Meerlaags stuursysteem voor de Cube

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een meerlaags stuursysteem voor de Cube om de uitbreiding van laadpunten te optimaliseren.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

Afgelopen jaren hebben elektrische voertuigen, met name auto's, een zeer sterke opmars gemaakt. Met de groei van de hoeveelheid elektrische auto's is het noodzakelijk dat het aantal laadpalen hierin meegroeit.

Marktontwikkeling

Met de Cube richt CubeCharging zich al op deze groeiende markt. Er zijn echter nog verschillende uitdagingen die de groei van het aantal laadpunten belemmeren.

Problemen bij Laadpleinen en Parkeergarages

Met name op laadpleinen en in parkeergarages loopt men tegen problemen aan. Steeds meer wordt er gekeken naar de installatie van honderden laadpunten tegelijkertijd. Hierbij loopt men steeds meer tegen problemen aan qua infrastructuur.

Oplossing met de Cube

De Cube is zodanig ontwikkeld dat deze het aanbod van de beschikbare energie koppelt aan de vraag van de auto's. Hierdoor kan een piekbelasting, waarbij het netwerk (bijna) wordt overbelast, worden voorkomen.

Voordelen van de Cube

Daarnaast heeft de Cube als voordeel dat de intelligentie (de aansturing van de laadpunten) is losgekoppeld van het laadpunt. Hierdoor wordt het systeem in theorie oneindig uitbreidbaar.

Uitdagingen bij Uitbreiding

In de praktijk blijkt het echter nog niet zo eenvoudig om het systeem oneindig uit te breiden. Bij kleinere aantallen worden deze eenvoudig in een string geplaatst, waarna de beschikbare energie over de verschillende punten verdeeld kan worden (afhankelijk van vraag en aanbod). Hiermee is er in principe slechts een laag aanwezig waarin de energie verdeeld dient te worden.

Toekomstige Vraag naar Laadinfrastructuur

Vanuit de markt is er nu echter vraag naar laadinfrastructuur voor meer dan 150 laadpunten op dezelfde locatie. De verwachting is dat er op korte termijn ook aanvragen zullen volgen voor 200+ laadpunten op dezelfde locatie. Met het huidige systeem kan hier niet aan worden voldaan. Het is simpelweg niet mogelijk (qua stroomkabels etc.) om deze allemaal in dezelfde string aan te sluiten.

Doel van het Project

Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische, economische en organisatorische haalbaarheid van de ontwikkeling van een meerlaags stuursysteem voor de Cube. Het idee is dat het systeem hiermee daadwerkelijk oneindig uitbreidbaar wordt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 54.000

Tijdlijn

Startdatum1-5-2023
Einddatum30-4-2024
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • F1RSTpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Hybride energiesysteem voor in de thuisomgeving

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride energiesysteem voor efficiënte energie-inzet in de thuisomgeving.

€ 20.000
Mkb-innovati...

“Intelligent load system”

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het aansturen van laadpalen met lokaal duurzame energie.

€ 19.740
Mkb-innovati...

ULTIMATE CONNECTED CAR

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een open platform dat mobiliteitsvraag en -aanbod verbindt, met focus op het optimaliseren van transportdiensten en laadstationbeheer voor EV's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALEN

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CubeTu Router

De doelstelling is het onderzoeken van de haalbaarheid van een modulair energie systeem voor zakelijke toepassingen in Afrika.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

EIC Accelerator

Ampher Controller Technology

Ampher's innovative controller technology maximizes grid capacity, enabling simultaneous charging of up to 6x more EVs, supporting European climate goals without costly infrastructure upgrades.

€ 1.686.300
EIC Accelerator

Development of an efficient and robust wireless inductive charging system for material handling electric vehicles

MagCharge aims to reduce CO2 emissions in EU logistics by implementing efficient inductive wireless charging technology using magnetizable concrete for electric vehicles.

€ 2.482.483
ERC Proof of...

A Digital Twin for Electromobility Flexibility Forecast

eMob-Twin is a digital twin model that integrates urban EV mobility with energy consumption to optimize charging infrastructure and enhance e-flexibility for sustainable traffic systems.

€ 150.000
Demonstratie...

Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVs

Dit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten.

€ 1.094.813
Demonstratie...

Smart Charging Pilot op transformator niveau

Dit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen.

€ 394.835