SMART Swimblocks
Het project richt zich op het vernieuwen van zwemlessen door het ontwikkelen van innovatieve, programmeerbare sensoren en spellen om de aantrekkelijkheid en effectiviteit voor kinderen te vergroten.
Projectdetails
Inleiding
De zwemles neemt een belangrijke positie in de breedtesport in en is een belangrijk voorportaal voor de zwembond en verenigingen. Stichting Fieldlab Zwemsport is als aanjager van onderzoek en productontwikkeling van mening dat er meer verandering kan plaatsvinden binnen de zwemles. Uit een onderzoek van het Kennis Centrum Zwemmen blijkt dat er te veel kinderen afhaken na de zwemles zodra de diploma’s binnen zijn. De hoeveelheid kinderen die zwemles heeft, vertaalt zich dan ook niet terug in een lidmaatschap van een zwemvereniging.
Probleemstelling
Nadat ze hun zwemdiploma gehaald hebben, kiezen kinderen helemaal niet vanzelfsprekend voor een zwemsport als waterpolo, wedstrijdzwemmen of synchroonzwemmen. Terwijl in hun vrije tijd of tijdens vakantie kinderen veelvuldig ervoor kiezen om te gaan zwemmen. De KNZB ziet in de breedtesport dat de aanwas van talenten wat stagneert, dat zwemmen iets minder populair wordt en dat kinderen het minder interessant vinden.
Onderzoek en Bevindingen
Door Stichting Fieldlab Zwemsport De Tongelreep en Fontys is er een onderzoek gedaan bij de huidige badmeesters, kinderen en ouders, teneinde een beeld te krijgen van de huidige situatie en de wensen ten aanzien van de zwemles. Het blijkt dat de huidige zwemlessen weinig aantrekkelijk zijn voor kinderen en ouders. De zwemlessen zouden meer aan moeten sluiten op de belevings- en ervaringswereld van het kind en zouden daarnaast ook voor de ouders aantrekkelijker moeten zijn.
De behoefte aan vernieuwing van de zwemles wordt door de KNZB onderstreept en is ook een waarneming die in het kader van een onderzoek van het Zwemexpertise Centrum door de Fontys Hogescholen is bevestigd.
Plan van Aanpak
Het Nationaal Platform Zwembaden (NPZ) heeft in samenspraak met het Kenniscentrum Sport en het Mullier Instituut een plan van aanpak gemaakt, omdat zij zich zorgen maken over de kwaliteit van het zwemonderwijs en de zwemvaardigheid- en zwemveiligheid van kinderen. Op basis van deze problematiek en kansen heeft het Fieldlab Zwemsport (ook bekend onder de naam: InnosportLab De Tongelreep) een visie ontwikkeld, waarbij het innoveren van de zwemles een belangrijk speerpunt voor de sector wordt.
Projectdoelen
Binnen dit project zal er gewerkt worden aan het ontwikkelen en testen van nieuwe multi-inzetbare sensoren die standalone of in combinatie met elkaar (bijvoorbeeld voor een duikgat) geschikt zijn voor de zwemles. Stichting Fieldlab Zwemsport heeft samen met Embedded Games en diverse commerciële ketenpartners het doel binnen 2 jaar programmeerbare onderwaterblokjes te ontwikkelen, bestaande uit onder andere nieuwe sensoren, die eveneens op hoepels, de bodem en de zwembadwanden te bevestigen zijn. Hierbij zullen nieuwe zwemspellen worden ontwikkeld die aansluiten op het zwemcurriculum waarmee erkende diploma’s kunnen worden behaald.
Doelgroep
Het doel is om het product te ontwikkelen en te demonstreren voor kinderen tussen 5 en 10 jaar. Dit prototype wordt gevalideerd door het fieldlab van de zwemsport, waarbij het bij een tweetal zwemverenigingen wordt getest. Dit project zal het niet alleen voor valide kinderen leuker maken, maar zal de zwemles ook voor kinderen met een beperking leuker maken.
Toekomstige Ontwikkelingen
Het doel van het project is om de zwemles leuker, beter en efficiënter te maken voor iedereen, en dus ook voor kinderen met een beperking. De ontwikkeling van producten voor deze doelgroep zal iets meer tijd vragen. In eerste instantie wordt er dan ook gewerkt aan producten voor de reguliere zwemles, maar kan het wel al toegepast worden in de zwemlessen voor kinderen met een beperking. Om het nog beter aan te laten sluiten aan de wensen binnen deze sector, moeten de producten doorontwikkeld worden.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 131.460 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Embedded Games Holding B.V.penvoerder
- Stichting Fieldlab Zwemsport
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart SwimBuddyHet project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg. | Mkb-innovati... | € 100.000 | 2015 | Details |
Energiezuinig Untrafiltratie waterbehandelingsysteem voor zwembadenHet project ontwikkelt een innovatief filter- en waterbeheerssysteem voor zwembaden om gebonden chloor te verlagen, energieverbruik te verminderen en waterverversing te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 161.250 | 2018 | Details |
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend OefenmateriaalHet project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken. | Mkb-innovati... | € 82.768 | 2015 | Details |
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiëntenPanda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen. | Mkb-innovati... | € 153.382 | 2021 | Details |
Verbeterde gezondheid door gepersonaliseerd roeienHet project ontwikkelt een innovatief roeiapparaat dat blessures voorkomt en roeien toegankelijker maakt, door geavanceerde technologie en adaptieve trainingsprogramma's te combineren. | Mkb-innovati... | € 299.950 | 2022 | Details |
Smart SwimBuddy
Het project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg.
Energiezuinig Untrafiltratie waterbehandelingsysteem voor zwembaden
Het project ontwikkelt een innovatief filter- en waterbeheerssysteem voor zwembaden om gebonden chloor te verlagen, energieverbruik te verminderen en waterverversing te optimaliseren.
Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal
Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.
Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten
Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.
Verbeterde gezondheid door gepersonaliseerd roeien
Het project ontwikkelt een innovatief roeiapparaat dat blessures voorkomt en roeien toegankelijker maakt, door geavanceerde technologie en adaptieve trainingsprogramma's te combineren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart TennisHet project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification om de tennissport te vernieuwen en spelers van alle leeftijden te activeren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
3D-printen van bio-composiet tot circulaire professional poolsElzen Zwembaden onderzoekt de haalbaarheid van duurzame bio-composiet zwembaden voor een efficiënter productie- en installatieproces. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
HAALBAARHEIDSSTUDIE TOEPASSING KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE BIJ HET BEPALEN VAN ZWEMWATERKWALITEITHet project onderzoekt de haalbaarheid van kunstmatige intelligentie en real-time sensoring om actuele zwemwaterkwaliteit te monitoren en zo betere zwemadviezen te geven. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek SmartDance 2.0Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een interactieve dansmat om beweging en leren in scholen integraal te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
TrickTrackPostHet project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties. | Mkb-innovati... | € 19.680 | 2020 | Details |
Smart Tennis
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve tenniservaring met technologie en gamification om de tennissport te vernieuwen en spelers van alle leeftijden te activeren.
3D-printen van bio-composiet tot circulaire professional pools
Elzen Zwembaden onderzoekt de haalbaarheid van duurzame bio-composiet zwembaden voor een efficiënter productie- en installatieproces.
HAALBAARHEIDSSTUDIE TOEPASSING KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE BIJ HET BEPALEN VAN ZWEMWATERKWALITEIT
Het project onderzoekt de haalbaarheid van kunstmatige intelligentie en real-time sensoring om actuele zwemwaterkwaliteit te monitoren en zo betere zwemadviezen te geven.
Haalbaarheidsonderzoek SmartDance 2.0
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een interactieve dansmat om beweging en leren in scholen integraal te verbeteren.
TrickTrackPost
Het project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties.