Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato
ABATO Motoren ontwikkelt duurzame hybride scheepsmotoren door vervanging van dieselaggregaten met innovatieve batterij- en waterstofsystemen, gericht op emissieloze mobiliteit.
Projectdetails
Inleiding
Aanvrager. ABATO Motoren uit Den Bosch is een leverancier van noodstroomaggregaten, dieselmotoren, scheepsmotoren en tractormotoren. De in 2006 opgerichte onderneming heeft ruim 20 medewerkers in dienst en is destijds begonnen met scheepsmotoren, waarbij later ook stroomaggregaten in het programma zijn opgenomen. Sinds 2009 heeft men de omslag gemaakt van importeur naar een organisatie met een R&D-team dat zich toelegt op productontwikkeling, service en nieuwe technologieën.
Aanleiding / Probleemstelling
Door de jaren heen hebben hybride motoren zich ook in de scheepsvaart aangediend. Echter, wordt hier bij de energievoorziening vaak alsnog gebruikgemaakt van vervuilende dieselaggregaten. Dit komt doordat er op het moment van het ontwikkelen nog geen adequate energiesystemen voor elektrische aandrijving ontwikkeld waren. Recente innovaties bieden nu alternatieven, doordat er bedrijven bezig zijn met het ontwikkelen van nieuwe energiesystemen. Hierdoor zal het mogelijk zijn om de diesel aangedreven generatorsets te vervangen door een batterijpakket of brandstofcel/waterstoftank.
Innovatief Vervolgproject
ABATO voorziet een duurzame ontwikkelstap in het duurzamer kunnen realiseren van hybride scheepsmotor aandrijving door integratie en ontwikkeling van duurzame energiesystemen als vervanging voor generatorsets op diesel, zijnde waterstoftanks of zwaardere batterijpakketten.
Aansluiting Missies
Het project heeft aansluiting met de KIA Energie en Duurzaamheid, onderdeel I. Verlaging van het gebruik van fossiele energie c.q. van de uitstoot van CO2 of andere broeikasgassen.
- Deelmissie: "Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050".
- KIA Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen, onderdeel 5.3 Duurzaamheid, anders dan CO2 en MMIP 9 - Innovatieve aandrijving en gebruik van duurzame energiedragers voor mobiliteit.
Binnen de RIS3 van Zuid-Nederland is directe aansluiting te maken met 1.3 Klimaattransitie, onderdeel 3 luchtkwaliteit, waarin de opgave om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Abato Motoren B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Energievoorziening hybride scheepsmotoren AbatoAbato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening AbatoABATO Motoren ontwikkelt een innovatief UPS-systeem op waterstof om de milieu-impact te verminderen en de betrouwbaarheid van noodstroomvoorzieningen in datacenters te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening AbatoABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Maritieme hybride aandrijflijnHet project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof brandstofcellen en batterijpakketten, ter vermindering van fossiele energieafhankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato
Abato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten.
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato
ABATO Motoren ontwikkelt een innovatief UPS-systeem op waterstof om de milieu-impact te verminderen en de betrouwbaarheid van noodstroomvoorzieningen in datacenters te verbeteren.
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato
ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
Maritieme hybride aandrijflijn
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof brandstofcellen en batterijpakketten, ter vermindering van fossiele energieafhankelijkheid.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaartOntwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype. | Mkb-innovati... | € 109.830 | 2021 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart
Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.