MiniSloep.NL

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal voor duurzaam watertransport.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Met dit project wil de aanvrager de technische en economische haalbaarheid van een kleine lichtgewicht elektrische minisloep, gefabriceerd uit biobased sandwichmateriaal, onderzoeken. Het doel is om de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen.

Huidige situatie

Nederland is een waterland. Naar schatting varen er in Nederland 400.000 grote en kleine vaartuigen rond. De infrastructuur in Nederland is uitstekend voor watertransport. Echter, er ontstaan op dit moment een paar grote problemen rondom de watersport:

  1. In de havens zijn de ligplaatsen voor meer dan 90% vol.
  2. Vaartuigen moeten in het water blijven liggen omdat ze te zwaar zijn om te transporteren, of er is geen mogelijkheid tot trailerstalling in de stad of elders.
  3. In het water gaat de conditie van het vaartuig het snelst achteruit, waardoor veel boten in slechte conditie verkeren.

Na regenachtig weer (steeds vaker door klimaatverandering) liggen boten soms half gezonken in de singels en grachten. Dit vervuilt miljoenen liters water. Het aantal end-of-life boten zal de komende jaren sterk toenemen. Ongeveer 80% van de vaartuigen is geproduceerd van het materiaal polyester, goed voor een totaalgewicht van 220.000 ton aan materiaal. Voor dit materiaal zijn er geen degelijke recyclingopties; het belandt op de afvalberg.

Duurzaam transport

Daarnaast is er een toenemende behoefte aan duurzaam transport. Innovaties zoals personenvervoer via elektrische step en (bak)fiets zijn al niet meer weg te denken uit het stadsbeeld. Wellicht zijn er economische kansen voor de MiniSloep, anders dan recreatieve marktkansen.

Projectdoelstellingen

Door het concept van een lichtgewicht elektrische sloep, gefabriceerd uit een biobased sandwichcomposietmateriaal, willen we een nieuw vervoersconcept onderzoeken dat bijdraagt aan:

  • MMIP13: emissieloze mobiliteit en circulariteit.
  • MMIP6.

Daarnaast draagt het bij aan KIA 1: Energie en Duurzaamheid punten I t/m V, met de volgende toelichting:

I. Door gebruik van elektrische aandrijving wordt het gebruik van fossiele brandstof geëlimineerd.
II. Benutting van duurzame energie door elektrische aandrijving.
III. Door een reductie van gemiddeld 300 kg materiaal naar <50 kg materiaal wordt de ecologische voetafdruk verlaagd.
IV. Door bijna volledig gebruik te maken van duurzame materialen wordt een bijdrage geleverd aan de circulaire economie.
V. Door gebruik van elektrische materialen zijn er geen uitstootgassen of olie/brandstoffen die in contact komen met het milieu.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 51.800

Tijdlijn

Startdatum1-6-2022
Einddatum1-5-2023
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Breedhoutpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

MiniSloep.NL

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren

WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Zelf trailerend motorjacht

Het project ontwikkelt een lichtgewicht kunststof motorjacht dat zonder trailer met een personenauto vervoerd kan worden, gericht op de Nederlandse en Europese markt met een verwachte omzet van 6 M€.

€ 112.000
Demonstratie...

Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip

Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.

€ 702.663
2.2 - Hernie...

VentoFoils XL duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen

Het project ontwikkelt duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen ter bevordering van de energietransitie in de maritieme sector.

€ 600.000
Mkb-innovati...

Biobased circulaire bouwplaat

Het project ontwikkelt een biobased circulaire bouwplaat uit lokaal groenafval om de ecologische voetafdruk te verlagen en het gebruik van primaire grondstoffen in de bouwsector te verminderen.

€ 182.350
Mkb-innovati...

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000