SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters
ProjectenRegelingenAnalyses

Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato

ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

ABATO Motoren uit Den Bosch is een leverancier van noodstroomaggregaten, dieselmotoren, scheepsmotoren en tractormotoren. De in 2006 opgerichte onderneming heeft ruim 20 medewerkers in dienst en is destijds begonnen met scheepsmotoren, waarbij later ook stroomaggregaten in het programma zijn opgenomen.

Sinds 2009 is de scope van de onderneming verruimd naar utiliteit en industrie, dat zich over de landsgrenzen binnen Europa uitstrekt, waarbij met name Duitsland wordt genoemd. Ook heeft men sinds 2009 de omslag gemaakt van importeur naar een organisatie met een R&D-team dat zich toelegt op productontwikkeling, service en nieuwe technologieën.

Door de jaren heen hebben noodstroomgeneratoren een steeds belangrijkere rol gekregen binnen het productportfolio van ABATO Motoren. Deze generatoren worden ingezet bij schepen, datacenters, een veelvoud aan utiliteit en industriële omgevingen, ziekenhuizen, etc. Hierbij wordt al enige jaren samengewerkt met de in Nederland toonaangevende noodstroominstallatie leverancier Elinex (Ridderkerk).

Aanleiding

Waterstof wordt gezien als een belangrijke energiedrager om de problematiek rondom emissies het hoofd te bieden. ABATO Motoren levert vandaag de dag stroomaggregaten en UPS-systemen die respectievelijk diesel en accu's als energiedrager gebruiken. Deze redenen vormen de aanleiding om een UPS-systeem op waterstof voor te dragen als onderzoeksobject.

Innovatief vervolgproject

Binnen alle datacenters worden UPS-systemen gebruikt. UPS staat voor Uninterruptible Power Supply. In meer dan 95% van de gevallen zijn deze systemen gebaseerd op batterijen.

Deze UPS-systemen kunnen bij stroomuitval in de meeste gevallen voor circa 30 minuten het datacenter van noodstroom voorzien. Deze batterijen hebben een typische levensduur van ongeveer vijf jaar. Het is mogelijk om deze te vervangen door waterstof als energiedrager. Dit levert een enorme milieu- en investeringswinst op, die de doelgroep zeker zal afwegen.

Aansluiting missies

Het project heeft aansluiting met de KIA Energie en Duurzaamheid & Sleuteltechnologieën, Missie C:

  • In 2050 zijn grondstoffen, producten en processen in de industrie netto klimaatneutraal en voor tenminste 80% circulair.
  • MMIP 8: Elektrificatie en radiaal vernieuwde processen.

Ook is aansluiting te maken met KIA Veiligheid, Missie Cyberveiligheid:

  • Versterken van offensieve en defensieve cybercapaciteiten: Sterke fysieke en digitale ‘dijken’ om vitale processen en infrastructuur.

Het project betreft een zeer innovatieve techniek (brandstofceltechnologie). De techniek in kwestie is vele malen duurzamer dan de huidige techniek. Het beoogde innovatieve product vervangt de voedingsbron van accu's door brandstofceltechnologie die wordt gevoed door groene waterstoftanks.

Een goed werkend noodstroomsysteem draagt eraan bij dat er geen belangrijke data verloren gaat in het geval van een stroomuitval. Binnen de RIS3 van Zuid-Nederland is directe aansluiting te maken met:

  1. 1.1 Energietransitie, onderdeel 2 betrouwbaar en veilig energiesysteem waarin innovatieve conversie- en opslagtechnieken (groene waterstof) in digitalisering essentieel zijn.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 64.000

Tijdlijn

Startdatum1-7-2021
Einddatum30-6-2022
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Abato Motoren B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Inhoudsopgave

MIT Haalbaarheid

Subsidie tot € 20.000 voor mkb-ondernemingen om de technische en economische haalbaarheid van een innovatief product, proces of dienst te onderzoeken.

Bekijk regeling

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

ProjectRegelingBedragJaarActie

Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato

Abato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten.

Mkb-innovati...€ 20.000
2022
Details

New Power de Rijdende H2 Batterij

Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.

Mkb-innovati...€ 19.800
2020
Details

Haalbaarheidsonderzoek naar AEM-elektrolyse direct gekoppeld aan de hernieuwbare energiebron

ElecHydro ontwikkelt een optimale systeemarchitectuur voor PV-to-Gas projecten met AEM-technologie om kosteneffectieve groene waterstofproductie te realiseren en het hoogspanningsnet te ontlasten.

Mkb-innovati...€ 20.000
2020
Details

Maritieme hybride aandrijflijn

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.

Mkb-innovati...€ 20.000
2022
Details

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

Mkb-innovati...€ 20.000
2020
Details
Mkb-innovati...

Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato

Abato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2022
Details
Mkb-innovati...

New Power de Rijdende H2 Batterij

Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 19.800
2020
Details
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar AEM-elektrolyse direct gekoppeld aan de hernieuwbare energiebron

ElecHydro ontwikkelt een optimale systeemarchitectuur voor PV-to-Gas projecten met AEM-technologie om kosteneffectieve groene waterstofproductie te realiseren en het hoogspanningsnet te ontlasten.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2020
Details
Mkb-innovati...

Maritieme hybride aandrijflijn

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2022
Details
Mkb-innovati...

Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen

HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2020
Details

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ProjectRegelingBedragJaarActie

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

Mkb-innovati...€ 306.266
2021
Details

SHIFT

Het SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei.

Mkb-innovati...€ 131.600
2023
Details

Groene waterstof als bouwsteen voor een duurzaam energiesysteem

Dit project ontwikkelt een prototype elektrolyser voor efficiënte en veilige productie van groene waterstof ter ondersteuning van de energietransitie.

Mkb-innovati...€ 200.000
2022
Details

Smart Hydrogen Hub: Een lokale groene waterstofketen in Rotterdam voor de industrie en mobiliteit

De Smart Hydrogen Hub demonstreert een innovatieve waterstofproductiefaciliteit in Rotterdam, gericht op CO2-reductie en het creëren van een positieve businesscase voor groene waterstof.

Demonstratie...€ 6.354.380
2024
Details

EnergHys

EnergHys aims to establish a 300 MW electrolyser in the Netherlands for producing 22,000 tonnes of renewable hydrogen annually, significantly reducing GHG emissions and promoting a sustainable hydrogen economy.

Innovation F...€ 75.000.000
2024
Details
Mkb-innovati...

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 306.266
2021
Details
Mkb-innovati...

SHIFT

Het SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 131.600
2023
Details
Mkb-innovati...

Groene waterstof als bouwsteen voor een duurzaam energiesysteem

Dit project ontwikkelt een prototype elektrolyser voor efficiënte en veilige productie van groene waterstof ter ondersteuning van de energietransitie.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 200.000
2022
Details
Demonstratie...

Smart Hydrogen Hub: Een lokale groene waterstofketen in Rotterdam voor de industrie en mobiliteit

De Smart Hydrogen Hub demonstreert een innovatieve waterstofproductiefaciliteit in Rotterdam, gericht op CO2-reductie en het creëren van een positieve businesscase voor groene waterstof.

Demonstratie Energie Innovatie
€ 6.354.380
2024
Details
Innovation F...

EnergHys

EnergHys aims to establish a 300 MW electrolyser in the Netherlands for producing 22,000 tonnes of renewable hydrogen annually, significantly reducing GHG emissions and promoting a sustainable hydrogen economy.

Innovation Fund – Large-Scale Projects
€ 75.000.000
2024
Details

SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters

Vind en verken subsidieprojecten in Nederland en Europa.

Links

  • Projecten
  • Regelingen
  • Analyses

Suggesties

Heb je ideeën voor nieuwe features of verbeteringen?

Deel je suggestie
© 2025 SubsidieMeesters. Alle rechten voorbehouden.