De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.
Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.
Projectdetails
Aanleiding
De industrie en bouwsector staan momenteel onder hoge politieke en maatschappelijke druk. Dit uit zich in geagendeerde doelstellingen voor 2030 op het gebied van natuur, klimaat en gezondheid.
Het Klimaatakkoord heeft zich ten doel gesteld om de CO2-uitstoot van mobiele werktuigen met 0,4 Mton te reduceren (t.o.v. 2019). Daarnaast stelt het Schone Lucht Akkoord dat er 75% minder gezondheidsschade is (t.o.v. 2016), waartoe werktuigen zonder roetfilter en een hoge stikstofuitstoot spoedig verleden tijd moeten zijn.
Tegelijkertijd ambieert de bouwsector 60% stikstofreductie (t.o.v. 2018). Binnen deze vastgelegde akkoorden en thema's zijn diverse kansen geïdentificeerd voor de ontwikkeling van retrofit SCR- en ZE-oplossingen.
Als innovatieve onderneming is Construction Machinery & Equipment B.V. (vanaf hier Conmeq) opgestaan. Zij zijn in staat dit verzoek vanuit de overheid en de markttendens in technische zin aan te grijpen. Conmeq start daarom in dit pilotproject met de ontwikkeling van een nieuwe volledig elektrisch in-wheel aangedreven multifunctionele wiellader: de Conmeq X-serie (categorie klein materiaal >56kW).
Doelstelling
Het ultieme doel van Conmeq is het genereren van impact in de bouw door bij te dragen aan de algehele verduurzaming van de sector.
Met behulp van haar reeds geïntroduceerde Conmeq AS15 mini-wiellader heeft Conmeq een eerste PoC gerealiseerd als bewijsstuk voor haar innovatiekracht. Hiertoe start Conmeq met de ontwikkeling van de X-serie: een ZE-wiellader, dat zal fungeren als een modulair platform voor toekomstige ZE-mobiele werktuigen.
Het doel van de pilot is dat Conmeq zichzelf, de markt en de eindgebruiker overtuigt van een innovatieve techniek waarmee minder CO2-uitstoot in de industriële- en bouwsector mogelijk wordt. De ontwikkeling van de X-serie draagt hierdoor bij aan het behalen van een aantal subdoelen van missie C van de IKIA, dat stelt o.a. dat producten in de industrie netto klimaatneutraal zijn.
Immers leidt de X-serie tot fundamentele CO2-emissiereductie t.o.v. conventionele dieselwielladers, maar ook t.o.v. concurrerende retrofit elektrische wielladers in de markt. De hoogwaardige techniek en functionaliteit van de beoogde X-serie maken deze pilot tot een technisch haalbaar, doch radicaal innovatief project met uitstekend economisch perspectief.
Korte omschrijving
Het project dient te leiden tot een technisch werkzame pilot van de X-serie modulaire ZE-wiellader, geoptimaliseerd voor de bouwsector.
De activiteiten van dit project bestaan uit R&D-activiteiten, opgedeeld in de volgende stappen:
-
Ontwikkeling van het onderstel van een eerste prototype, bestaande uit: a. Chassis (VDL); b. Lagering (Conmeq); c. Stuurmechanisme (Cascade Drives); d. Positionering drives (Conmeq); e. Positionering batterijpakket (Conmeq); f. Software ontwikkeling aansturing bovengenoemde delen (ICT Group & Conmeq).
-
Ontwikkeling en productie van het eerste prototype, bestaande uit: a. Giek (Conmeq); b. Bovenbouw (Conmeq); c. Kabelboom (Conmeq); d. Software ontwikkeling aansturing bovengenoemde delen (ICT Group & Conmeq).
-
Ontwikkeling definitieve prototype o.b.v. design review van activiteit 2, technische testen en extensieve gebruikersdata (Conmeq).
Resultaat
Het resultaat is een technisch werkende en functionele pilotmachine van de X-serie, met een gebruiksduur van 15 uur.
De X-serie zal een toonbeeld van elektrificatie vormen, met merk- en meetbare maatschappelijke implicaties op het gebied van CO2- en stikstofuitstoot en de gezondheid van personeel. Daarnaast dient de X-serie als platform de basis te vormen voor doorontwikkeling voor Conmeq van een ZE-verreiker en ZE-graafmachine, ter verdere verduurzaming van de sector.
Beoogde technische resultaten zijn:
- Besparing van ~18.5 ton CO2 per jaar t.o.v. een conventionele dieselwiellader;
- Besparing van ~10.7 ton CO2 per jaar t.o.v. een retrofit elektrische wiellader;
- Een gebruiksduur tot 15 uur t.o.v. gemiddeld 6 uur van retrofit elektrische wielladers;
- Een recyclebare (stalen constructie) vervanging voor retrofit elektrische wielladers die m.n. opgebouwd zijn uit kunststof;
- Gemaximaliseerde ergonomie, door afzonderlijk aangedreven en gestuurde wielen, en volledig personaliseerbare stuur- en knopinrichting.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 678.294 |
Tijdlijn
Startdatum | 5-12-2022 |
Einddatum | 12-12-2023 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Conmeq
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitsproHet project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren. | DEI+ | € 490.356 | 2015 | Details |
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten. | DEI+ | € 237.000 | Onbekend | Details |
Integrated Sustainable Energy StationHet ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert. | DEI+ | € 2.776.119 | 2015 | Details |
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector. | DEI+ | € 1.543.452 | 2015 | Details |
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro
Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.
Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.
Integrated Sustainable Energy Station
Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.
Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Conmeq X35Conmeq onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het X35-platform voor digitale, remote bedienbare machines, gericht op efficiëntie en veiligheid in uitdagende omgevingen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-AConmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken. | MIT R&D Samenwerking | € 163.063 | 2019 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | MIT R&D Samenwerking | € 262.885 | 2018 | Details |
Conmeq X35Conmeq onderzoekt de haalbaarheid van het X35-platform voor digitale, remote bedienbare machines met optimale efficiëntie. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Conmeq X35
Conmeq onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van het X35-platform voor digitale, remote bedienbare machines, gericht op efficiëntie en veiligheid in uitdagende omgevingen.
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-A
Conmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Conmeq X35
Conmeq onderzoekt de haalbaarheid van het X35-platform voor digitale, remote bedienbare machines met optimale efficiëntie.