Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten

Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten te helpen hun ademhaling te controleren en te behandelen.

Subsidie
€ 153.382
2021

Projectdetails

Inleiding

Astmapatiënten onder de 6 jaar kunnen moeilijk gediagnosticeerd en behandeld worden, omdat deze kinderen te jong zijn voor een longfunctietest. Diverse ziekenhuizen (o.a. Erasmus MC, Radboud UMC en UZ Leuven) bevestigen dat de huidige behandelmethodiek ongeschikt is voor kinderen van deze leeftijd.

Probleemstelling

De initiatiefnemers hebben in persoonlijke kring het ontbreken van een goede behandelmethode ondervonden. Hiertoe ontwikkelt Panda Whale B.V. (hierna te noemen: Panda Whale) in samenwerking met Kinderfysiotherapie TRIAS (hierna te noemen: TRIAS) een behandelmethode op basis van de serious game Sparky.

Doelstelling

De hoofddoelstelling van het consortium Panda Whale-TRIAS is om met Sparky jonge longpatiënten hun ademhaling te leren controleren op een manier die volledig aansluit bij hun percepties en vaardigheden.

Subdoelstellingen

Het R&D-samenwerkingsproject bestaat uit 4 subdoelstellingen:

  1. Sparky 2.0 serious game
  2. Telemonitoring dashboard
  3. Hardware game controllers
  4. Therapeutisch testen

Innovatie van deze onderdelen is van doorslaggevend belang om de hoofddoelstelling te behalen. Het koppelen van serious games aan ademhalingsoefeningen en longfunctiemetingen is namelijk een onontgonnen gebied.

Technische Uitdagingen

Om deze reden gaat het consortium de technische uitdaging aan serious games te ontwikkelen ter ondersteuning van o.a. real-time astma-aanvallen, gameplay voor groepen en om medicatie-inname te toetsen.

Daarnaast vindt innovatie plaats op het gebied van telemonitoring zodat onafhankelijk van de situatie oefeningen verantwoord en gecontroleerd uitgevoerd kunnen worden. Game controllers worden vernieuwd door toevoeging van sensoren en er dient een koppelstuk ontwikkeld te worden. Zodoende kan de game aangesloten worden op de professionele spirometers in ziekenhuizen.

Scholingsprogramma

Tenslotte ambieert het consortium een cursus- en scholingsprogramma op te zetten dat accreditatie voor andere fysiotherapeuten verleent om zodoende de innovatie van het therapeutisch testen en de trainingsmethodiek uit te breiden.

Samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband bestaat uit twee complementaire MKB-bedrijven: Panda Whale en TRIAS. Panda Whale is als ervaren ontwikkelaar van serious games voor ademhalingsoefeningen o.a. verantwoordelijk voor de validatie van het prototype, demonstratie van betreffende spirometer en game controllers bij kleuters met vermeende astmatische aandoeningen.

TRIAS heeft ruime ervaring met het onderzoeken en implementeren van nieuwe behandelmethodes in combinatie met het toepassen van innovatieve behandelconcepten die bijdragen aan de vitaliteit van patiënten.

Verwachtingen en Impact

Het consortium verwacht met Sparky een nieuwe markt te creëren binnen de zorgsector. De nieuwe diagnose- en behandelmethodiek verlaagt de workload van huisartsen en stimuleert betere doorverwijzingen naar ziekenhuizen, omdat Sparky resulteert in een betere en significante longmeting bij kinderen waar dit nu niet zonder meer mogelijk bij is.

De artsen en verpleegkundigen van het Erasmus Sophia MC Kinderziekenhuis en het UZ Leuven zijn van mening dat de training enkele maanden aan intensieve therapie zal schelen en het medicijnverbruik zal verlagen. Bovendien worden de eerste 18 behandelingen van TRIAS vergoed vanuit de basiszorgverzekering.

Financiële Prognose

De financiële prognose laat zien dat er vanaf 5 jaar een permanent winstgevende situatie ontstaat.

Innovatieve Oplossingen

De innovatieve oplossingen die het consortium biedt met betrekking tot kwalitatieve zorg, sluiten naadloos aan op verschillende missies zoals deze zijn beschreven in KIA 2 en 6 binnen het topsectorenprogramma van Health Holland. Daarnaast maakt het een cross-over met topsector Creatieve Industrie als ontwerpende discipline binnen het thema ‘Gezondheid & zorg’.

Samenvatting

Samenvattend is Sparky maatschappelijk noodzakelijk vanwege aansluiting bij de missies: ‘Preventie van ziektes of aandoeningen’ en ‘Verbetering van de opsporing of behandeling van ziektes of aandoeningen of van het herstel daarna’. Daarbij is Sparky een schaalbaar product, kan er internationaal uitgebreid worden en heeft het een rendabele business case.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 153.382
Totale projectbegroting€ 498.860

Tijdlijn

Startdatum1-11-2021
Einddatum31-8-2023
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Panda Whale B.V.penvoerder
  • Kinderfysiotherapie TRIAS

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Ontwikkeling Sparky serious games en trainingsmethodieken voor jonge astmapatiënten

Panda Whale en TRIAS ontwikkelen de serious game Sparky om jonge astmapatiënten onder de 6 jaar te helpen hun ademhaling te leren controleren via innovatieve technologieën en telemonitoring.

€ 153.382
Mkb-innovati...

Gamen Voor Lucht

Het project "Gamen Voor Lucht" ontwikkelt een adem-gestuurde serious game voor kinderen met longziekten om therapietrouw te verhogen en medische monitoring te verbeteren, met CE-certificering als doel.

€ 335.755
Mkb-innovati...

Smart Revalidatie Platform

Het project ontwikkelt een Smart Revalidatie Platform dat gamification inzet om revalidatiezorg op afstand te optimaliseren, blessures te verminderen en zorgkosten te verlagen.

€ 229.530
Mkb-innovati...

Smart SwimBuddy

Het project ontwikkelt een realtime slagfrequentiesensor voor zwemmers om trainingsbelasting te monitoren en feedback te geven, met potentieel voor bredere toepassingen in andere sporten en gezondheidszorg.

€ 100.000
Mkb-innovati...

Versnel Burn-out-herstel

Glimp en M91200 ontwikkelen de Pebbles, een adaptief apparaat voor ademhalingsoefeningen, om burn-out-therapie te verbeteren en zorgkosten te verlagen in Zuid-Holland.

€ 187.500

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar serious gaming tbv detectie en behandeling van dementie

Mobilea onderzoekt de haalbaarheid van een serious game voor vroege dementiedetectie en behandeling, met als doel een gefundeerd besluit over verdere ontwikkeling en commercialisering.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie Strain-Assessment

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een E-Health platform voor vroegtijdige preventie van chronische werkstress en burn-out.

€ 20.000
LIFE Standar...

Serious and escape games in virtual reality to improve the capacity of decision makers and citizens for the implementation of air quality plans and actions

The LIFE V-Air project aims to enhance air quality awareness and decision-making through gamification and VR tools, engaging citizens and policymakers to visualize impacts and drive effective actions.

€ 754.479
Mkb-innovati...

TrickTrackPost

Het project ontwikkelt de app 'TrickTrackPost' om kinderen te motiveren tot beweging door gamificatie, met technische innovaties voor real-time beeldherkenning en locatievariaties.

€ 19.680
Mkb-innovati...

Psylaris Therapy

Psylaris onderzoekt de haalbaarheid van een stand-alone VR-applicatie voor blended-care cognitieve gedragstherapie.

€ 20.000