The Railfree Train

Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.

Subsidie
€ 200.000
2017

Projectdetails

Inleiding

Het onderhavige project heeft betrekking op de ontwikkeling van een duurzaam, self-guided voertuig waarmee we de efficiëntie aanzienlijk kunnen vergroten op vliegvelden en industrieterreinen. Hieronder een korte inleiding op de kansrijkheid binnen beide markten.

Marktanalyse

De wereldwijde transport van goederen is de drijvende motor achter de zeer sterke internationalisering en expansie van de economie. In de ontwikkelde landen, zoals de VS, Duitsland, enzovoort, is het luchtvervoer van goederen essentieel om samen met trein- en scheepstransport concurrerend te blijven op de wereldmarkt.

Transport via de lucht is de snelste en meest recente manier om goederen te vervoeren. Het ultieme voordeel van het luchtvervoer ligt dus in haar snelheid; echter, de kosten van de exploitatie ervan zijn hoog en omwille van fysieke beperkingen vooral geschikt voor relatief lichte en kostbare ladingen. Een resultaat is de expansie van de luchthavens.

Volgens prognoses van IATA en Boeing zal de luchtvracht wereldwijd met bijna 5% per jaar groeien. Dit betekent een verdubbeling vóór het jaar 2030. In de Aziatische landen ligt de groei zelfs nog hoger (zie bovenstaande figuren en de volgende bron: Aviation Voice).

Probleemstelling

Op bedrijfsterreinen worden veel goederen vervoerd van hal naar hal. Veel karretjes worden nog getrokken met dieseltractors en worden niet efficiënt benut. Voldoende parkeerplaats en monitoring van locaties van de karretjes vormt een probleem.

Oplossing

Onze oplossing zal:

  • Met minder karretjes meer vervoeren
  • Kosten reduceren
  • 24/7 beschikbaar zijn
  • Optimale benutting van bedrijfsoppervlakte mogelijk maken
  • Groei flexibel maken, terwijl just-in-time vervoer mogelijk blijft van voorraad, gereedschap en mensen

Het is tevens goed integreerbaar en draagt bij aan de modernisering.

Doelstelling

Het doel van het project is om binnen 2 jaar tijd een vernieuwend en geautomatiseerd cargo transport systeem prototype voor vliegvelden en bedrijfsterreinen te ontwikkelen, testen en demonstreren.

Hiervoor worden hightech oplossingen bedacht en uitgewerkt voor de logistieke integratie op de 2 doelmarkten. De technologietransfer van navigatietechnologie, realtime monitoring en intelligente besturing van het transportsysteem zal gepaard gaan met logistieke data-analyses.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 200.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2017

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Deep Innovations B.V.penvoerder
  • Unconstrained Robotics B.V. (Accerion)

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Out of the box effectieve lift-/reach-transportmodule in smal werkgebied

Het project onderzoekt innovatieve technologieën voor efficiënter goederenbeheer in krappe magazijnruimtes, met als doel kosten te verlagen en ontwerpvrijheid te vergroten.

€ 18.200
MIT Haalbaarheid

ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Inland shipping maximum sustainable

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

CONNECTED AUTOMATED TRANSPORT

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem.

€ 19.950