Een virtueel scheepsontwerpsysteem, op gebouwd uit onafhankelijke componenten

Het project richt zich op het ontwikkelen van een geïntegreerd scheepsontwerpsysteem om de efficiëntie en effectiviteit in de scheepsbouw te verbeteren door software-integratie en samenwerking met jonge ontwerpers.

Subsidie
€ 88.200
2015

Projectdetails

Inleiding

De design- en engineeringfase van schepen is uiterst complex, vooral bij complexe en ingewikkelde schepen zoals die voornamelijk in Nederland gebouwd worden. Veruit de meeste kosten worden bepaald door de keuzes en beslissingen in deze cruciale eerste fase van het scheepsbouwproces. Veel systemen en berekeningen vinden plaats in de design- en engineeringfase: ontwerp, stabiliteit, eerste benadering constructieberekeningen, hydrostatische en -dynamische berekeningen, eerste resourceplanning, goedkeuring met regels classificatiebureaus, etc.

Doelstellingen

Om met het gehele scheepsbouwproces competitief te zijn ten opzichte van de concurrentie uit het buitenland, zijn intelligente en communicerende systemen benodigd voor:

  • tijdswinst,
  • lagere faalkosten (door overzetten van data tussen systemen),
  • betere inschatting van planning, en
  • een meer optimaal scheepsontwerp.

Eerdere Successen

In het verleden zijn al eerste successen behaald op deze materie met bijvoorbeeld het Innovero-project, de Uitwisseling van Scheepsgeometrie en het project Integraal Samenwerken. Alle genoemde projecten zijn ten einde, terwijl Nederlandse scheepsontwerpbedrijven en scheepswerven heel graag verder willen met Computer Aided Design-onderwerpen.

Betrekken van Jonge Ontwerpers

Behalve een doorzetting van verdere software-integratie zoals in eerdere projecten, is het voor een competitieve scheepsbouwsector ook van zeer groot belang om de frisse ideeën van jonge ontwerpers in een vroeg stadium te betrekken en te integreren. Om jonge ontwerpers en de design-/engineeringsafdelingen aan elkaar te koppelen en aan beide partijen de mogelijkheden te laten zien, is een actieve rol nodig van een aantal partijen die zoeken naar jonge CAD/CAM-specialisten (bijvoorbeeld door symposia).

Concurrentie en Ontwikkeling

De concurrentie zit ondertussen niet stil. Nederlandse werven en ontwerpbureaus kunnen een hogere efficiëntie en effectiviteit behalen door verdere integratie van software en processen. Met dat doel voor ogen gaan in dit project ervaren partijen aan de slag met de ontwikkeling van een scheepsontwerpsysteem wat zich gedraagt...

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 88.200

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Scheepsbouwkundig Advies- en Rekencentrum (SARC) B.V.penvoerder
  • Conoship International B.V.
  • Numeriek Centrum Groningen B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Automized Drawing Register

MasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om versie- en releasebeheer te verbeteren en kosten met 50% te verlagen, met cloudfunctionaliteit voor samenwerking in de scheepsbouw en andere sectoren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Automizing CAD mesh transition from CAD to FEA

Het project richt zich op het automatiseren van de upgrade van 3D solid modellen uit MasterShip-software voor directe toepassing in FEM-programma's zoals Ansys, om de efficiëntie van het ontwerpproces te verbeteren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Automatische ontwerptool voor energie-efficiënte schepen

Ontwikkel een automatische ontwerptool die op basis van historische data en parameters geoptimaliseerde, energie-efficiënte lijnenplannen voor schepen genereert en valideert via CFD-calculaties.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Automized Drawing Register

MasterShip ontwikkelt een geautomatiseerd tekenregister om kosten te verlagen en samenwerking te verbeteren in de scheepsbouw.

€ 20.000