Truck Smart Vision
Rietveld Truck Rendement Services onderzoekt de haalbaarheid van een slimme veiligheidsoplossing die gevaarlijke situaties in het vrachtwagengebruik real-time herkent en voorkomt, om schadelast te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Met een omzet van meer dan 35 miljard euro en meer dan 250.000 werkzame personen is de sector wegtransport een van de grote pijlers onder de Nederlandse economie. Hoewel de transportsector de afgelopen jaren in omzet en transportvolume is gegroeid, staan omzet en winstmarges in de sector al langere tijd steeds meer onder druk.
Probleemstelling
Hoewel meerdere factoren hieraan ten grondslag liggen, vormen de toegenomen (indirecte) kosten door steeds hoger wordende schadelast een grote kostenpost binnen de bedrijfsvoering van transportondernemers. Een van de belangrijkste kostenposten betreft de schade- en verzekeringskosten, die door duurder materieel en toenemend verkeer in de afgelopen twee jaar met meer dan 14% zijn toegenomen.
Doelstelling
Rietveld Truck Rendement Services beoogt in dit project dan ook de haalbaarheid te onderzoeken van het ontwikkelen van een slimme, beeldgestuurde veiligheidsoplossing waarmee potentieel gevaarlijke situaties in het vrachtwagengebruik tijdig herkend, voorkomen en gemitigeerd kunnen worden.
Projectomschrijving
Met Truck Smart Vision wil Rietveld TRS een systeemontwikkeling realiseren die door het slim combineren van:
- dashcambeeldanalyse
- voertuigdata
real-time gevaarlijke situaties kan herkennen en de chauffeur kan instrueren of ingrijpen om deze gevaarlijke situaties te voorkomen of te mitigeren. Tevens worden beelden en data vervolgens ook door het systeem gebruikt voor training van het algoritme en coachingsdoeleinden.
Verwachte impact
Hiermee wil Rietveld TRS een significante bijdrage leveren aan het verminderen van de schadelast en de grote financiële druk van deze schade- en verzekeringslast op de resultaten van transportondernemers.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Rietveld Truck Rendement Service B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart Overheight Protector: Te hoge voertuigen stoppen met de snelheid van het lichtSmart Road Solutions ontwikkelt een intelligente oplossing met AI om te hoge vrachtwagens te detecteren en chauffeurs te waarschuwen, ter vermindering van schade en verkeersproblemen. | MIT R&D Samenwerking | € 200.000 | 2023 | Details |
AIDA (All-In Driver Assistant)Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen. | MIT R&D Samenwerking | € 285.600 | 2019 | Details |
Smart Mobile Traffic ControlHet project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen. | MIT R&D Samenwerking | € 198.700 | 2018 | Details |
SDCT Smart Driver Coaching ToolHet project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware. | MIT R&D Samenwerking | € 203.875 | 2017 | Details |
Smart Overheight Protector: Te hoge voertuigen stoppen met de snelheid van het licht
Smart Road Solutions ontwikkelt een intelligente oplossing met AI om te hoge vrachtwagens te detecteren en chauffeurs te waarschuwen, ter vermindering van schade en verkeersproblemen.
AIDA (All-In Driver Assistant)
Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.
Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.
SDCT Smart Driver Coaching Tool
Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.