MiniSloep.NL
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal voor duurzaam watertransport.
Projectdetails
Inleiding
Met dit project wil de aanvrager de technische en economische haalbaarheid van een kleine lichtgewicht elektrische minisloep, gefabriceerd uit biobased sandwichmateriaal, onderzoeken. Het doel is om de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen.
Huidige situatie
Nederland is een waterland. Naar schatting varen er in Nederland 400.000 grote en kleine vaartuigen rond. De infrastructuur in Nederland is uitstekend voor watertransport. Echter, er ontstaan op dit moment een paar grote problemen rondom de watersport:
- In de havens zijn de ligplaatsen voor meer dan 90% vol.
- Vaartuigen moeten in het water blijven liggen omdat ze te zwaar zijn om te transporteren, of er is geen mogelijkheid tot trailerstalling in de stad of elders.
- In het water gaat de conditie van het vaartuig het snelst achteruit, waardoor veel boten in slechte conditie verkeren.
Na regenachtig weer (steeds vaker door klimaatverandering) liggen boten soms half gezonken in de singels en grachten. Dit vervuilt miljoenen liters water. Het aantal end-of-life boten zal de komende jaren sterk toenemen. Ongeveer 80% van de vaartuigen is geproduceerd van het materiaal polyester, goed voor een totaalgewicht van 220.000 ton aan materiaal. Voor dit materiaal zijn er geen degelijke recyclingopties; het belandt op de afvalberg.
Duurzaam transport
Daarnaast is er een toenemende behoefte aan duurzaam transport. Innovaties zoals personenvervoer via elektrische step en (bak)fiets zijn al niet meer weg te denken uit het stadsbeeld. Wellicht zijn er economische kansen voor de MiniSloep, anders dan recreatieve marktkansen.
Projectdoelstellingen
Door het concept van een lichtgewicht elektrische sloep, gefabriceerd uit een biobased sandwichcomposietmateriaal, willen we een nieuw vervoersconcept onderzoeken dat bijdraagt aan:
- MMIP13: emissieloze mobiliteit en circulariteit.
- MMIP6.
Daarnaast draagt het bij aan KIA 1: Energie en Duurzaamheid punten I t/m V, met de volgende toelichting:
I. Door gebruik van elektrische aandrijving wordt het gebruik van fossiele brandstof geëlimineerd.
II. Benutting van duurzame energie door elektrische aandrijving.
III. Door een reductie van gemiddeld 300 kg materiaal naar <50 kg materiaal wordt de ecologische voetafdruk verlaagd.
IV. Door bijna volledig gebruik te maken van duurzame materialen wordt een bijdrage geleverd aan de circulaire economie.
V. Door gebruik van elektrische materialen zijn er geen uitstootgassen of olie/brandstoffen die in contact komen met het milieu.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 51.800 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-6-2022 |
Einddatum | 1-5-2023 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Breedhoutpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
MiniSloep.NLDit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotorenWaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Zero Emission DraagvleugelbootDit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
MiniSloep.NL
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een lichtgewicht elektrische minisloep van biobased materiaal om duurzame watersport te bevorderen en milieuproblemen te verminderen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren
WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.
Zero Emission Draagvleugelboot
Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Zelf trailerend motorjachtHet project ontwikkelt een lichtgewicht kunststof motorjacht dat zonder trailer met een personenauto vervoerd kan worden, gericht op de Nederlandse en Europese markt met een verwachte omzet van 6 M€. | Mkb-innovati... | € 112.000 | 2015 | Details |
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschipHet project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie. | Demonstratie... | € 702.663 | Onbekend | Details |
VentoFoils XL duurzame windvoortstuwing voor zeeschepenHet project ontwikkelt duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen ter bevordering van de energietransitie in de maritieme sector. | 2.2 - Hernie... | € 600.000 | 2023 | Details |
Biobased circulaire bouwplaatHet project ontwikkelt een biobased circulaire bouwplaat uit lokaal groenafval om de ecologische voetafdruk te verlagen en het gebruik van primaire grondstoffen in de bouwsector te verminderen. | Mkb-innovati... | € 182.350 | 2022 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Zelf trailerend motorjacht
Het project ontwikkelt een lichtgewicht kunststof motorjacht dat zonder trailer met een personenauto vervoerd kan worden, gericht op de Nederlandse en Europese markt met een verwachte omzet van 6 M€.
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip
Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.
VentoFoils XL duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen
Het project ontwikkelt duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen ter bevordering van de energietransitie in de maritieme sector.
Biobased circulaire bouwplaat
Het project ontwikkelt een biobased circulaire bouwplaat uit lokaal groenafval om de ecologische voetafdruk te verlagen en het gebruik van primaire grondstoffen in de bouwsector te verminderen.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.