HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALEN

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

De kern van dit haalbaarheidsproject richt zich op het onderzoeken en evalueren van de technische en economische haalbaarheid van de ontwikkeling van een bi-directioneel charging controlboard voor publieke laadpalen. Met deze bi-directionele controller moet het mogelijk worden om Electric Vehicles (EV’s) via publieke laadpalen slim te laden, zodat zij als capaciteitsbuffer kunnen bijdragen aan de verminderde belasting van het landelijke elektriciteitsnetwerk.

Technische Haalbaarheid

De bi-directionele controller zal de koppeling vormen tussen publieke laadpalen en EV’s, zodat een stabiele groei van onze nationale stroomvoorziening mogelijk wordt. In deze haalbaarheidsstudie zullen de te ontwikkelen hardware en (powerline-)communicatieprotocollen van de bi-directionele charging controlboard worden onderzocht. Er wordt hiertoe onderzoek gedaan naar de volgende technische haalbaarheidsvragen:

  • Wat is nodig om de verschillen in communicatiesystemen en protocollen van de EV-fabrikanten te kunnen ondervangen?
  • Hoe dient het communicatieprotocol van de controller te worden ingericht om bi-directioneel laden mogelijk te maken?
  • Welke hardware is nodig om bi-directionele (powerline-)communicatie met de EV te faciliteren?
  • Kunnen we een controller ontwikkelen die qua dimensies in een lantaarnpaal past (diameter ± 200 mm)?
  • Welke gegevens heeft de Netbeheerder nodig van de laadpaal en (accu van de) EV om energiestromen te optimaliseren?
  • Kan de accu van een EV worden gebruikt om het elektriciteitsnet te stabiliseren?
  • Zijn specifieke laadprofielen nodig wanneer de accu wordt gebruikt als energiebuffer?
  • Wat is het effect op load balancing als de beschikbaarheid van de laadstroom niet onbeperkt is?
  • Kan met nieuwe testmethodieken en simulaties worden voorkomen dat fouten in de communicatie pas na de ontwikkelfase in het serieproduct worden ontdekt?
  • Kan een EV ‘ingeplugd’ blijven om een bufferfunctie te realiseren?
  • Hoe kan beïnvloeding c.q. overspraak worden voorkomen tussen EV’s die op één laadpaal zijn aangesloten?

Economische Haalbaarheid

Ook zal onderzoek worden gedaan naar onderstaande economische haalbaarheidsvragen:

  • Wat is het juiste verdienmodel voor de beoogde innovatie?
  • Hoe kan de verrekening van de stroomkosten worden verwerkt in de businesscase?
  • Wat zijn huidige of toekomstige mogelijk concurrerende producten en wat zijn door hen gehanteerde verdienmodellen en marges?
  • Vanaf welke hoeveelheid is productie economisch rendabel en de innovatie implementeerbaar?
  • Wat is de verwachte levensduur en correspondeert dit met de laadpaalinfrastructuur?
  • Wat is de return on investment en het TCO-model?
  • Hoe groot is de marktvraag naar het beoogde product? Hoe kan de meerwaarde het best worden gecommuniceerd, en hoe kunnen klanten worden bereikt?
  • Wat zijn de kosten voor het ontwikkelen en van de overige investeringen in o.a. marketing en communicatie (en bijv. licenties of officiële tests)?
  • Wat voor samenwerkingen kunnen interessant zijn voor vermarkting of verdere ontwikkeling, en in hoeverre is dit noodzakelijk?
  • Kan met bestaande leveranciers van hardware worden samengewerkt?

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • BEELINERS B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

ONTWIKKELING DUURZAAM EN VEILIG OPLAADSYSTEEM VOOR E-BIKE ACCUS

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een universele e-laadoplossing voor e-bikes, die zonne-energie benut, diefstalpreventie biedt en veilige opslag garandeert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek groene laadtransacties

TanQyou onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve laadpropositie die realtime groene stroom garandeert voor elektrisch vervoer, met als doel duurzame laadtransacties te vermarkten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CHARGE

Het project onderzoekt de haalbaarheid van slimme laadstations die het vermogen aanpassen om de stabiliteit van het elektriciteitsnet bij toenemende EV-aantallen te waarborgen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek Safer Pay

MoveYou B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve softwareoplossing met wisselende QR-codes om het gebruiksgemak van elektrisch rijden te verbeteren en de toegankelijkheid te vergroten.

€ 20.000
Mkb-innovati...

“Intelligent load system”

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem dat lokaal duurzame energie koppelt aan laadpalen, ter ondersteuning van een toekomstbestendig smart 'local grid'.

€ 19.740

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Demonstratie...

Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVs

Dit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten.

€ 1.094.813
Demonstratie...

Smart Charging Pilot op transformator niveau

Dit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen.

€ 394.835
Demonstratie...

AME AC-laadplatform

Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.

€ 299.673