The Future of Carbon Black is Green

Het project richt zich op de bouw van een nieuwe fabriek voor het herwinnen van carbon black uit oude autobanden, met als doel een circulaire oplossing te bieden en de CO2-uitstoot te verlagen.

Subsidie
€ 636.124
2021

Projectdetails

Aanleiding

Wereldwijd worden jaarlijks meer dan 1 miljard oude autobanden afgedankt, waarvan ruim 10 miljoen in Nederland. Op dit moment is er geen goede en duurzame manier om deze problematische afvalstroom te verwerken.

Een groot deel van de banden wordt daarom verwerkt tot granulaat voor kunstgrasvelden. Dit betreft een tijdelijke oplossing, aangezien het granulaat na enkele jaren wederom afval wordt. Hierdoor worden waardevolle componenten die de afvalbanden bevatten, verspild.

Autobanden bestaan voor circa 25% uit carbon black, een zwart poeder dat als hoogwaardige grondstof dient voor rubberproducten, maar ook als pigment voor verf, inkt en plastics. De traditionele productie van carbon black is erg vervuilend. Veelal wordt hiervoor olie onvolledig verbrand, wat een hoog energieverbruik en een hoge CO2-uitstoot tot gevolg heeft.

Black Bear Carbon (BBC) heeft een technologie ontwikkeld waarmee het in staat is om hoogwaardige materialen, waaronder carbon black, uit autobanden te herwinnen tegen een lage CO2-uitstoot en een laag energieverbruik. Hiermee biedt het bedrijf een circulaire oplossing voor zowel de verwerking van afvalbanden als de vervuilende productie van carbon black.

Doelstelling

In 2016 heeft BBC reeds een fabriek gerealiseerd in Nederweert. Deze fabriek diende als pilotfabriek om de werking van de technologie te bewijzen. Dat doel werd bereikt en al gauw resulteerde de succesvolle pilot in twintig betalende klanten die teruggewonnen of recovered carbon black (rCB) afnamen.

Begin 2019 vond er een brand plaats in de fabriek, waarna de productie werd stilgelegd. Een aantal belangrijke verbeterpunten werd geïdentificeerd. Sinds de sluiting van de oude fabriek heeft BBC de verbeterpunten geïnventariseerd en lessen getrokken uit de brand.

Op basis van de opgedane kennis en ervaring heeft het bedrijf een nieuwe 2-lijns fabriek ontworpen. De nieuwe fabriek zal geëxploiteerd worden door recovered Carbon Black Nederland (RCBNL) B.V., een special purpose vehicle (SPV).

De RCBNL-fabriek zorgt voor:

  1. Een hogere mate van automatisering.
  2. Een grotere productiecapaciteit (jaarlijks wordt circa 50 ton aan autobanden omgezet in 12 ton carbon black).
  3. Een breder productassortiment.
  4. Betere prestaties op het gebied van milieu en energie.

Tevens stelt een succesvolle demonstratie van de nieuwe fabriek BBC in staat om haar technologie wereldwijd uit te rollen.

Korte omschrijving

In het voorgenomen project wordt de nieuwe fabriek gebouwd, de dubbele productielijn opgezet en de technologie gedemonstreerd.

In het project staan twee aspecten centraal:

  1. Het opschalen van de productiecapaciteit.
  2. Het aanpassen van de processen op basis van leerpunten van de pilotfabriek.

Deze activiteiten zijn essentieel om de vernieuwde technologie geschikt te maken voor verdere uitrol, waardoor wereldwijd een circulaire oplossing voor autobanden en carbon black kan worden geïmplementeerd.

Resultaat

De volgende resultaten worden beoogd:

  • Een voltooide en goed werkende fabriek.
  • Een bewezen carbonisatieproces waarmee jaarlijks 50.000 ton aan granulaat van autobanden verwerkt kan worden tot 12.000 ton hoogwaardige carbon black, 14.000 ton olie en 4.500 ton gas.
  • Ten opzichte van furnace carbon black processen wordt per geproduceerde kilo rCB 10.160 kilo CO2 bespaard (inclusief de CO2-besparing door productie van pyrolyse-olie).
  • De restwarmte van het productieproces wordt optimaal benut.
  • Als gevolg van de vergrote capaciteit en betere opstelling zijn de CAPEX en OPEX van de nieuwe fabriek, per ton geproduceerde carbon black, met circa 25% gereduceerd ten opzichte van de pilotfabriek.
  • BBC is in staat om meer klanten te bedienen met een breder assortiment rCB.

Op basis van de ontwikkelingen en in-productie-stelling van deze fabriek kan BBC haar technologie wereldwijd uitrollen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 636.124

Tijdlijn

Startdatum1-1-2021
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Recovered Carbon Black Nederland B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

DEI+

Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro

Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.

€ 490.356
DEI+

Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.

Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.

€ 237.000
DEI+

Integrated Sustainable Energy Station

Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.

€ 2.776.119
DEI+

Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.

Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.

€ 1.543.452

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

VEKI

Recycling Tyres using FMRP

ARP bouwt een fabriek die afgedankte banden omzet in Functioneel Micronized Rubber Powder, waardoor 11.200 ton ELT jaarlijks circulair wordt gerecycled voor gebruik in nieuwe rubberproducten.

€ 2.758.506
VEKI

Verwerkingslijn technisch rubberafval

PARC Active Rubber BV investeert €3 miljoen in een installatie voor het recyclen van technisch rubber tot hoogwaardig recyclaat, wat jaarlijks 12.750 ton CO2 bespaart en virgin rubber deels vervangt.

€ 1.270.566