The Railfree Train
Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.
Projectdetails
Inleiding
Het onderhavige project heeft betrekking op de ontwikkeling van een duurzaam, self-guided voertuig waarmee we de efficiëntie aanzienlijk kunnen vergroten op vliegvelden en industrieterreinen. Hieronder een korte inleiding op de kansrijkheid binnen beide markten.
Marktanalyse
De wereldwijde transport van goederen is de drijvende motor achter de zeer sterke internationalisering en expansie van de economie. In de ontwikkelde landen, zoals de VS, Duitsland, enzovoort, is het luchtvervoer van goederen essentieel om samen met trein- en scheepstransport concurrerend te blijven op de wereldmarkt.
Transport via de lucht is de snelste en meest recente manier om goederen te vervoeren. Het ultieme voordeel van het luchtvervoer ligt dus in haar snelheid; echter, de kosten van de exploitatie ervan zijn hoog en omwille van fysieke beperkingen vooral geschikt voor relatief lichte en kostbare ladingen. Een resultaat is de expansie van de luchthavens.
Volgens prognoses van IATA en Boeing zal de luchtvracht wereldwijd met bijna 5% per jaar groeien. Dit betekent een verdubbeling vóór het jaar 2030. In de Aziatische landen ligt de groei zelfs nog hoger (zie bovenstaande figuren en de volgende bron: Aviation Voice).
Probleemstelling
Op bedrijfsterreinen worden veel goederen vervoerd van hal naar hal. Veel karretjes worden nog getrokken met dieseltractors en worden niet efficiënt benut. Voldoende parkeerplaats en monitoring van locaties van de karretjes vormt een probleem.
Oplossing
Onze oplossing zal:
- Met minder karretjes meer vervoeren
- Kosten reduceren
- 24/7 beschikbaar zijn
- Optimale benutting van bedrijfsoppervlakte mogelijk maken
- Groei flexibel maken, terwijl just-in-time vervoer mogelijk blijft van voorraad, gereedschap en mensen
Het is tevens goed integreerbaar en draagt bij aan de modernisering.
Doelstelling
Het doel van het project is om binnen 2 jaar tijd een vernieuwend en geautomatiseerd cargo transport systeem prototype voor vliegvelden en bedrijfsterreinen te ontwikkelen, testen en demonstreren.
Hiervoor worden hightech oplossingen bedacht en uitgewerkt voor de logistieke integratie op de 2 doelmarkten. De technologietransfer van navigatietechnologie, realtime monitoring en intelligente besturing van het transportsysteem zal gepaard gaan met logistieke data-analyses.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Deep Innovations B.V.penvoerder
- Unconstrained Robotics B.V. (Accerion)
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Out of the box effectieve lift-/reach-transportmodule in smal werkgebiedHet project onderzoekt innovatieve technologieën voor efficiënter goederenbeheer in krappe magazijnruimtes, met als doel kosten te verlagen en ontwerpvrijheid te vergroten. | MIT Haalbaarheid | € 18.200 | 2023 | Details |
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGENDit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORTDit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2020 | Details |
Out of the box effectieve lift-/reach-transportmodule in smal werkgebied
Het project onderzoekt innovatieve technologieën voor efficiënter goederenbeheer in krappe magazijnruimtes, met als doel kosten te verlagen en ontwerpvrijheid te vergroten.
ONTWIKKELING LAAD-_ LOS- EN MANOEUVREERHULP VOOR ELEKTRISCHE VRACHTFIETSEN EN -VOERTUIGEN
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een laad- en manoeuvreersysteem voor elektrische vrachtfietsen en -voertuigen om stedelijk goederenvervoer te optimaliseren en emissies te verminderen.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
CONNECTED AUTOMATED TRANSPORT
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van 'smart yards' voor efficiënter vrachttransport en autonome last-mile afhandeling, gericht op een duurzaam en adaptief logistiek systeem.