iDash
Het project onderzoekt de haalbaarheid van iDash, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Ondanks de recente (en tijdelijke) daling in de dagelijkse verkeersproblemen, is het de verwachting dat in de komende periode, door economische groei en gereduceerde Covid-19 maatregelen, het fileleed weer zal stijgen. Het gevolg zal zijn dat het niveau van de verkeersknelpunten weer terug zal keren naar het oude niveau van 2019 en dat zal overstijgen.
Ontwikkeling van de iVRI
Een van de recent ontwikkelde nieuwe oplossingen die bijdragen om reizigers vlot van A naar B te laten gaan en het milieu zo min mogelijk te belasten, is de ontwikkeling van de "Intelligente Verkeersregelinstallatie" (iVRI). De belangrijkste toegevoegde waarde van deze ontwikkeling is dat een verkeersregelinstallatie niet meer als enkelvoudige regelunit het verkeer regelt, maar hierbij gebruikmaakt van een communicatiekanaal waarmee rechtstreeks met verkeersdeelnemers (digitaal) gecommuniceerd kan worden.
Nieuwe samenwerking
Hierdoor is een nieuw speelveld ontstaan tussen:
- Wegbeheerders
- iVRI-leveranciers
- Service Providers van informatiediensten
Echter, de communicatie tussen deze spelers is nog erg gefragmenteerd omdat de digitale koppelingen tussen deze spelers en de vormen van beschikbare data waarvan zij gebruikmaken, veelal nieuw zijn.
Huidige situatie
Hierdoor is de situatie ontstaan dat er geen overzicht is in de veelvoud van mogelijke combinaties tussen de verschillende spelers en situaties waarbinnen (i)VRI-systemen regionaal worden ingezet. Dit heeft als consequentie dat de baten voor de verkeersdoorstroming binnen één regionaal (i)VRI-systeem efficiënt niet worden benut, omdat systemen van weggebruikers niet goed aansluiten op de systemen van de leveranciers en de wegbeheerders.
Doel van het project
Spyndle beoogt de haalbaarheid te onderzoeken van iDash: een (technisch) nieuwe Cloud datafusie-oplossing die de veelvoud aan datastromen van regionale iVRI's op een holistische manier met elkaar verbindt om de verkeersdoorstroming op landelijk niveau te verbeteren.
Huidige tekortkomingen
Momenteel zijn er geen systemen beschikbaar die:
- Real-time continu en integraal inzicht geven in de verkeerssituatie tussen verschillende iVRI's
- Beslissingsondersteuning bieden voor het proactief verbeteren van de verkeersdoorstroming door het aanpassen van de interacties tussen gefragmenteerde iVRI-systemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Quovadits B.V. (h.o.d.n. Spyndle)penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Een actuele en continue informatiebron over verplaatsingsgedrag voor een toekomstbestendig mobiliteitssysteemDAT.Mobility en Mobidot ontwikkelen een geavanceerd dataplatform voor nauwkeurige mobiliteitsanalyses via mobile sensing, ter ondersteuning van innovatief verkeer- en vervoersbeleid. | MIT R&D Samenwerking | € 136.771 | 2020 | Details |
Smart Mobile Traffic ControlHet project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen. | MIT R&D Samenwerking | € 198.700 | 2018 | Details |
Een actuele en continue informatiebron over verplaatsingsgedrag voor een toekomstbestendig mobiliteitssysteem
DAT.Mobility en Mobidot ontwikkelen een geavanceerd dataplatform voor nauwkeurige mobiliteitsanalyses via mobile sensing, ter ondersteuning van innovatief verkeer- en vervoersbeleid.
Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.