SMESH Powertrain Truck
Dit project ontwikkelt een innovatief platform met een efficiënte powertrain en SMESH-technologie om de acceptatie van alternatieve brandstoffen in de transportsector te versnellen.
Projectdetails
Inleiding
Op dit moment is het voor de transportsector economisch nog onaantrekkelijk om over te stappen op alternatieve brandstoffen. Accu's zijn duur, groot en zwaar, de oplaadtijd is lang, de actieradius beperkt en de oplaadinfrastructuur nog niet aanwezig. Vooral een duurzame oplossing voor zwaardere trucks lijkt nog ver weg.
Technologische Uitdagingen
Grote technologische upgrades zijn nodig om met name zwaardere trucks efficiënt op te laden. Tegelijkertijd zijn er belemmeringen voor de acceptatie van e-trucks:
- Nieuwe voertuigen moeten bewezen betrouwbaar zijn.
- Consumenten moeten worden opgeleid.
- Werknemers, dealers en klanten moeten worden opgeleid.
Verder zijn er uitdagingen bij het beheer van de nieuwe toeleveringsketen en het opzetten van de productie van nieuwe voertuigen. Ook trucks op waterstof of andere milieuvriendelijke brandstoffen lijken nog ver weg.
Projectdoelstelling
Middels dit project willen we een innovatief ‘platform’ bouwen waarmee een grote stap gezet gaat worden. Dit betreft een zeer effectieve powertrain bestaande uit:
- 4 SMESH transmissies
- 2 elektromotoren
- Eindvertraging
- Range extender / generator
- Kleine batterij
- Achteras
Innovatieve Componenten
Een uniek component dat dit platform mogelijk maakt, is de SMESH. SmeshGear is de stap in de techniek waar een grote vraag naar is: mechanisch schakelen zonder rendementsverlies en op een simpele, eenvoudige en betrouwbare manier, waardoor er een betere controle en beheersing van de machine ontstaat.
SmeshGear creëert een bijschakelbaar extra (hoger of lager) toerental aan een draaiende as. Het platform maakt het mogelijk om te schakelen tussen verschillende brandstoffen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Smesh Works! B.V.penvoerder
- G.T.A. (Gear Technology Applications) B.V.
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Smart Grid Zero Emission GeneratorHet project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 329.430 | 2017 | Details |
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicleHet project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen. | Mkb-innovati... | € 301.665 | 2017 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigenHet project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen. | Mkb-innovati... | € 183.680 | 2015 | Details |
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.
Duurzaam energiezuinig elektrisch aangedreven 4x4 Mijnbouw vehicle
Het project ontwikkelt een duurzame, volledig elektrische 4x4 mijnbouwvoertuig om de milieu-impact en gezondheidsrisico's van dieselvoertuigen in de ondergrondse mijnbouw te verminderen.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
Ontwikkeling platform voor lichtgewicht elektrische voertuigen
Het project ontwikkelt een generiek, lichtgewicht platform voor elektrische voertuigen om snel en kosteneffectief in te spelen op de groeiende vraag naar klantspecifieke modellen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transportSummit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Elke E-truck Verdient een LadingHet project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen. | 2.2 - Bevord... | € 593.121 | 2024 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | 1.1 - RSO1.1... | € 441.290 | 2023 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transport
Summit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer.
Elke E-truck Verdient een Lading
Het project ontwikkelt een netonafhankelijke laadfaciliteit voor E-trucks, gebruikmakend van lokale, fossielvrije energiebronnen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.