A Digital Twin for Electromobility Flexibility Forecast
eMob-Twin is a digital twin model that integrates urban EV mobility with energy consumption to optimize charging infrastructure and enhance e-flexibility for sustainable traffic systems.
Projectdetails
Introduction
As efforts for environmental protection become a major priority, Electric Vehicles (EVs) have started to emerge as one of the main components of sustainable traffic systems in cities worldwide. Indeed, some countries have started to incorporate plans to phase out conventional vehicles during the next few years with a view to reducing carbon emissions.
Challenges of Electrified Traffic Networks
However, this shift towards an electrified traffic network involves several challenges that need to be met for EVs to become a mainstream feature.
Consumer Concerns
On the consumer side, one of the most common complaints about EVs is the lack of appropriate charging infrastructures that would make for seamless day-to-day mobility.
Impact on Power Networks
On the side of city officials and stakeholders, EVs could have a great impact on the power network infrastructure by:
- Overloading congested nodes.
- Being actively used to benefit the power network if Vehicle-to-Grid connections became commonplace.
Leveraging e-Flexibility
In order to leverage these opportunities for e-flexibility, it will first be necessary to model the power requirements and the energy consumption of EVs in time and space. These factors are linked to the mobility patterns of people in urban areas as they go about their everyday lives.
eMob-Twin Overview
eMob-Twin is a digital twin based on a macroscopic model in which urban EV mobility is combined with an energy model describing vehicles' State-of-Charge. This model can run simulations with a fine space/time granularity.
Features of eMob-Twin
eMob-Twin will also include:
- Charging stations along with their exact locations.
- Power characteristics of these charging stations.
Applications of eMob-Twin
eMob-Twin will thus become a key tool for making full use of the potential advantages of e-flexibility in a wide range of business and industrial contexts, including:
- Fleet transportation services
- Integration of renewables
- Charging station companies
- Electricity aggregators
- Transmission System Operators
- Distribution System Operators
- Electricity markets
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 150.000 |
Totale projectbegroting | € 150.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2023 |
Einddatum | 31-10-2024 |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CENTRE NATIONAL DE LA RECHERCHE SCIENTIFIQUE CNRSpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
INNOVATIE DATASTROMEN ALS KATALYSATOR VOOR DE MOBILITEITSTRANSITIEHet project onderzoekt de technische, economische en juridische haalbaarheid van een dataplatform om de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen en het gebruik van EV's te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2020 | Details |
V2G slim ladenJedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
ULTIMATE CONNECTED CARHet project onderzoekt de haalbaarheid van een open platform dat mobiliteitsvraag en -aanbod verbindt, met focus op het optimaliseren van transportdiensten en laadstationbeheer voor EV's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Forecasting onbalans in energienetwerkenHet project onderzoekt het gebruik van multi-objectieve simulaties en finite state machines voor het voorspellen van energienet-onbalans, om laadstrategieën voor EV's en energieplanning te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
INNOVATIE DATASTROMEN ALS KATALYSATOR VOOR DE MOBILITEITSTRANSITIE
Het project onderzoekt de technische, economische en juridische haalbaarheid van een dataplatform om de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen en het gebruik van EV's te optimaliseren.
Modulair EV-platform voor een driewielig stadsvoertuig in opkomende landen.
Dit project ontwikkelt een modulaire, duurzame elektrische rickshaw voor opkomende landen, gericht op last-mile mobiliteit en energie-efficiëntie.
V2G slim laden
Jedlix onderzoekt de inzet van elektrische auto’s als batterij voor het elektriciteitsnet via Vehicle 2 Grid om de energietransitie naar duurzame energie te versnellen.
ULTIMATE CONNECTED CAR
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een open platform dat mobiliteitsvraag en -aanbod verbindt, met focus op het optimaliseren van transportdiensten en laadstationbeheer voor EV's.
Forecasting onbalans in energienetwerken
Het project onderzoekt het gebruik van multi-objectieve simulaties en finite state machines voor het voorspellen van energienet-onbalans, om laadstrategieën voor EV's en energieplanning te verbeteren.