignine is een veelvoorkomende stof in plantaardig materiaal en is een bewezen geschikte vervanger voor bijvoorbeeld bitumen, een chemisch restproduct van olieraffinaderijen dat op grote schaal in de wegenbouw wordt toegepast.
Technische Uitdagingen
Grootschalige toepassing van lignine als bindmiddel in de wegenbouw is om twee voorname technische redenen echter nog niet mogelijk:
- Er ontbreekt wereldwijd aan een productieproces waarmee lignine te produceren is dat geschikt is voor deze toepassing en tegen prijzen die competitief zijn met bitumen.
- Er is nog geen productieproces en receptuur beschikbaar waarmee asfaltmengsels te produceren zijn voor 100% biobased en circulaire wegen en paden.
Projectdoelstellingen
De projectpartners Miscancell en NTP gaan in dit project technische oplossingen ontwikkelen om deze twee problemen op te lossen. Het consortium beoogt met het concept “Grasfalt” de missende verbinding te maken tussen akker en weg en daarmee de weg naar 100% biobased en circulair asfalt in te slaan.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 151.428 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Miscancell B.V.penvoerder
- NTP B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
KeraModHet KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie. | MIT R&D Samenwerking | € 167.375 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Biobased AutoplatformDonkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren. | MIT R&D Samenwerking | € 118.472 | 2023 | Details |
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpenKlompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren. | MIT R&D Samenwerking | € 340.900 | 2023 | Details |
KeraMod
Het KeraMod-consortium ontwikkelt een disruptief alternatief voor 2DGC-technologie om complexe monsters efficiënter, goedkoper en duurzamer te analyseren, ten voordele van milieu en industrie.
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Biobased Autoplatform
Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biobased materialen in samenwerking met Scabro Groep, met als doel de carbon footprint met 75% te verlagen en een gevalideerd prototype te creëren.
Insourcing & automatisering productieproces souvenirtulpen
Klompenfabriek Nijhuis en EMA-Projects ontwikkelen een geautomatiseerd productieproces voor souvenirtulpen in Nederland om kwaliteit, duurzaamheid en marktaandeel te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Geopolymeer Biobased betonHet project onderzoekt de haalbaarheid van biobased geopolymeer beton met miscanthus als duurzaam alternatief voor conventioneel beton, gericht op het verminderen van de CO2-voetafdruk in de bouwsector. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Biobased compoundHet project onderzoekt de haalbaarheid van biobased thermoplastische compounds als vervanger voor formaldehyde in houtvezelplaten, met voordelen zoals geen formaldehyde release en verbeterde recycling. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
BIOCHARHet project onderzoekt de haalbaarheid van nieuwe toepassingen voor biochar om fossiele grondstoffen te vervangen en bij te dragen aan een circulaire economie en CO2-negatieve asfaltproductie. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Collaboration in aspHalt APplications with LIgnin in the Netherlands - eXtra Lignin (CHAPLIN XL)Het CHAPLIN-XL project ontwikkelt lignine als duurzaam alternatief voor bitumen in asfalt om CO2-reductie te realiseren en de milieueffecten van asfaltproductie te verbeteren. | DEI+ | € 1.437.422 | 2020 | Details |
Geopolymeer Biobased beton
Het project onderzoekt de haalbaarheid van biobased geopolymeer beton met miscanthus als duurzaam alternatief voor conventioneel beton, gericht op het verminderen van de CO2-voetafdruk in de bouwsector.
Biobased compound
Het project onderzoekt de haalbaarheid van biobased thermoplastische compounds als vervanger voor formaldehyde in houtvezelplaten, met voordelen zoals geen formaldehyde release en verbeterde recycling.
BIOCHAR
Het project onderzoekt de haalbaarheid van nieuwe toepassingen voor biochar om fossiele grondstoffen te vervangen en bij te dragen aan een circulaire economie en CO2-negatieve asfaltproductie.
Collaboration in aspHalt APplications with LIgnin in the Netherlands - eXtra Lignin (CHAPLIN XL)
Het CHAPLIN-XL project ontwikkelt lignine als duurzaam alternatief voor bitumen in asfalt om CO2-reductie te realiseren en de milieueffecten van asfaltproductie te verbeteren.