Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.
Projectdetails
Inleiding
Dit project beoogt om de technische en economische haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor grote graafmachines te onderzoeken.
Doelstelling
Specifiek is de vraag of er een product kan worden ontwikkeld dat technisch geschikt is om een variatie aan bestaande graafmachines te elektrificeren, tegen kosten en modellen van betaling die de techniek toegankelijk maken voor de eigenaren van de machines.
Achtergrond
Dit project volgt uit een eerdere haalbaarheidsstudie naar de algehele potentie van elektrificatie van zware bouwmachines. In dit betreffende onderzoek is de meetdata van meerdere zware machines geanalyseerd om concrete conclusies te kunnen trekken over de haalbaarheid van elektrificatie.
Hieruit is naar voren gekomen dat met name graafmachines zich goed lenen voor elektrificatie middels retrofit.
Maatschappelijke Relevantie
Elektrificatie van grote bouwmachines heeft een grote maatschappelijke relevantie gezien hun grote aandeel in de landelijke CO2- en NOx-uitstoot. Recente ontwikkelingen zoals de landelijke stikstofcrisis en het klimaatakkoord zorgen er dan ook voor dat de vraag naar grote elektrische bouwmachines aanzienlijk toeneemt.
Huidige Markt
Hoewel het aanbod van elektrische minigraafmachines stijgt, blijft het aanbod van zware elektrische bouwmachines echter achter. Bovendien is het handjevol zwaardere elektrische machines dat reeds op de markt verkrijgbaar is, door hun extreem hoge aanschafprijs, geen werkbaar alternatief voor aannemers.
Oplossing
Door een standaard retrofit batterijpakket te ontwikkelen voor bestaande uit standaard SPIKE automotive-grade modules, ontstaat een schaalbare en betaalbare oplossing die een zeer hoge energiedichtheid biedt.
Innovatieve Financiering
Door dit product middels een innovatieve financieringspropositie aan te bieden, wordt een zware elektrische graafmachine die een gehele dag onafgebroken kan worden, financieel haalbaar voor aannemers. Hierdoor kan de noodzakelijke transitie naar duurzaam bouwmaterieel aanzienlijk worden versneld.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 57.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2020 |
Einddatum | 1-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- SPIKE Technologies B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Electrification of heavy machineryExcess Engineering has developed a patented electric actuator to replace hydraulic systems in construction machinery, enhancing efficiency, reducing maintenance, and increasing service life. | EIC Accelerator | € 2.500.000 | 2023 | Details |
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasisHet project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. | MIT R&D Samenwerking | € 187.075 | 2020 | Details |
Universeel Modulair Accu-systeemHet project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt. | MIT R&D Samenwerking | € 342.300 | 2021 | Details |
Electrification of heavy machinery
Excess Engineering has developed a patented electric actuator to replace hydraulic systems in construction machinery, enhancing efficiency, reducing maintenance, and increasing service life.
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
Universeel Modulair Accu-systeem
Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.