Besparen gewicht vloersysteem voor rolstoelvervoer
Smartfloor en [Aanvrager/Partner] ontwikkelen een lichter modulaire vloersysteem voor taxibussen om het laadgewicht te verlagen, het aantal inzittenden te behouden en de ergonomie te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Smartfloor en [Aanvrager/Partner] gaan samen een modulaire vloersysteem ontwerpen voor het ombouwen van taxibussen tot rolstoelvervoer. Het maximale gewicht van taxibusje + laadgewicht is 3500 kilogram.
Huidige situatie
Nu kunnen er 9 personen (chauffeur + 8 inzittenden) in een taxibus worden vervoerd. Doordat voertuigen steeds zwaarder worden, wordt het laadgewicht gereduceerd. De voertuigen worden steeds zwaarder door extra equipment dat benodigd is om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen en ook met de komst van elektrische voertuigen met de zware accupakketten.
Gevolgen van het laadgewicht
Als het laadgewicht wordt gereduceerd, betekent dit dat er minder personen vervoerd kunnen worden. Doordat er minder personen vervoerd kunnen worden, neemt het aantal ritten toe en daarbij ook de uitstoot. Daarnaast zullen de kosten van het vervoer hierdoor hoger worden.
Doel van het project
Smartfloor richt zich op het vloersysteem van een taxibus. [Aanvrager/Partner] en Smartfloor gaan in dit onderzoek een lichter vloersysteem ontwerpen om te voorkomen dat het laadgewicht gereduceerd wordt en daarmee het aantal inzittenden.
Onderzoek naar bedieningssysteem
Ook wordt er onderzoek gedaan naar het bedieningssysteem waarmee de stoelen vergrendeld zijn aan het vloersysteem. Momenteel wordt er gebruikgemaakt van een 2-handsbediening. Hiervoor wordt er een 1-handsbediening ontworpen, wat ook voor een betere ergonomie moet zorgen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 76.388 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Smartfloor B.V.penvoerder
- Partner geen Rechtspersoon
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 196.651 | 2020 | Details |
The Railfree TrainHet project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2017 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
SDCT Smart Driver Coaching ToolHet project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware. | Mkb-innovati... | € 203.875 | 2017 | Details |
OCTO: data terminal voor personenvervoerOntwikkeling van een innovatieve data terminal voor taxi's en touringcars met ritplanning op basis van actuele weer- en verkeersomstandigheden. | Mkb-innovati... | € 94.274 | 2022 | Details |
Universeel uitwisselbare laadbak voor licht elektrische vrachtvoertuigen.
Dubbeldam Carrosserie en Van Blitterswijk Eco-mobiliteit ontwikkelen een uitwisselbare laadbak voor elektrische vrachtvoertuigen om duurzaamheid en multifunctionaliteit te bevorderen.
The Railfree Train
Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
SDCT Smart Driver Coaching Tool
Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.
OCTO: data terminal voor personenvervoer
Ontwikkeling van een innovatieve data terminal voor taxi's en touringcars met ritplanning op basis van actuele weer- en verkeersomstandigheden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ROLSTOELVERVOER IN 100% ELEKTRISCHE AUTO'SDit project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor rolstoelvervoer in elektrische voertuigen, inclusief een proof of concept en marktonderzoek naar behoefte en businesscase. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
TreinliftHet project onderzoekt de haalbaarheid van een treinlift voor gehandicapten om het reizen per trein toegankelijker te maken en de bijbehorende uitdagingen te verhelpen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Bandenwissel-balanceercombinatieTechno Group Benelux B.V. onderzoekt de integratie van bandenwissel en balanceren in één machine om ruimte te besparen en de efficiëntie van de mobiele bandenservice te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Lichtgewicht composietlaadklep voor goederentransportGiant Leap Composites BV ontwikkelt een lichtgewicht composiet laadklep om het brandstofverbruik in de transportsector te verlagen en duurzaamheid te bevorderen, met focus op kosten en marktintroductie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ROLSTOELVERVOER IN 100% ELEKTRISCHE AUTO'S
Dit project richt zich op het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor rolstoelvervoer in elektrische voertuigen, inclusief een proof of concept en marktonderzoek naar behoefte en businesscase.
Treinlift
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een treinlift voor gehandicapten om het reizen per trein toegankelijker te maken en de bijbehorende uitdagingen te verhelpen.
Bandenwissel-balanceercombinatie
Techno Group Benelux B.V. onderzoekt de integratie van bandenwissel en balanceren in één machine om ruimte te besparen en de efficiëntie van de mobiele bandenservice te verbeteren.
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.
Lichtgewicht composietlaadklep voor goederentransport
Giant Leap Composites BV ontwikkelt een lichtgewicht composiet laadklep om het brandstofverbruik in de transportsector te verlagen en duurzaamheid te bevorderen, met focus op kosten en marktintroductie.