Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
Projectdetails
Inleiding
Onderhavig project heeft betrekking op de ontwikkeling van een compacte waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset die geschikt is voor mobiele toepassingen in de transportindustrie (hierna te noemen H2-genset). Dat houdt in dat de genset gedurende transport en onder wisselende (klimatologische) omstandigheden zijn werk zal moeten kunnen doen. Deze omstandigheden zijn heel anders dan een stationaire toepassing.
Strategische Doelstellingen
Het project sluit aan bij de strategische doelstellingen van de topsector Logistiek en Energie. Het project draagt onder meer bij aan duurzame logistiek. Dit vormt ook een maatschappelijke uitdaging.
Duurzaamheid en Impact
Als het project succesvol verloopt, zal het leiden tot een vermindering van uitstoot, geluid en stank tijdens logistiek en transport. Daarnaast draagt de beoogde nieuwe technologie bij aan:
- Verbetering van de economische slagkracht
- Verbetering van het verdienvermogen van de Nederlandse logistiek
Innovatie en Toekomst
Het project zal leiden tot een innovatieve en internationaal vooraanstaande logistieke sector. Het past binnen de programmalijn van de logistieke sector doordat aandrijving zal plaatsvinden niet door fossiele, maar door renewable energiebronnen op een dusdanige wijze dat er sprake zal zijn van zero emissie van schadelijke stoffen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 306.266 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Genmark B.V.penvoerder
- Hymove B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Waterstof -Tanken bij de telerHet project richt zich op de ontwikkeling van kleinschalige waterstofproductie en -opslag in de glastuinbouw, met als doel duurzame energie te integreren voor verwarming en transport. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie WaterstoftechnologieEnersea onderzoekt de haalbaarheid van offshore waterstofproductie met nieuwe technologie en hergebruik van bestaande assets voor duurzame energieoplossingen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transportSummit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
New Power de Rijdende H2 BatterijDit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt. | MIT Haalbaarheid | € 19.800 | 2020 | Details |
Waterstof -Tanken bij de teler
Het project richt zich op de ontwikkeling van kleinschalige waterstofproductie en -opslag in de glastuinbouw, met als doel duurzame energie te integreren voor verwarming en transport.
Haalbaarheidsstudie Waterstoftechnologie
Enersea onderzoekt de haalbaarheid van offshore waterstofproductie met nieuwe technologie en hergebruik van bestaande assets voor duurzame energieoplossingen.
Haalbaarheidsonderz. lokale waterstofclusters van opwek, opslag en tankstation tbv (zwaar) transport
Summit Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een schaalbare waterstofketen voor zwaar transport, gericht op duurzame energieproductie en zero-emissie vervoer.
New Power de Rijdende H2 Batterij
Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.