Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor elektrificatie van grote graafmachines, gericht op duurzaamheid en toegankelijkheid.
Projectdetails
Inleiding
Dit project beoogt om de technische en economische haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor grote graafmachines te onderzoeken. Specifiek is de vraag of er een product kan worden ontwikkeld dat technisch geschikt is om een variatie aan bestaande graafmachines te elektrificeren, tegen kosten en modellen van betaling die de techniek toegankelijk maken voor de eigenaren van de machines.
Achtergrond
Dit project volgt uit een eerdere haalbaarheidsstudie naar de algehele potentie van elektrificatie van zware bouwmachines. In dit betreffende onderzoek is de meetdata van meerdere zware machines geanalyseerd om concrete conclusies te kunnen trekken over de haalbaarheid van elektrificatie.
Hieruit is naar voren gekomen dat met name graafmachines zich goed lenen voor elektrificatie middels retrofit. Elektrificatie van grote bouwmachines heeft een grote maatschappelijke relevantie gezien hun grote aandeel in de landelijke CO2- en NOx-uitstoot.
Huidige situatie
Recente ontwikkelingen zoals de landelijke stikstofcrisis en het klimaatakkoord zorgen er dan ook voor dat de vraag naar grote elektrische bouwmachines aanzienlijk toeneemt.
Hoewel het aanbod van elektrische minigraafmachines stijgt, blijft het aanbod van zware elektrische bouwmachines echter achter. Bovendien is het handjevol zwaardere elektrische machines dat reeds op de markt verkrijgbaar is, door hun extreem hoge aanschafprijs, geen werkbaar alternatief voor aannemers.
Oplossing
Door een standaard retrofit batterijpakket te ontwikkelen voor bestaande uit standaard SPIKE automotive-grade modules, ontstaat een schaalbare en betaalbare oplossing die een zeer hoge energiedichtheid biedt.
Door dit product middels een innovatieve financieringspropositie aan te bieden, wordt een zware elektrische graafmachine die een gehele dag onafgebroken kan worden, financieel haalbaar voor aannemers. Hierdoor kan de noodzakelijke transitie naar duurzaam bouwmaterieel aanzienlijk worden versneld.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 57.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2020 |
Einddatum | 1-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- SPIKE Technologies B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Elektrificatie wegenfreesHet project onderzoekt de haalbaarheid van elektrificatie van een asfaltwegenfrees, inclusief veiligheids- en keurmerkvereisten. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Haalbaarheidsstudie elektrische graafmachineNijhuis Engineering onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van een graafmachine door diesel te vervangen door elektromotoren en accupakketten, met focus op prestaties en verdienmodel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
ONTWIKKELING DRIEFASEN-LADER (DC)Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve 380V driefasen-lader voor het efficiënt opladen van duurzame NiMH-batterijen in voederrobots in de agrarische sector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
eTrac Next Gen met verwisselbare accuHet project onderzoekt de haalbaarheid van de eTrac Next Gen met verwisselbare accu's voor continue inzetbaarheid van agrarisch materieel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Elektrificatie wegenfrees
Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrificatie van een asfaltwegenfrees, inclusief veiligheids- en keurmerkvereisten.
Haalbaarheidsstudie elektrische graafmachine
Nijhuis Engineering onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van een graafmachine door diesel te vervangen door elektromotoren en accupakketten, met focus op prestaties en verdienmodel.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
ONTWIKKELING DRIEFASEN-LADER (DC)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve 380V driefasen-lader voor het efficiënt opladen van duurzame NiMH-batterijen in voederrobots in de agrarische sector.
eTrac Next Gen met verwisselbare accu
Het project onderzoekt de haalbaarheid van de eTrac Next Gen met verwisselbare accu's voor continue inzetbaarheid van agrarisch materieel.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Universeel Modulair Accu-systeemHet project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 342.300 | 2021 | Details |
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasisHet project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 187.075 | 2020 | Details |
Electrification of heavy machineryExcess Engineering has developed a patented electric actuator to replace hydraulic systems in construction machinery, enhancing efficiency, reducing maintenance, and increasing service life. | EIC Accelerator | € 2.500.000 | 2023 | Details |
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-AConmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken. | Mkb-innovati... | € 163.063 | 2019 | Details |
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Universeel Modulair Accu-systeem
Het project ontwikkelt een modulair accusysteem voor bedrijfsmachines, dat efficiënt opladen en gebruik tijdens werktijden mogelijk maakt.
Multifunctioneel elektrisch werktuig op wielbasis
Het project ontwikkelt een duurzame mobiele graafmachine met een elektromotor om fossiele brandstoffen te vervangen en de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen.
Electrification of heavy machinery
Excess Engineering has developed a patented electric actuator to replace hydraulic systems in construction machinery, enhancing efficiency, reducing maintenance, and increasing service life.
Ontwikkeling Volledig Elektrisch Aangedreven en Elektronisch Aangestuurde Mini-Lader: Conmeq Serie-A
Conmeq ontwikkelt in samenwerking met twee MKB-bedrijven een veilige, volledig elektrische skid steer mini-lader om de bouwsector te verduurzamen en de concurrentiepositie te versterken.
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.