Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato
ABATO Motoren ontwikkelt een innovatief UPS-systeem op waterstof om de milieu-impact te verminderen en de betrouwbaarheid van noodstroomvoorzieningen in datacenters te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Renovatie van thermisch verzinkte materialen wordt al jaren toegepast en is geen onbekende techniek. Arrosso heeft er jaren aan gewerkt om de renovatie van thermisch verzinkte geleiderail te industrialiseren en een techniek te ontwikkelen waarbij aangetoond wordt dat gerenoveerde geleiderail ook op veiligheidsgebied aan dezelfde eisen voldoet als nieuwe geleiderail. De door Arrosso gehanteerde werkwijze is door Kiwa gecertificeerd, waardoor de gerenoveerde geleiderail de CE-markering mag dragen. Deze CE-markering is van groot belang voor Rijkswaterstaat en andere overheden en hun doelstelling om in 2030 volledig circulair te worden.
Doelstelling
Onderdeel van de circulariteit van Rijkswaterstaat is het renoveren van zoveel mogelijk geleiderail en deze met CE-markering terug te plaatsen langs de openbare weg. Om echter de gevraagde jaarlijkse hoeveelheid geleiderail en andere verzinkte materialen te kunnen renoveren, is een verdergaande aanpassing in de renovatieketen noodzakelijk om de volgende redenen:
- Het ontzinken en opnieuw verzinken van hoeveelheden hoger dan 1.500 ton per jaar roept problemen op in het proces van ontzinken en opnieuw verzinken. De verzinkerij krijgt dan te maken met significante achteruitgang van de kwaliteit van haar proces.
- Het ontzinken in zoutzuur heeft een aantasting van gebruikte hulpmiddelen, machines en gebouwen tot gevolg, in hoge mate gerelateerd aan de hoeveelheid te renoveren materiaal.
- Bij het ontzinken komt zinkhoudend zoutzuur vrij. Dit zinkhoudend zoutzuur kan in het buitenland (Duitsland, België, Frankrijk) worden gerecycled, waarbij uit ervaring is gebleken dat de verwerkingscapaciteit momenteel ontoereikend is en bij het proces onnodig afval ontstaat dat gestort of verbrand wordt. Zonder mogelijkheid om het zinkhoudend zoutzuur af te zetten, kan een verzinkerij geen producten ontzinken.
- Als een verzinkerij niet kan ontzinken, dan kan Arrosso geen geleiderail en andere bouwconstructies renoveren.
Probleemstelling
Indien de beperkte afzetmogelijkheid van zinkhoudend zoutzuur de oorzaak is van de stagnatie in het renoveren, dan heeft een andere verzinkerij kiezen geen voordelen, omdat ook zij kampen met de beperkte afvoermogelijkheid van zinkhoudend zoutzuur. Als onderdeel van de keten wil Arrosso de mogelijkheid onderzoeken om zelf het vrijkomende zinkhoudende zoutzuur, met minimalisering van de hoeveelheid vrijkomend afval (slib), te gaan verwerken. Hiermee kan de capaciteit worden vergroot en de afzetmogelijkheid voor verzinkerijen worden gegarandeerd.
Doel van het project
Het uiteindelijke doel van dit project is om in de toekomst op grote schaal verzinkt metaalafval te recyclen om bij te dragen aan de circulaire ambities en het grondstoffengebruik te reduceren. Om dit te kunnen realiseren is het doel van het samenwerkingsproject het proces van ontzinken op basis van zoutzuur te optimaliseren en obstakels in de keten van het ontzinken en opnieuw verzinken bij verzinkerijen weg te nemen om dit proces op grote schaal te kunnen toepassen. Dit vereist industrieel onderzoek naar het verhogen van de capaciteit, het oplossen van (onderhouds-)problematiek en de milieuvriendelijke verwerking van vrijkomende restproducten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Abato Motoren B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening AbatoABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Energievoorziening hybride scheepsmotoren AbatoAbato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Energievoorziening hybride scheepsmotoren AbatoABATO Motoren ontwikkelt duurzame hybride scheepsmotoren door vervanging van dieselaggregaten met innovatieve batterij- en waterstofsystemen, gericht op emissieloze mobiliteit. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
New Power de Rijdende H2 BatterijDit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt. | Mkb-innovati... | € 19.800 | 2020 | Details |
Maritieme hybride aandrijflijnHet project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof brandstofcellen en batterijpakketten, ter vermindering van fossiele energieafhankelijkheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato
ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.
Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato
Abato ontwikkelt duurzame energiesystemen voor hybride scheepsmotoren ter vervanging van vervuilende dieselaggregaten.
Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato
ABATO Motoren ontwikkelt duurzame hybride scheepsmotoren door vervanging van dieselaggregaten met innovatieve batterij- en waterstofsystemen, gericht op emissieloze mobiliteit.
New Power de Rijdende H2 Batterij
Dit haalbaarheidsonderzoek onderzoekt de inzet van waterstofvoertuigen als mobiele batterij ter vervanging van dieselaggregaten, met als doel een emissievrij alternatief te ontwikkelen dat economische voordelen biedt.
Maritieme hybride aandrijflijn
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof brandstofcellen en batterijpakketten, ter vermindering van fossiele energieafhankelijkheid.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Smart Hydrogen Hub: Een lokale groene waterstofketen in Rotterdam voor de industrie en mobiliteitDe Smart Hydrogen Hub demonstreert een innovatieve waterstofproductiefaciliteit in Rotterdam, gericht op CO2-reductie en het creëren van een positieve businesscase voor groene waterstof. | Demonstratie... | € 6.354.380 | 2024 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
Groene waterstof als bouwsteen voor een duurzaam energiesysteemHet project ontwikkelt een prototype elektrolyser voor energie-efficiënte en veilige productie van groene waterstof, ter ondersteuning van de energietransitie in Zuid-Nederland. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
SHIFTHet SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei. | Mkb-innovati... | € 131.600 | 2023 | Details |
DUWAAL hub & satellite WieringerwerfHet Duwaal Hub & Satellite-project demonstreert een geïntegreerde waardechain voor de productie en distributie van kosteneffectieve groene waterstof uit windenergie voor zero-emissie mobiliteit. | Demonstratie... | € 11.801.753 | 2023 | Details |
Smart Hydrogen Hub: Een lokale groene waterstofketen in Rotterdam voor de industrie en mobiliteit
De Smart Hydrogen Hub demonstreert een innovatieve waterstofproductiefaciliteit in Rotterdam, gericht op CO2-reductie en het creëren van een positieve businesscase voor groene waterstof.
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.
Groene waterstof als bouwsteen voor een duurzaam energiesysteem
Het project ontwikkelt een prototype elektrolyser voor energie-efficiënte en veilige productie van groene waterstof, ter ondersteuning van de energietransitie in Zuid-Nederland.
SHIFT
Het SHIFT-project ontwikkelt en test de HyER Power Plant, een innovatieve waterstofoplossing voor duurzame energievoorziening in gebouwen, met als doel CO2-reductie en economische groei.
DUWAAL hub & satellite Wieringerwerf
Het Duwaal Hub & Satellite-project demonstreert een geïntegreerde waardechain voor de productie en distributie van kosteneffectieve groene waterstof uit windenergie voor zero-emissie mobiliteit.