Een virtueel scheepsontwerpsysteem, op gebouwd uit onafhankelijke componenten
Het project richt zich op het ontwikkelen van een geïntegreerd scheepsontwerpsysteem om de efficiëntie en effectiviteit in de scheepsbouw te verbeteren door software-integratie en samenwerking met jonge ontwerpers.
Projectdetails
Inleiding
De design- en engineeringfase van schepen is uiterst complex, vooral bij complexe en ingewikkelde schepen zoals die voornamelijk in Nederland gebouwd worden. Veruit de meeste kosten worden bepaald door de keuzes en beslissingen in deze cruciale eerste fase van het scheepsbouwproces. Veel systemen en berekeningen vinden plaats in de design- en engineeringfase: ontwerp, stabiliteit, eerste benadering constructieberekeningen, hydrostatische en -dynamische berekeningen, eerste resourceplanning, goedkeuring met regels classificatiebureaus, etc.
Doelstellingen
Om met het gehele scheepsbouwproces competitief te zijn ten opzichte van de concurrentie uit het buitenland, zijn intelligente en communicerende systemen benodigd voor:
- tijdswinst,
- lagere faalkosten (door overzetten van data tussen systemen),
- betere inschatting van planning, en
- een meer optimaal scheepsontwerp.
Eerdere Successen
In het verleden zijn al eerste successen behaald op deze materie met bijvoorbeeld het Innovero-project, de Uitwisseling van Scheepsgeometrie en het project Integraal Samenwerken. Alle genoemde projecten zijn ten einde, terwijl Nederlandse scheepsontwerpbedrijven en scheepswerven heel graag verder willen met Computer Aided Design-onderwerpen.
Betrekken van Jonge Ontwerpers
Behalve een doorzetting van verdere software-integratie zoals in eerdere projecten, is het voor een competitieve scheepsbouwsector ook van zeer groot belang om de frisse ideeën van jonge ontwerpers in een vroeg stadium te betrekken en te integreren. Om jonge ontwerpers en de design-/engineeringsafdelingen aan elkaar te koppelen en aan beide partijen de mogelijkheden te laten zien, is een actieve rol nodig van een aantal partijen die zoeken naar jonge CAD/CAM-specialisten (bijvoorbeeld door symposia).
Concurrentie en Ontwikkeling
De concurrentie zit ondertussen niet stil. Nederlandse werven en ontwerpbureaus kunnen een hogere efficiëntie en effectiviteit behalen door verdere integratie van software en processen. Met dat doel voor ogen gaan in dit project ervaren partijen aan de slag met de ontwikkeling van een scheepsontwerpsysteem wat zich gedraagt...
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 88.200 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Scheepsbouwkundig Advies- en Rekencentrum (SARC) B.V.penvoerder
- Conoship International B.V.
- Numeriek Centrum Groningen B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Automized Drawing RegisterMasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om versie- en releasebeheer te verbeteren en kosten met 50% te verlagen, met cloudfunctionaliteit voor samenwerking in de scheepsbouw en andere sectoren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Automizing CAD mesh transition from CAD to FEAHet project richt zich op het automatiseren van de upgrade van 3D solid modellen uit MasterShip-software voor directe toepassing in FEM-programma's zoals Ansys, om de efficiëntie van het ontwerpproces te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Automatische ontwerptool voor energie-efficiënte schepenOntwikkel een automatische ontwerptool die op basis van historische data en parameters geoptimaliseerde, energie-efficiënte lijnenplannen voor schepen genereert en valideert via CFD-calculaties. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Automized Drawing RegisterMasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om kosten te verlagen en samenwerking te verbeteren in de scheepsbouw. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Automized Drawing Register
MasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om versie- en releasebeheer te verbeteren en kosten met 50% te verlagen, met cloudfunctionaliteit voor samenwerking in de scheepsbouw en andere sectoren.
Automizing CAD mesh transition from CAD to FEA
Het project richt zich op het automatiseren van de upgrade van 3D solid modellen uit MasterShip-software voor directe toepassing in FEM-programma's zoals Ansys, om de efficiëntie van het ontwerpproces te verbeteren.
Automatische ontwerptool voor energie-efficiënte schepen
Ontwikkel een automatische ontwerptool die op basis van historische data en parameters geoptimaliseerde, energie-efficiënte lijnenplannen voor schepen genereert en valideert via CFD-calculaties.
Automized Drawing Register
MasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om kosten te verlagen en samenwerking te verbeteren in de scheepsbouw.