Herindiening Experiment Smart Charging Algoritmes en Protocollen voor EVs
Dit project ontwikkelt en test een open smart charging protocol voor het optimaliseren van laadpalen, gericht op het verbeteren van flexibiliteit en samenwerking in de energie- en systeemmarkten.
Projectdetails
Aanleiding
Laadpalen hebben verschillende Charge Point Operators, verschillende eigenaren en uiteenlopende gebruiksprofielen. Smart Charging is één van de beste potentiële oplossingen voor het realiseren van flexibiliteit.
Er is immers geen bron van flexibiliteit die op zo'n grote schaal en tegen zulke lage kosten flexibiliteit kan bieden als die van het laden van elektrische auto's. Hiertoe moeten nieuwe oplossingen worden gevonden om smart charging op basis van gebruik en de beschikbare flexibiliteit op het net verregaand te optimaliseren.
Waar huidige initiatieven zich richten op smart charging oplossingen binnen netaansluitingen van DSOs, richt dit project voor het eerst op het voorspellen en optimaliseren van het gebruik van laadpalen door EV-gebruikers in relatie tot de benodigde flexibiliteit over het gehele elektriciteitsnet vanuit het oogpunt van de energiehandelsmarkten en systeemdiensten.
Doelstelling
Het doel van dit project is het creëren en praktijktesten van een (set van) protocol(len) tussen enerzijds de spelers in de energie- en systeemmarkten en anderzijds de partijen die de flexibiliteit van elektrische auto's kunnen ontsluiten via honderdduizenden simultaan gestuurde laadpalen.
Hierbij wordt overgegaan van sturen op totaalvermogen in de huidige situatie naar gestuurd laden op EAN-niveau.
Korte omschrijving
Deze pilot omvat de ontwikkeling van een nieuw open smart charging protocol op straat/EAN-niveau en de ontwikkeling van smart charging applicaties op minimaal 1.000 publieke laadpalen, die (virtueel) aan elkaar zijn te koppelen.
In deze experimenten kan worden gemeten aan verschillende smart charging scenario's voor verschillende gebruikerssituaties.
Resultaat
Beoogde resultaten in dit voorstel zijn:
- Whitepapers en bibliotheek van nieuwe en verbeterde protocollen (toevoegingen aan OCPI, OSCP, OADR) voor het regelen van smart charging flexibiliteit voor grote vloten. De communicatieprotocollen worden bij succes door NKL open source beschikbaar gemaakt aan de gehele markt en indien haalbaar tot nieuwe open standaard gemaakt.
- Algoritme dat een wholesale-positie vertaalt naar een gewenst laadprofiel voor grote groepen laadpalen.
- Algoritme dat een groepsprofiel vertaalt naar laadprofielen voor individuele laadsessies.
- Het op een schaalbare en interoperabele manier kunnen betrekken van EV-rijders bij smart charging.
- Praktijktestresultaten met verschillende gebruiksprofielen en -scenario's.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 1.094.813 |
Tijdlijn
Startdatum | 7-1-2020 |
Einddatum | 7-1-2023 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Dexter Energy Services B.V.
- GreenFlux Assets B.V.penvoerder
- Stg. Nation. Kennisplatf. Laadinfrastructuur
- TotalEnergies Charging Solutions Nederland B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart Charging Pilot op transformator niveauDit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen. | Demonstratie... | € 394.835 | Onbekend | Details |
AME AC-laadplatformHet project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen. | Demonstratie... | € 299.673 | 2022 | Details |
Onafhankelijk secundair regel reservevermogen (aFRR) aan te bieden uit een pool van elektrische autoDit project ontwikkelt een onafhankelijke aggregatorrol voor elektrische voertuigen om flexvermogen op de aFRR-markt aan te bieden, waardoor de toegang tot deze markt wordt vergemakkelijkt en de dekkingsgraad verhoogt. | Demonstratie... | € 105.750 | 2019 | Details |
Wattflex: ontwikkeling van coöperatieve aggregator dienstenHet project ontwikkelt en test een hybride coöperatieve aggregator voor lokale energiecoöperaties, gericht op het optimaliseren van flexibiliteit en het leveren van regelvermogen aan energiemarkten. | Demonstratie... | € 1.317.013 | 2021 | Details |
Open VPP: Pilot FlexibiliseringHet project ontwikkelt een pilot voor een Open Virtual Power Plant die kleinschalige en mobiele energie-assets bundelt om flexibiliteit te bieden op elektriciteitsmarkten en congestieproblemen op te lossen. | Demonstratie... | € 1.197.454 | 2021 | Details |
Smart Charging Pilot op transformator niveau
Dit DEI-project valideert een nieuwe smart charging technologie voor het efficiënt bundelen van laadpalen, om congestie te voorkomen en het opladen van EV's te versnellen.
AME AC-laadplatform
Het project AME richt zich op het ontwikkelen van een betaalbaar AC-laadplatform met V2G-technologie om de laadinfrastructuur in Nederland te versnellen en CO2-uitstoot te verminderen.
Onafhankelijk secundair regel reservevermogen (aFRR) aan te bieden uit een pool van elektrische auto
Dit project ontwikkelt een onafhankelijke aggregatorrol voor elektrische voertuigen om flexvermogen op de aFRR-markt aan te bieden, waardoor de toegang tot deze markt wordt vergemakkelijkt en de dekkingsgraad verhoogt.
Wattflex: ontwikkeling van coöperatieve aggregator diensten
Het project ontwikkelt en test een hybride coöperatieve aggregator voor lokale energiecoöperaties, gericht op het optimaliseren van flexibiliteit en het leveren van regelvermogen aan energiemarkten.
Open VPP: Pilot Flexibilisering
Het project ontwikkelt een pilot voor een Open Virtual Power Plant die kleinschalige en mobiele energie-assets bundelt om flexibiliteit te bieden op elektriciteitsmarkten en congestieproblemen op te lossen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
ROBUSTROBUST ontwikkelt een integraal flexibiliteitssysteem op stadsregioniveau om lokale congestie te verminderen en de inzet van duurzame energie en elektrisch vervoer te optimaliseren. | Missiegedrev... | € 3.327.753 | 2021 | Details |
ORKEST – Optimal integration of network flexibiilty and asset intelligence to increase large-scale integration of RES, while maintaining reliabilityHet project richt zich op het ontwikkelen van optimalisatiemethoden en tools voor actief capaciteitsbeheer van overvolle netten, om de energietransitie te versnellen en de betrouwbaarheid te waarborgen. | Missiegedrev... | € 2.602.933 | 2023 | Details |
Energy Control Businesspark – EcofactorijHet project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren. | Missiegedrev... | € 3.251.249 | 2023 | Details |
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren. | Missiegedrev... | € 1.386.415 | 2022 | Details |
HAALBAARHEIDSSTUDIE NAAR EEN BI-DIRECTIONEEL CHARGING CONTROLBOARD VOOR PUBLIEKE LAADPALEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een bi-directioneel laadcontroller voor publieke laadpalen, gericht op slim laden van EV's ter ondersteuning van het elektriciteitsnet.
ROBUST
ROBUST ontwikkelt een integraal flexibiliteitssysteem op stadsregioniveau om lokale congestie te verminderen en de inzet van duurzame energie en elektrisch vervoer te optimaliseren.
ORKEST – Optimal integration of network flexibiilty and asset intelligence to increase large-scale integration of RES, while maintaining reliability
Het project richt zich op het ontwikkelen van optimalisatiemethoden en tools voor actief capaciteitsbeheer van overvolle netten, om de energietransitie te versnellen en de betrouwbaarheid te waarborgen.
Energy Control Businesspark – Ecofactorij
Het project ontwikkelt een schaalbaar, semi-autonoom lokaal energiesysteem (SALECS) om netcongestie te verminderen en duurzame energieproductie op bedrijventerreinen te optimaliseren.
Local Energy Hubs (als oplossingsrichting voor de te verwachte explosieve toename in elektrisch vervoer in de logistieke sector i.c.m. Zon PV op daken)
Het project ontwikkelt een Local Energy Hub voor industrieterreinen om duurzame energie efficiënter te benutten, congestie te managen en grootschalige zonnestroomopwekking te faciliteren.