Adaptief Leren Softwareplatform voor Aanvullend Oefenmateriaal

Het project ontwikkelt een adaptief leerframework dat leraren real-time inzicht biedt in leerlingontwikkeling en directe feedback geeft, om leerproblemen effectiever aan te pakken.

Subsidie
€ 82.768
2015

Projectdetails

Openbare samenvatting

Inleiding

In het hedendaagse basisonderwijs heeft de leraar te weinig tijd per leerling, doordat er steeds meer administratieve werkzaamheden tot zijn of haar functie behoren. Hierdoor is er bij de leraar geen tot weinig inzicht in eventuele leerproblemen – of in geval zulke problemen al geconstateerd worden – in de oorzaak ervan. Op dit moment wordt door scholen aanvullend oefenmateriaal aangeboden, als aanvulling op diverse methodes, om automatisme en denkpatronen te trainen. Het resultaat van deze oefenopgaven kan een goed beeld geven van het kennis- en denkniveau van de betreffende leerling. Door de beperkte tijd van de leraar worden de opgaven echter nauwelijks, tot nooit nagekeken.

Doel van het project

Aanvragers – de ondernemingen De Roode Kikker BV en Educatieve Uitgeverij Kinheim BV – willen hierin verandering brengen door een Adaptive Learning Framework (ALF) voor additief materiaal te ontwikkelen.

Kenmerken van het ALF

Het ALF biedt leerstof voor de vakgebieden rekenen, taal, woordenschat, spelling, lezen en voor de diverse zaakvakken in de groepen 4 t/m 6. De educatieve content wordt ontsloten via diverse applicaties en games. De belangrijkste kenmerken zijn:

  • Biedt een combinatie van oefenstof en toetsen;
  • Geeft de leerling directe feedback op het gegeven antwoord;
  • Is adaptief: de moeilijkheidsgraad van de opgaven wordt aangepast aan de vaardigheid van het kind;
  • Geeft de leerkracht real-time inzicht in de ontwikkeling van het kind;
  • Geeft inzicht in welke deelvaardigheden sterker of minder sterk ontwikkeld zijn;
  • Maakt het vergelijken van de leerling ten opzichte van de landelijke standaarden mogelijk.

Innovatie en impact

Middels dit project sluiten de aanvragers zich aan bij ontwikkelingen in de topsector Creatieve industrie. Door middel van het richten op de digitalisatie (Digitalisation; creative research method) van een bestaand proces (klassikaal leren) wordt de leerling in het onderwijs getriggerd en geanalyseerd op basis van Big Data (Media & ICT) en gamification principes.

Verwachte resultaten

Het eindresultaat van het project zal een grote impact hebben in het hedendaagse (Speciaal) onderwijs.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 82.768

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • De Roode Kikker B.V.penvoerder
  • Educatieve Uitgeverij Kinheim BV

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Academic Language Checker (ALC)

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een slimme Academic Language Checker om academische schrijfproblemen van studenten met taalbeheersingsproblemen te identificeren en te verhelpen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Learning analytics voor leesonderwijs

Algorithmic onderzoekt de haalbaarheid van een learning analytics applicatie die leerkrachten ondersteunt bij het verbeteren van lees- en spellingvaardigheden van kinderen door data-analyse en algoritmen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Self-learning algoritme ter bevordering van het onderwijs

Taal & Digitaal B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een self-learning algoritme voor gepersonaliseerd leren, om docenten te ontlasten en afstandsonderwijs te verbeteren.

€ 20.000
SNN - Onderzoek en Innovatie

Gepersonaliseerd, adaptief en inclusief

Dit project ontwikkelt een adaptief leersysteem voor neurodivergente en laagpresterende leerlingen in het reguliere onderwijs.

€ 282.492