Smart Charging Pilot op transformator niveau
Dit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen.
Projectdetails
Aanleiding
Dit DEI-project betreft een nieuw idee voor smart charging door laadpalen aan elkaar te koppelen binnen één lokaal laagspanningsnet.
Hierdoor kan gekeken, gemeten en gestuurd worden op het maximum verbruik van een groep laadpalen in plaats van één enkele aansluiting. Dit heeft als voordeel dat smart charging effectiever is, er meer auto’s geladen kunnen worden zonder netverzwaringen én dat de betreffende auto’s gemiddeld veel sneller opgeladen worden.
Doelstelling
Het doel van dit DEI-project is het met praktijkdata valideren van een nieuwe smart charging technologie.
Hierbij wordt de elektrische energievraag voor EV's via laadpalen gebundeld om het beschikbare aanbod in kabel- en trafocapaciteit efficiënter te kunnen gebruiken voor elektrisch laden. Dit moet helpen om congesties in energienetten te voorkomen. Dit moet in potentie de oplossing kunnen vormen voor het capaciteits- en congestieprobleem van netbeheerders.
Korte omschrijving
Een succesvolle uitvoering van deze pilot vereist experimentele ontwikkeling in de vorm van:
- Softwareontwikkeling voor het smart charging platform
- Data-acquisitie, -aggregatie, -verrijking en -communicatie
- Genereren van voorspellingen naar de eindgebruiker over de beschikbare laadcapaciteit
Resultaat
Het beoogde resultaat van dit project is het testen en bewijzen van de technische, economische en juridische voor- en nadelen van een (in de pilot gevirtualiseerde) aggregatie van 50 publieke laadpalen op één MS/LS-transformator in een representatieve pilotomgeving.
Deze omgeving moet aan alle eisen voldoen om, na succes, in te kunnen zetten en op te schalen in de markt.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 394.835 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | Jaar onbekend |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Eco-movement B.V.
- EVnetNL B.V.
- GreenFlux Assets B.V.penvoerder
- Stichting ElaadNL
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVsDit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten. | Demonstratie... | € 1.094.813 | 2020 | Details |
AME AC-laadplatformHet project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 299.673 | 2022 | Details |
Pilot van virtuele aggregatie van Cube batterijsystemen ten behoeve van een Virtual Power PlantHet project ontwikkelt en test een pilot voor een virtuele batterij die meerdere Cube-systemen koppelt, om pieken in energieproductie en -vraag op grotere schaal te beheren en extra inkomsten te genereren. | Demonstratie... | € 122.424 | 2019 | Details |
Volgende stap in de energie transitie: V2G voor virtual power plants.Jedlix ontwikkelt een aansturingsprogramma voor decentrale autoaccu's om het elektriciteitsnet te stabiliseren en CO2-uitstoot te verminderen door duurzame energie op te slaan en terug te leveren. | Demonstratie... | € 129.600 | 2021 | Details |
Onafhankelijk secundair regel reservevermogen (aFRR) aan te bieden uit een pool van elektrische autoDit project ontwikkelt een onafhankelijke aggregatorrol voor elektrische voertuigen om flexvermogen op de aFRR-markt aan te bieden, waardoor de toegang tot deze markt wordt vergemakkelijkt en de dekkingsgraad verhoogt. | Demonstratie... | € 105.750 | 2019 | Details |
Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVs
Dit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten.
AME AC-laadplatform
Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.
Pilot van virtuele aggregatie van Cube batterijsystemen ten behoeve van een Virtual Power Plant
Het project ontwikkelt en test een pilot voor een virtuele batterij die meerdere Cube-systemen koppelt, om pieken in energieproductie en -vraag op grotere schaal te beheren en extra inkomsten te genereren.
Volgende stap in de energie transitie: V2G voor virtual power plants.
Jedlix ontwikkelt een aansturingsprogramma voor decentrale autoaccu's om het elektriciteitsnet te stabiliseren en CO2-uitstoot te verminderen door duurzame energie op te slaan en terug te leveren.
Onafhankelijk secundair regel reservevermogen (aFRR) aan te bieden uit een pool van elektrische auto
Dit project ontwikkelt een onafhankelijke aggregatorrol voor elektrische voertuigen om flexvermogen op de aFRR-markt aan te bieden, waardoor de toegang tot deze markt wordt vergemakkelijkt en de dekkingsgraad verhoogt.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
NetOptimalisatie voor Grootschalige Inpassing Zon- en windstroom Middels Opslag en SoftwareHet project ontwikkelt een softwareplatform om opslag bij woningen te integreren met het distributienet, waardoor netcapaciteit voor duurzame energie wordt vergroot en schaarste wordt verminderd. | Missiegedrev... | € 1.533.661 | 2022 | Details |
“Intelligent load system”Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het aansturen van laadpalen met lokaal duurzame energie. | Mkb-innovati... | € 19.740 | 2023 | Details |
“Intelligent load system”Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem dat lokaal duurzame energie koppelt aan laadpalen, ter ondersteuning van een toekomstbestendig smart 'local grid'. | Mkb-innovati... | € 19.740 | 2023 | Details |
HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren. | Missiegedrev... | € 1.386.415 | 2022 | Details |
NetOptimalisatie voor Grootschalige Inpassing Zon- en windstroom Middels Opslag en Software
Het project ontwikkelt een softwareplatform om opslag bij woningen te integreren met het distributienet, waardoor netcapaciteit voor duurzame energie wordt vergroot en schaarste wordt verminderd.
“Intelligent load system”
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het aansturen van laadpalen met lokaal duurzame energie.
“Intelligent load system”
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem dat lokaal duurzame energie koppelt aan laadpalen, ter ondersteuning van een toekomstbestendig smart 'local grid'.
HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet.
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)
Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren.