Recycling Tyres using FMRP
ARP bouwt een fabriek die afgedankte banden omzet in Functioneel Micronized Rubber Powder, waardoor 11.200 ton ELT jaarlijks circulair wordt gerecycled voor gebruik in nieuwe rubberproducten.
Projectdetails
Aanleiding
Recyclen van afgedankte banden (End-of-Life Tyres of 'ELT') is al sinds jaar en dag een uitdaging, zowel vanuit economisch, technologisch als ecologisch perspectief.
Door de enorme volumes heeft dit een grote impact; in Europa alleen al gaat het over drie miljoen ton ELT per jaar. De Europese Unie heeft - onder meer in “The Green Deal” - duidelijk aangegeven dat dit een hoge prioriteit heeft.
Het dumpen op stortplaatsen is in Europa al een tijd verboden, en de export is strikt aan banden gelegd. Op dit moment zijn de twee belangrijkste manieren van verwerken van ELT:
- Het terugwinnen van energie door verbranding (voornamelijk in de cementproductie-industrie).
- Het terugwinnen van materiaal.
Bij verbranding wordt fors minder energie teruggewonnen dan de productie heeft gekost, gaat kostbare grondstof verloren, en wordt de lucht ernstig vervuild.
Bij het terugwinnen van materiaal worden de banden vermalen en in hun hoofdcomponenten gescheiden (rubber, metaal en textiel). De rubberkorrels worden voornamelijk gebruikt als vulling in kunstgrasvelden, maar uiteindelijk geldt hier ook een end-of-life waarna het alsnog verbrand wordt of direct in het milieu verdwijnt.
Doelstelling
Atlantis Rubber Powders B.V. (ARP) wil een fabriek bouwen die grof vermalen ELT verder vermaalt tot heel fijn poeder (Micronized Rubber Powder of MRP) en dit met behulp van toevoeging van een additief activeert.
Door dit activeren hecht het gerecyclede rubberpoeder beter aan virgin rubber als het wordt bijgemengd tijdens het productieproces van rubberen producten zoals banden. Dit geactiveerde materiaal wordt Functioneel MRP of FMRP genoemd.
Hierbij wordt gebruikgemaakt van cryogeen vermalen rubber waarbij door vloeibare stikstof het rubber zodanig wordt afgekoeld dat het bros wordt en veel makkelijker tot fijn poeder te malen is dan het taaie rubber bij kamertemperatuur. Dit is een bekend en bewezen proces dat al op verschillende plekken in Nederland, Europa en de rest van de wereld wordt toegepast.
ARP heeft als eerste een verbeterde versie van dit proces beschermd en schaalt dit op in volume. De insteek is dat deze fabriek aan het eind van het project jaarlijks 11.200 ton ELT verwerkt tot nagenoeg eenzelfde hoeveelheid FMRP, wat vervolgens wordt gebruikt in de productie van banden en andere rubberproducten, waarmee het recyclen van banden in hoog volume circulair is geworden.
Korte omschrijving
ARP wil in Q1 2023 de productielocatie operationeel hebben. Hiervoor wordt in Q1 2022 een contract aangegaan voor een gebouw op de Kargro Recycling B.V. site in Nederweert.
Deze locatie ligt op het terrein dat binnen dezelfde omgevingsvergunning valt van grondstofleverancier Kargro, dichtbij de leverancier van vloeibaar stikstof en dichtbij diverse potentiële klanten in de rubber business, waardoor vervoer van materiaal geminimaliseerd wordt.
De benodigde machines (maal-, zeef- en mixmachines) worden Q4 2021 besteld waarna ze mid-2022 geïnstalleerd worden. De rest van 2022 zal dan gebruikt worden voor het inregelen en optimaliseren van de productie, zodat vanaf begin 2023 de opschaling naar een capaciteit van 11.200 ton/jaar van de fabriek gewerkt kan worden.
Deze eerste productielocatie in Nederland functioneert vervolgens als blueprint voor productielocaties over de hele wereld.
Resultaat
Doordat de oude banden 100% worden gerecycled tot nieuwe producten, wordt er een aanzienlijke hoeveelheid virgin grondstof bespaard.
Met name natuurrubber en synthetisch rubber, maar ook het metaal en textiel uit de oude banden wordt hergebruikt. Uit de Life Cycle Assessment (LCA) blijkt dat deze vorm van recycling voor een fabriek met een output van 11.200 ton FMRP per jaar een besparing van 91.300 ton CO2 per jaar kan realiseren.
Dit is naast de CO2-besparing gedurende de levensduur van de banden door verbeterde producteigenschappen als resultaat van het bijmengen van FMRP.
Het productieproces is bewezen en relatief eenvoudig/kosteneffectief, waardoor er na een jaar of vijf door ondersteuning vanuit VEKI een economisch haalbare productie gerealiseerd is die eenvoudig kan worden gekopieerd naar andere plaatsen waar behoefte is aan gerecycled rubber (denk hierbij aan productielocaties van banden).
Recycling van ELT tot FMRP, wat gebruikt kan worden in de productie van nieuwe banden en andere (technische) rubberproducten, is de enige echte vorm van circulair hergebruik in tegenstelling tot lineair hergebruik/downcyclen zoals bij verbranding of het vermalen tot korrels als vulmiddel voor.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 2.758.506 |
Tijdlijn
Startdatum | 4-1-2022 |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Atlantis Rubber Powders B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen VEKI
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Grootschalige verduurzaming warmte- en koude vraag kaasfabriek 'Stilzitten is geen optie'Rouveen Kaasspecialiteiten installeert een 1.200 kW warmtepomp voor duurzame warmtevoorziening, met als doel CO2-uitstoot met 5.592 ton in 5 jaar te reduceren en een gasloze kaasfabriek te realiseren. | VEKI | € 31.767 | 2020 | Details |
Waste Heat Recovery Ovenkoelwater WarmbandwalserijHet project benut ongebruikte restwarmte van de Warmbandwalserij om fossiele brandstoffen te vervangen, wat leidt tot een jaarlijkse besparing van 0,096 PJ en 27 kton CO2-reductie over 5 jaar. | VEKI | € 1.333.950 | 2019 | Details |
Warmtepompen op de afvalwaterzuiveringWestfort Slachterij vervangt gasgestookte verwarmingsketels door vier warmtepompen die afvalwarmte benutten, wat leidt tot aardgasvrije processen en jaarlijkse kostenbesparingen van €180.164. | VEKI | € 249.396 | 2020 | Details |
NH3 en CO2 warmtepompEuphemia B.V. investeert in een duurzame nieuwbouw voor pluimveeverwerking met ammoniak- en CO2-warmtepompen, wat leidt tot significante energiebesparingen en CO2-reductie. | VEKI | € 178.137 | 2019 | Details |
Grootschalige verduurzaming warmte- en koude vraag kaasfabriek 'Stilzitten is geen optie'
Rouveen Kaasspecialiteiten installeert een 1.200 kW warmtepomp voor duurzame warmtevoorziening, met als doel CO2-uitstoot met 5.592 ton in 5 jaar te reduceren en een gasloze kaasfabriek te realiseren.
Waste Heat Recovery Ovenkoelwater Warmbandwalserij
Het project benut ongebruikte restwarmte van de Warmbandwalserij om fossiele brandstoffen te vervangen, wat leidt tot een jaarlijkse besparing van 0,096 PJ en 27 kton CO2-reductie over 5 jaar.
Warmtepompen op de afvalwaterzuivering
Westfort Slachterij vervangt gasgestookte verwarmingsketels door vier warmtepompen die afvalwarmte benutten, wat leidt tot aardgasvrije processen en jaarlijkse kostenbesparingen van €180.164.
NH3 en CO2 warmtepomp
Euphemia B.V. investeert in een duurzame nieuwbouw voor pluimveeverwerking met ammoniak- en CO2-warmtepompen, wat leidt tot significante energiebesparingen en CO2-reductie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
NOvel RUBber blends for Tyres with a REduced Environmental impacT, for a better LIFENORUBTREET_4_LIFE aims to develop a closed-loop recycling process for used tyres to create PAH-free rubber blends, reducing emissions by 30% and costs by 25% while ensuring safety for children’s playgrounds. | LIFE PLP | € 898.717 | 2024 | Details |
Changing TiresTyromer Europe B.V. ontwikkelt een demonstratiefabriek voor mechanische devulkanisatie van oud rubber tot Tyre Derived Polymer, met als doel 20% hergebruik in nieuwe autobanden en CO2-reductie. | DEI+ | € 1.742.705 | 2019 | Details |
Continuous Mechanochemical DecrosslinkingReRun ontwikkelt een decrosslinkinginstallatie voor hoogwaardige recycling van post-consumer rubber, met als doel de circulaire economie te bevorderen en CO2-uitstoot te verminderen. | DEI+ | € 3.009.465 | 2020 | Details |
The Future of Carbon Black is GreenHet project richt zich op de bouw van een nieuwe fabriek voor het herwinnen van carbon black uit oude autobanden, met als doel een circulaire oplossing te bieden en de CO2-uitstoot te verlagen. | DEI+ | € 636.124 | 2021 | Details |
NOvel RUBber blends for Tyres with a REduced Environmental impacT, for a better LIFE
NORUBTREET_4_LIFE aims to develop a closed-loop recycling process for used tyres to create PAH-free rubber blends, reducing emissions by 30% and costs by 25% while ensuring safety for children’s playgrounds.
Changing Tires
Tyromer Europe B.V. ontwikkelt een demonstratiefabriek voor mechanische devulkanisatie van oud rubber tot Tyre Derived Polymer, met als doel 20% hergebruik in nieuwe autobanden en CO2-reductie.
Continuous Mechanochemical Decrosslinking
ReRun ontwikkelt een decrosslinkinginstallatie voor hoogwaardige recycling van post-consumer rubber, met als doel de circulaire economie te bevorderen en CO2-uitstoot te verminderen.
The Future of Carbon Black is Green
Het project richt zich op de bouw van een nieuwe fabriek voor het herwinnen van carbon black uit oude autobanden, met als doel een circulaire oplossing te bieden en de CO2-uitstoot te verlagen.