Capacitor voor elektrische maritieme toepassingen

Holland Marine Parts onderzoekt de ontwikkeling van een Ultra Capacitor voor maritieme toepassingen om de duurzaamheid van elektrische schepen te verbeteren en accu-kosten te verlagen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Holland Marine Parts wil de haalbaarheid onderzoeken van de ontwikkeling van een Ultra Capacitor, waarmee een kortstondig elektrisch vermogen kan worden geleverd voor maritieme toepassingen.

Doel van de ontwikkeling

Deze UC maakt de gehele aandrijflijn van elektrische schepen duurzamer, door de piekbelasting van de conventionele accu efficiënt af te handelen.

Voordelen

Hierdoor worden de volgende voordelen behaald:

  • De levensduur van de accu wordt significant verlengd.
  • De gebruiks- en onderhoudskosten worden verlaagd.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Holland Marine Parts B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Step-up converter

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een hoog voltage elektromotor retrofit met een laag voltage accu voor snelladen van schepen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hydrofoil Offshore Wind - HOW

Flying Fish onderzoekt de haalbaarheid van een nieuw type Zero Emissie Crew Transfer Vessel met draagvleugels voor offshore windparken, resulterend in een rapport voor verdere ontwikkeling.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ontwikkeling optimalisatie software voor on-site high power capacity DC assets

Onderzoek naar de haalbaarheid van optimalisatiesoftware voor de ontwikkeling van on-site DC-assets met hoge vermogenscapaciteit.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460
Mkb-innovati...

Venturi Tidal Current Generator

Het project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines.

€ 139.008
Mkb-innovati...

MARitime Carbon Capture Utilisation and Storage (MARCCUS)

MARCCUS ontwikkelt een modulaire CO2-batterij voor container feeders die CO2 afvangt en opslaat, en deze als grondstof voor de tuinbouw inzet om emissies te reduceren.

€ 192.850
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000