Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen.
ADS onderzoekt de haalbaarheid van Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen om duurzame mobiliteit en luchtkwaliteit te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Alternative Drive Systems BV (ADS) wil zich inzetten voor duurzame mobiliteit en daarbij ontwikkelingen starten van ombouw naar alternatieve brandstofsystemen (groen gas en waterstof) die nodig zijn om de uitstoot van fijnstof, CO2 en andere uitlaatgassen te minimaliseren, zodat de luchtkwaliteit verbetert.
Doelstellingen
ADS streeft naar behoud van prestaties en heeft als doel om uiteindelijk heel Europa zonder fossiele brandstoffen te laten rijden. ADS wil met subsidie voor haalbaarheidsonderzoek dus sneller verduurzamen met behoud van gebruiksvriendelijke mobiliteit.
Keuze voor Alternatieve Brandstofsystemen
ADS kiest voor alternatieve brandstofsystemen zoals CNG en waterstof, en niet voor elektrische aandrijving, omdat:
- Er dan geen problemen zijn met het opladen van batterijen.
- Een hogere actieradius geboden kan worden.
- Tanken eenvoudig is.
- Uiteindelijk een goedkopere TCO (Total Cost of Ownership) gerealiseerd kan worden.
Onderzoek naar Turbulent Jet Ignition
Echter, ADS acht het noodzakelijk dat er onderzocht moet worden of het technisch- en bedrijfseconomisch haalbaar is om een Turbulent Jet Ignition (TJI) te ontwikkelen die geschikt is voor de verbranding van alternatieve brandstoffen zoals bio-CNG en waterstof.
Huidige Situatie
Op dit moment vindt er alleen een ontwikkeling van TJI plaats voor voertuigen aangedreven met traditionele fossiele brandstoffen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.270 |
Totale projectbegroting | € 50.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 5-4-2023 |
Einddatum | 4-4-2024 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Alternative Drive Systems B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen.ADS ontwikkelt alternatieve brandstofsystemen zoals groen gas en waterstof om de luchtkwaliteit te verbeteren en fossiele brandstoffen in Europa te vervangen, met focus op haalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. | Mkb-innovati... | € 19.270 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigenADS ontwikkelt alternatieve brandstofsystemen en onderzoekt de haalbaarheid van een open source ECU om duurzame mobiliteit te bevorderen en emissies te verminderen in Europa. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigenADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Hydrogen aviation demonstratorCTA onderzoekt de retrofit van General Aviation vliegtuigen voor gebruik van vloeibare waterstof natriumboorhydride, gericht op 100% schone voortstuwing en toepassing op APU motoren van verkeersvliegtuigen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen.
ADS ontwikkelt alternatieve brandstofsystemen zoals groen gas en waterstof om de luchtkwaliteit te verbeteren en fossiele brandstoffen in Europa te vervangen, met focus op haalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen
ADS ontwikkelt alternatieve brandstofsystemen en onderzoekt de haalbaarheid van een open source ECU om duurzame mobiliteit te bevorderen en emissies te verminderen in Europa.
Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen
ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.
Hydrogen aviation demonstrator
CTA onderzoekt de retrofit van General Aviation vliegtuigen voor gebruik van vloeibare waterstof natriumboorhydride, gericht op 100% schone voortstuwing en toepassing op APU motoren van verkeersvliegtuigen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Taming Combustion Instabilities by Design PrinciplesTACOS aims to revolutionize gas turbine design by utilizing exceptional points to enhance combustion stability and fuel flexibility, leading to safer, low-emission energy and aviation solutions. | ERC Starting... | € 1.499.993 | 2023 | Details |
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie. | Mkb-innovati... | € 163.175 | 2015 | Details |
Combustion Pressure Sensor (CPS)Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.500 | 2017 | Details |
Innovative Digital Twins for Advanced Combustion TechnologiesThe project aims to develop a digital twin for predicting combustion processes, enhancing the design of sustainable energy systems while reducing R&D costs and time. | ERC Proof of... | € 150.000 | 2024 | Details |
Turbo-PSAON2Quest en Tachyon Engineering ontwikkelen een verbeterde zuurstofgenerator die mechanische energie terugwint met een turbo-expander, wat leidt tot lagere kosten en CO2-reductie. | Mkb-innovati... | € 199.820 | 2023 | Details |
Taming Combustion Instabilities by Design Principles
TACOS aims to revolutionize gas turbine design by utilizing exceptional points to enhance combustion stability and fuel flexibility, leading to safer, low-emission energy and aviation solutions.
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)
Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.
Combustion Pressure Sensor (CPS)
Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.
Innovative Digital Twins for Advanced Combustion Technologies
The project aims to develop a digital twin for predicting combustion processes, enhancing the design of sustainable energy systems while reducing R&D costs and time.
Turbo-PSA
ON2Quest en Tachyon Engineering ontwikkelen een verbeterde zuurstofgenerator die mechanische energie terugwint met een turbo-expander, wat leidt tot lagere kosten en CO2-reductie.