Double Deck Trailer E-as
Ontwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport.
Projectdetails
Inleiding
Ontwikkeling van een E-as voor double deck trailers. Het doel van dit project is het ontwikkelen en demonstreren van een elektrische aandrijving voor een double deck trailer op een as bestaande uit twee onafhankelijke as-lichamen.
Systeemomschrijving
Het te ontwikkelen systeem bestaat uit:
- Een wielophanging waarin de motor en aandrijving geïntegreerd worden.
- Een veilig 400 volt DC-systeem/bekabeling.
- Een accupakket met een veilige omkasting.
- De aansturing van het systeem met een CPU en besturingssoftware voor de aansturing van de beide motoren.
Innovatie
Een elektrische aandrijving op een enkelzijdige wielophanging van trailers bestaat nog niet. Het betreft een verdere verbetering van de toch al (per laadeenheid; pallet of rolcontainer) zeer duurzame double deck trailer.
Voordelen van de Double Deck Trailer
Een double deck trailer heeft twee laadverdiepingen en kan daardoor tot 60% meer lading meenemen. Nieuw aan het te ontwikkelen product is de aandrijving met twee afzonderlijke motoren die samen (rem-)energie regeneren en opslaan in de accu en daarmee de aandrijving van de truck-trailercombinatie ondersteunen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 101.345 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Burgers Carrosserie B.V.penvoerder
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
yDriveHet project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie. | Mkb-innovati... | € 133.787 | 2021 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | Mkb-innovati... | € 177.700 | 2023 | Details |
Actief volledig elektromagnetisch energieleverende voertuigveringOntwikkeling van een modulair ophangingsplatform voor bestelauto's met actieve elektromagnetische en luchtvering, gericht op betaalbaarheid, duurzaamheid en energie-efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2020 | Details |
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 196.651 | 2020 | Details |
THE NEW COOLHet project richt zich op de ontwikkeling van de milieuvriendelijke koeltrailer 'The New Cool', die gebruikmaakt van elektromotoren en zonnepanelen, ter vervanging van dieselaggregaten voor duurzame productie. | Mkb-innovati... | € 130.000 | 2015 | Details |
yDrive
Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Actief volledig elektromagnetisch energieleverende voertuigvering
Ontwikkeling van een modulair ophangingsplatform voor bestelauto's met actieve elektromagnetische en luchtvering, gericht op betaalbaarheid, duurzaamheid en energie-efficiëntie.
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.
Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.
THE NEW COOL
Het project richt zich op de ontwikkeling van de milieuvriendelijke koeltrailer 'The New Cool', die gebruikmaakt van elektromotoren en zonnepanelen, ter vervanging van dieselaggregaten voor duurzame productie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
yDrive 2.0Het project ontwikkelt een elektrische aandrijflijn voor opleggers om brandstof te besparen en actieradius te vergroten. | 1.1 - Het ve... | € 333.333 | 2023 | Details |
DSS (Double Steering System)Het project onderzoekt de haalbaarheid van een stuuras voor trailers die in beide richtingen kan bewegen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Elektrificatie kiptrailerHet project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
yESHet yES-project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw elektro-hydraulisch stuursysteem voor opleggers dat brandstofverbruik en emissies vermindert zonder extra trekkervoorzieningen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
yDrive 2.0
Het project ontwikkelt een elektrische aandrijflijn voor opleggers om brandstof te besparen en actieradius te vergroten.
DSS (Double Steering System)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een stuuras voor trailers die in beide richtingen kan bewegen.
Elektrificatie kiptrailer
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische module voor kiptrailers om duurzame technologie te bevorderen en de vervuiling door dieselmotoren in de recyclebranche te verminderen.
yES
Het yES-project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw elektro-hydraulisch stuursysteem voor opleggers dat brandstofverbruik en emissies vermindert zonder extra trekkervoorzieningen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.