Smart Charging Pilot op transformator niveau

Dit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen.

Subsidie
€ 394.835
Jaar onbekend

Projectdetails

Aanleiding

Dit DEI-project betreft een nieuw idee voor smart charging door laadpalen aan elkaar te koppelen binnen één lokaal laagspanningsnet.

Hierdoor kan gekeken, gemeten en gestuurd worden op het maximum verbruik van een groep laadpalen in plaats van één enkele aansluiting. Dit heeft als voordeel dat smart charging effectiever is, er meer auto’s geladen kunnen worden zonder netverzwaringen én dat de betreffende auto’s gemiddeld veel sneller opgeladen worden.

Doelstelling

Het doel van dit DEI-project is het met praktijkdata valideren van een nieuwe smart charging technologie.

Hierbij wordt de elektrische energievraag voor EV's via laadpalen gebundeld om het beschikbare aanbod in kabel- en trafocapaciteit efficiënter te kunnen gebruiken voor elektrisch laden. Dit moet helpen om congesties in energienetten te voorkomen. Dit moet in potentie de oplossing kunnen vormen voor het capaciteits- en congestieprobleem van netbeheerders.

Korte omschrijving

Een succesvolle uitvoering van deze pilot vereist experimentele ontwikkeling in de vorm van:

  • Softwareontwikkeling voor het smart charging platform
  • Data-acquisitie, -aggregatie, -verrijking en -communicatie
  • Genereren van voorspellingen naar de eindgebruiker over de beschikbare laadcapaciteit

Resultaat

Het beoogde resultaat van dit project is het testen en bewijzen van de technische, economische en juridische voor- en nadelen van een (in de pilot gevirtualiseerde) aggregatie van 50 publieke laadpalen op één MS/LS-transformator in een representatieve pilotomgeving.

Deze omgeving moet aan alle eisen voldoen om, na succes, in te kunnen zetten en op te schalen in de markt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 394.835

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
SubsidiejaarJaar onbekend

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Eco-movement B.V.
  • EVnetNL B.V.
  • GreenFlux Assets B.V.penvoerder
  • Stichting ElaadNL

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen DEI+

Demonstratie...

Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVs

Dit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten.

€ 1.094.813
Demonstratie...

AME AC-laadplatform

Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 299.673
Demonstratie...

Pilot van virtuele aggregatie van Cube batterijsystemen ten behoeve van een Virtual Power Plant

Het project ontwikkelt en test een pilot voor een virtuele batterij die meerdere Cube-systemen koppelt, om pieken in energieproductie en -vraag op grotere schaal te beheren en extra inkomsten te genereren.

€ 122.424
Demonstratie...

Volgende stap in de energie transitie: V2G voor virtual power plants.

Jedlix ontwikkelt een aansturingsprogramma voor decentrale autoaccu's om het elektriciteitsnet te stabiliseren en CO2-uitstoot te verminderen door duurzame energie op te slaan en terug te leveren.

€ 129.600
Demonstratie...

Onafhankelijk secundair regel reservevermogen (aFRR) aan te bieden uit een pool van elektrische auto

Dit project ontwikkelt een onafhankelijke aggregatorrol voor elektrische voertuigen om flexvermogen op de aFRR-markt aan te bieden, waardoor de toegang tot deze markt wordt vergemakkelijkt en de dekkingsgraad verhoogt.

€ 105.750

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Missiegedrev...

NetOptimalisatie voor Grootschalige Inpassing Zon- en windstroom Middels Opslag en Software

Het project ontwikkelt een softwareplatform om opslag bij woningen te integreren met het distributienet, waardoor netcapaciteit voor duurzame energie wordt vergroot en schaarste wordt verminderd.

€ 1.533.661
Mkb-innovati...

“Intelligent load system”

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het aansturen van laadpalen met lokaal duurzame energie.

€ 19.740
Mkb-innovati...

“Intelligent load system”

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem dat lokaal duurzame energie koppelt aan laadpalen, ter ondersteuning van een toekomstbestendig smart 'local grid'.

€ 19.740
Mkb-innovati...

HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALEN

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet.

€ 20.000
Missiegedrev...

Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)

Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren.

€ 1.386.415