Motonext: blueprint for the green future
Het Motonext-project ontwikkelt een duurzame racemotor voor het World SSP600-kampioenschap om de motorsport te verduurzamen en innovatieve toepassingen voor de industrie te stimuleren.
Projectdetails
Inleiding
Duurzaamheid is in alle opzichten een hot topic. Dit geldt ook voor de motorsport, want als zij niet binnen afzienbare tijd verduurzaamt, wordt de toekomst van deze sport onzeker. Het imago verandert onder druk van de maatschappelijke ontwikkelingen langzaam maar zeker in ‘vervuilend’ en ‘verkwistend’. Iets dat niet meer past in deze tijd.
Doel van het Consortium
Het consortium heeft tot doel het ontwikkelen en testen van een duurzame racemotor die zodanig competitief is dat aan het World SSP600-kampioenschap kan worden deelgenomen, zodat de motorsport wordt verduurzaamd en tevens spin-offs voor industriële toepassingen (mobiliteit, bouwmaterialen e.d.) worden gecreëerd.
Innovaties en Duurzaamheid
Het Motonext-project zal laten zien dat de huidige generatie verbrandingsmotoren, middels de inzet van plantaardige vervangers voor kunststof en/of carbon onderdelen, gecombineerd met plantaardige en te hergebruiken motorolie, alsmede plantaardige biobrandstof, tot vrijwel dezelfde raceprestaties komen, terwijl de CO2-uitstoot nagenoeg geheel wordt teruggedrongen. Dit leidt tot een uniek en perspectiefvol duurzaamheidsconcept voor de motorsport en daarbuiten.
Toepassingen buiten de Motorsport
Het maakt het ‘groene’ verschil in de motorsport, zodat deze toekomst blijft houden én tegelijkertijd als katalysator voor industriële toepassingen zal fungeren. Voorbeelden hiervan zijn:
- Duurzame motorolie en/of biobrandstof die buiten de motorsport wordt toegepast.
- Bio-vlas sandwichpanelen die als bouwmaterialen in chalets worden verwerkt, dan wel vergelijkbare gevelpanelen in de ruwbouw van woningen.
Deelname aan het Kampioenschap
Deelname van Motonext aan het World SSP600-kampioenschap is enerzijds bedoeld om aan te tonen dat het concept competitief is en anderzijds om de ontwikkelde innovaties te verfijnen. Motonext moet zich bewijzen door competitief te zijn en te demonstreren dat duurzaamheid en raceprestaties hand in hand kunnen gaan.
Motivatie voor Innovatie
De motivatie voor het initiëren van Motonext komt uit de motorsport zelf. Nu innoveren als sport betekent bestaansrecht in de toekomst. Het is de bedoeling de motorsport te gebruiken als platform én aanjager van duurzame innovaties die niet alleen in deze tak van sport, maar ook industrieel worden toegepast.
Rijdend Laboratorium
Motonext fungeert als rijdend laboratorium met als doel verduurzamingsinnovaties te initiëren en bij geschiktheid mogelijk te maken. De motorsport met bijbehorende topbelastingen en overige condities biedt een geschikt ontwikkelplatform. Door langdurig en competitief gebruik - onder zware en eveneens wisselende omstandigheden - worden de beoogde innovaties tot het uiterste beproefd. Dit is een unieke setting: een competitieve racemotor als snelste laboratorium ter wereld, zoals dat in het verleden ook is gebeurd bij de ontwikkeling van het alom bekende ABS-systeem en traction control.
Aansluiting bij Kennis- en Innovatie-Agenda’s
Het project vindt aansluiting bij een drietal maatschappelijke Kennis- en Innovatie-Agenda’s (KIA’s):
- KIA ‘Energie en Duurzaamheid’ - omdat middels de beoogde innovaties een bijdrage wordt geleverd aan een duurzame motorsport en daaruit voortvloeiende spin-offs voor industriële toepassing (lagere fossiele energie, mindere primaire grondstoffen, circulaire materialen e.d.).
- KIA ‘Sleuteltechnologieën’.
- KIA ‘Maatschappelijk Verdienvermogen’.
Consortium
Het consortium bestaat uit vier onafhankelijke en innovatieve MKB-bedrijven die bovendien allemaal uit Overijssel afkomstig zijn.
- TKR beschikt over kennis en expertise op alle gebieden van de motorsport en heeft daartoe een verscheidenheid aan specialisten in dienst.
- Kroon Oil heeft een reputatie als het gaat om motorolie voor racemotoren en is leverancier van meerdere raceteams.
- ARCABO en RC Panels zijn onder andere gespecialiseerd in de productie en verwerking van polyester en/of glasvezel sandwich- en gevelpanelen (toe te passen in/op chalets dan wel woningen). Beide bedrijven willen een verdere ‘duurzaamheidsslag’ maken onder andere door het toepassen van natuurlijke grondstoffen in hun producten.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 212.100 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- TKR B.V.penvoerder
- ARCABO B.V.
- Kroon-Oil B.V.
- Rc Panels B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Econamiq-ModusHet project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 43.831 | 2019 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die off-grid opereren en R&D gericht op gewichtsreductie en duurzame productie bevorderen, met als doel een CO2-neutrale mobiliteit in opkomende landen. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Circular Sunroof SystemHet project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector. | Mkb-innovati... | € 196.181 | 2017 | Details |
Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverterHet project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties. | Mkb-innovati... | € 190.243 | 2022 | Details |
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulairTUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Econamiq-Modus
Het project ontwikkelt een innovatieve cilinderkop voor brandstofmotoren die cilinderuitschakeling en overexpansie combineert, wat leidt tot 12% brandstofbesparing en verbeterde efficiëntie.
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die off-grid opereren en R&D gericht op gewichtsreductie en duurzame productie bevorderen, met als doel een CO2-neutrale mobiliteit in opkomende landen.
Circular Sunroof System
Het project richt zich op de ontwikkeling van duurzame, lichtgewicht sunroof frames uit innovatieve thermoplastische composieten, ter vermindering van CO2-uitstoot in de automotive sector.
Ontwikkeling TRAIL: een elektrische off-road crossmotor met geïntegreerde elektromotor-inverter
Het project ontwikkelt de TRAIL, een elektrische enduro off-road motorfiets, met innovatieve technologieën voor een efficiënte elektromotor en snel verwisselbare accu's, gericht op duurzaamheid en prestaties.
Solar mobility for a sunny future: lichtgewicht en circulair
TUX ontwikkelt solar tuktuks die zelfstandig opladen met zonne-energie, gericht op duurzame mobiliteit en circulaire productie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Modulaire elektrificatie formule raceautoVecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair en betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's om de race-ervaring veilig en duurzaam toegankelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Energievoorziening hybride scheepsmotoren AbatoABATO Motoren ontwikkelt duurzame hybride scheepsmotoren door vervanging van dieselaggregaten met innovatieve batterij- en waterstofsystemen, gericht op emissieloze mobiliteit. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Biobased autoplatformDonkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biologische materialen om de carbon footprint met 75% te verlagen, en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voorafgaand aan R&D. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
Modulaire elektrificatie formule raceauto
Vecter onderzoekt de haalbaarheid van een modulair en betaalbaar elektrisch aandrijvings- en besturingssysteem voor raceauto's om de race-ervaring veilig en duurzaam toegankelijk te maken.
Energievoorziening hybride scheepsmotoren Abato
ABATO Motoren ontwikkelt duurzame hybride scheepsmotoren door vervanging van dieselaggregaten met innovatieve batterij- en waterstofsystemen, gericht op emissieloze mobiliteit.
Biobased autoplatform
Donkervoort ontwikkelt een duurzaam autoplatform van biologische materialen om de carbon footprint met 75% te verlagen, en onderzoekt de technische en economische haalbaarheid voorafgaand aan R&D.