Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen

Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Automatisering, verduurzaming en verbetering van de veiligheid op schepen is van groot belang en heeft de afgelopen jaren geen grote verbeteringen gezien. Een niet energie-efficiënt, gevaarlijk en arbeidsintensief proces waar ruimte voor verbetering is, is het openen van het vrachtruim op schepen dat is afgedekt met pontonluiken, waarbij momenteel drie personen betrokken zijn en er regelmatig ongelukken met (zwaar) letsel plaatsvinden.

Huidige situatie

Het huidige, zware, hydraulisch aangedreven systeem opereert door gebruik van een grote, logge en gevaarlijke portaalkraan.

Doel van het project

Van Egten wil in dit project onderzoeken of het mogelijk is om door middel van geautomatiseerde hefwerktuigen (“robot”), gebruikmakend van sensoren, de veiligheid te verhogen, het aantal personeel voor bediening te verlagen en tegelijkertijd de benodigde energie voor deze werkzaamheden te verminderen.

Voordelen van de nieuwe aanpak

Op deze manier wordt het:

  • Veiliger (geen mensen meer in de nabijheid van de lasten)
  • Mogelijk om meer vracht op het schip te vervoeren (het nieuwe werktuig wordt immers lichter)
  • Duurzaam, doordat er door een innovatieve constructie minder energie verbruikt wordt (lichter en hoger rendement) tijdens transport.

Onderzoeksfocus

Dit haalbaarheidsonderzoek richt zich op een product dat, middels het handelen van de luiken, toegang verschaft tot het ruim van een vrachtschip met zogenaamde “pontonluiken”. In dit onderzoek wil Van Egten nagaan of de huidige portaalkranen vervangen kunnen worden door een nieuw product in de vorm van een efficiënte automatische robotkraan die:

  1. Meer veiligheid biedt
  2. Minder personeel behoeft
  3. Het zwaartepunt en het gewicht van het product verlaagt, zodat er duurzamer gevaren kan worden.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Van Egten B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

Offshore Boarding Solutions

Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.

€ 197.363