SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters
ProjectenRegelingenAnalyses

Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen.

ADS onderzoekt de haalbaarheid van Turbulent Jet Ignition voor alternatieve brandstoffen om duurzame mobiliteit en luchtkwaliteit te verbeteren.

Subsidie
€ 19.270
2023

Projectdetails

Inleiding

Alternative Drive Systems BV (ADS) wil zich inzetten voor duurzame mobiliteit en daarbij ontwikkelingen starten van ombouw naar alternatieve brandstofsystemen (groen gas en waterstof) die nodig zijn om de uitstoot van fijnstof, CO2 en andere uitlaatgassen te minimaliseren, zodat de luchtkwaliteit verbetert.

Doelstellingen

ADS streeft naar behoud van prestaties en heeft als doel om uiteindelijk heel Europa zonder fossiele brandstoffen te laten rijden. ADS wil met subsidie voor haalbaarheidsonderzoek dus sneller verduurzamen met behoud van gebruiksvriendelijke mobiliteit.

Keuze voor Alternatieve Brandstofsystemen

ADS kiest voor alternatieve brandstofsystemen zoals CNG en waterstof, en niet voor elektrische aandrijving, omdat:

  • Er geen problemen zijn met het opladen van batterijen.
  • Een hogere actieradius geboden kan worden.
  • Tanken eenvoudig is.
  • Uiteindelijk een goedkopere TCO (Total Cost of Ownership) gerealiseerd kan worden.

Onderzoek naar Turbulent Jet Ignition

Echter, ADS acht het noodzakelijk dat er onderzocht moet worden of het technisch- en bedrijfseconomisch haalbaar is om een Turbulent Jet Ignition (TJI) te ontwikkelen die geschikt is voor de verbranding van alternatieve brandstoffen zoals bio-CNG en waterstof.

Huidige Situatie

Op dit moment vindt er alleen een ontwikkeling van TJI plaats voor voertuigen aangedreven met traditionele fossiele brandstoffen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 19.270
Totale projectbegroting€ 50.600

Tijdlijn

Startdatum5-4-2023
Einddatum4-4-2024
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Alternative Drive Systems B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Inhoudsopgave

MIT Haalbaarheid

Subsidie tot € 20.000 voor mkb-ondernemingen om de technische en economische haalbaarheid van een innovatief product, proces of dienst te onderzoeken.

Bekijk regeling

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

ProjectRegelingBedragJaarActie

Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen

ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.

Mkb-innovati...€ 20.000
2022
Details

Hydrogen aviation demonstrator

CTA onderzoekt de retrofit van General Aviation vliegtuigen voor gebruik van vloeibare waterstof natriumboorhydride, gericht op 100% schone voortstuwing en toepassing op APU motoren van verkeersvliegtuigen.

Mkb-innovati...€ 20.000
2022
Details

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

Mkb-innovati...€ 20.000
2020
Details

Een schonere en duurzamere luchthaven

XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.

Mkb-innovati...€ 20.000
2021
Details

CRE Waterstof

MKBesturingstechniek onderzoekt de ontwikkeling van efficiënte waterstofmotoren en bijbehorende besturingssystemen voor duurzame toepassingen.

Mkb-innovati...€ 20.000
2021
Details
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek ECU (Engine Control Unit) voor alternatieve aandrijving van voertuigen

ADS onderzoekt de haalbaarheid van een eigen ECU voor alternatieve brandstofsystemen om duurzame mobiliteit te bevorderen.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2022
Details
Mkb-innovati...

Hydrogen aviation demonstrator

CTA onderzoekt de retrofit van General Aviation vliegtuigen voor gebruik van vloeibare waterstof natriumboorhydride, gericht op 100% schone voortstuwing en toepassing op APU motoren van verkeersvliegtuigen.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2022
Details
Mkb-innovati...

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2020
Details
Mkb-innovati...

Een schonere en duurzamere luchthaven

XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2021
Details
Mkb-innovati...

CRE Waterstof

MKBesturingstechniek onderzoekt de ontwikkeling van efficiënte waterstofmotoren en bijbehorende besturingssystemen voor duurzame toepassingen.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2021
Details

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ProjectRegelingBedragJaarActie

Taming Combustion Instabilities by Design Principles

TACOS aims to revolutionize gas turbine design by utilizing exceptional points to enhance combustion stability and fuel flexibility, leading to safer, low-emission energy and aviation solutions.

ERC Starting...€ 1.499.993
2023
Details

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

Mkb-innovati...€ 163.175
2015
Details

Combustion Pressure Sensor (CPS)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.

Mkb-innovati...€ 199.500
2017
Details

Innovative Digital Twins for Advanced Combustion Technologies

The project aims to develop a digital twin for predicting combustion processes, enhancing the design of sustainable energy systems while reducing R&D costs and time.

ERC Proof of...€ 150.000
2024
Details

Turbo-PSA

ON2Quest en Tachyon Engineering ontwikkelen een verbeterde zuurstofgenerator die mechanische energie terugwint met een turbo-expander, wat leidt tot lagere kosten en CO2-reductie.

Mkb-innovati...€ 199.820
2023
Details
ERC Starting...

Taming Combustion Instabilities by Design Principles

TACOS aims to revolutionize gas turbine design by utilizing exceptional points to enhance combustion stability and fuel flexibility, leading to safer, low-emission energy and aviation solutions.

ERC Starting Grant
€ 1.499.993
2023
Details
Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 163.175
2015
Details
Mkb-innovati...

Combustion Pressure Sensor (CPS)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 199.500
2017
Details
ERC Proof of...

Innovative Digital Twins for Advanced Combustion Technologies

The project aims to develop a digital twin for predicting combustion processes, enhancing the design of sustainable energy systems while reducing R&D costs and time.

ERC Proof of Concept
€ 150.000
2024
Details
Mkb-innovati...

Turbo-PSA

ON2Quest en Tachyon Engineering ontwikkelen een verbeterde zuurstofgenerator die mechanische energie terugwint met een turbo-expander, wat leidt tot lagere kosten en CO2-reductie.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 199.820
2023
Details

SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters

Vind en verken subsidieprojecten in Nederland en Europa.

Links

  • Projecten
  • Regelingen
  • Analyses

Suggesties

Heb je ideeën voor nieuwe features of verbeteringen?

Deel je suggestie
© 2025 SubsidieMeesters. Alle rechten voorbehouden.